1 Laatst bewerkt door maryouma (12-09-2011 14:10)

Onderwerp: kan je ook aarbeienmousse maken zonder gelatine?

hallo allemaal,

ik ben pas begonnen met het maken van taarten en ben nu het een en ander aan het uitproberen. Nu is het kleine probleem dat ik moet opletten met de ingrediënten want ik mag geen alcohol of dierlijke producten gebruiken i.v.m. mijn geloof. Nu wil ik een taart maken met aardbeienmousse, maar lees dat je gelatine moet gebruiken. Kan ik het ook zonder gelatine gebruiken, of mislukt de mousse dan? Hebben jullie tips?

Ik ben benieuwd naar de reacties en alvast bedankt;)

2

Re: kan je ook aarbeienmousse maken zonder gelatine?

Je kan het met agar agar proberen maar weet niet wat de verhoudingen daarvoor zijn en of het hetzelfde werkt

3

of aangevette slagroom met stukjes aardbei. Ook errug lekker!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Ik heb het één keer voor een turkse bruiloft gemaakt van magere franse kwark met verse aardbeien. Wel een dijkje maken, maar het smaakte prima.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

5

is het recept dan gewoon magere kwark en aardbeien of moet ik nog wat extra's toevoegen? een aroma of iets dergelijks?

6

Ik heb de aardbeien gepureerd en erdoor geroerd. Verder heb ik niets toegevoegd. De taart is vaak al zoet en dan valt het niet op als het iets frisser van smaak is.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

7

Maryouma,
Ik weet dat er in de Turkse supermarkt een vervanger is voor gelatine maar ik ben de naam kwijt.
Ik heb het toen gebruikt voor mijn zwager die mag het ook niet voor het geloof.
En anders kun je 600gram witte chocolade nemen met 250 cc slagroom.
De slagroom tegen de kook aan brengen,de chocolade in stukjes gebroken erdoor roeren (pan van het vuur halen) en in de warme room oplossen.
Dan aflaten koelen in de koelkast en als hij koud is even goed opkloppen met de keuken machine.Daarna kun je hem smeren of in de spuitzak doen en de taart bespuiten.
Neem chocolade van c 1000 of lidl of AH want die zou je kunnen kleuren of als je dat niet doet hij blijft heel mooi wit.
Callebaut word een beetje geel en kun je niet kleuren.
Als je pure choco wilt is het verbruik 1:1 en melkchoco 1 1/2 :1
Je kunt er lekkere aardbeien of andere vruchten of noten overheen doen. Lekker!
Hoop dat je er wat mee kunt.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

8

Ik denk dat ik jou (Anette) recept ga gebruiken.
Klinkt heerlijk.
Bedankt allemaal voor jullie tips