1

Onderwerp: Kussen ontkleed help!

Wat een drama vandaag :s ! op  mijn fondant lag een plas water.

Alles extra ingevet en bepoedert om de fondant uit de vormen te krijgen. Mijn tiara die brak maar was te lijmen met icing.

De taart in de auto een klein uurtje kom aan is de onderste helft naar beneden gezakt WRAAAAH :mad: . Hebben jullie daar ook welleens last van gehad of lag het echt aan het weer vandaag dat alles weg zakte en zacht en plakkerig was?

Ik heb helaas geen foto omdat ik alles zo snel mogelijk weg wilde hebben, vergeten een foto te maken?

Dus hoe voorkom je dat de onderste kant wegzakt bij een kussentaart!

THNX voor je reactie! :)

Zonder taart geen feest!

2

Re: Kussen ontkleed help!

Waarmee had je de taart afgesmeerd?
Had ie in de koeling gestaan?

3

Ik hdad gem uit de vriezer gehaald en ingesmeert met botercreme. Daarna niet meer in de koelkast egdaan omdat de fondant al zo nat was. Was bang bij het eruit halen en vervoeren dat het erger zou worden  :s

Zonder taart geen feest!

4

Heb je hem bevroren bekleed?

Don't just dream your life, but live your dreams too!

5

En welke botercreme?

6

Ik heb hem bevroren gesneden  in kussen vorm en daarna bekleed dus half bevroren.
Ik gebruik de botercreme mix van funcakes :think:

Zonder taart geen feest!

7

Ik denk dat er door het ontdooien + het water uit de bc mix teveel vocht uit je taart is gekomen, waardoor het fondant is gaan smelten.

~ Never waste a good crisis... ~

8

En ik dit berichtje verplaatsen naar de rubriek bekleden [MOVE] dus  ;)

9 Laatst bewerkt door Leef! (11-09-2011 22:07)

Ja, dat denk ik ook inderdaad. Volgende keer de taart sowieso helemaal laten ontdooien!

Nu kon het condens/vocht wat vrij kwam tijdens het ontdooi proces nergens meer heen en is je fondant gaan smelten.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

10

Ja dat klinkt eigenlijk  heel logisch..... :Y
Ik dacht voor de punten van het kussen is het handiger als ze wat harder zijn door het vriezen. Niet aan het smelten van mjin fondant gedacht :s

Voor het afsmeren kan ik dus beter geen botercrememix gebruiken maar boter/suikerbakkerspoeder 1:1 misschien? Hebben jullie daar betere ervaringen mee?

Alweer thnx dames :)

Zonder taart geen feest!

11

De mix met minder water gaat bij de meesten ook goed, heb dat zelf vorige week ook gedaan. 1:1 kan zeker, maar de meringue botercreme wordt ook veel gebruikt.
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … r%C3%A8me/

12

Ik smeer altijd af met bc 1:1, nog nooit last gehad van smeltend fondant/marsepein. 1x heb ik een compleet beklede taart ontdooid en mijn beklede taarten bewaar ik gewoon in de koelkast tot gebruik.

Om de smaak van de bc 1:1 lekker te krijgen gebruik ik daarbij smaakstof van Patidess die past bij de rest van de taartvulling.

~ Never waste a good crisis... ~