1

Onderwerp: beetje in paniek...!!!Fondant

Hi,

Ik maak voor mijn neefje een taart en voor het eerst met fondant.
Ik heb van de week een keer geoefend omdat ik natuurlijk zeker wilde weten dat het zou lukken. Proef ging goed,geen probleem.

Nu heb ik net een taartje bekleed en scheurt de fondant op de hoeken, dus daar waar het ombuigt naar beneden....

ook kon ik van de week al niet smootheren en heb ff op het forum gezocht en gevonden dat ik m ff moest laten rusten, maar het helpt niet! smootheren gaat niet, het ding blijft finaal plakken. Ik heb nu dus een bobbelige taart met scheurtjes op de randen. en ik moet nog een taart bekleden.... Gebruik trouwens funcakes.

Wat moet ik doen?! ik heb geen crisco gebruikt, snel gewerkt en die taart dus laten rusten voor ik probeerde te smootheren.

HELP...?!?!

.....en er was taart....

2

Re: beetje in paniek...!!!Fondant

het KNMI bellen :s

het ligt aan het weer, er zijn vele rampen gebeurt vandaag in taartenland :grr:  :rolleyes:

gebeurde mij ook (die scheuren), heb heel voorzichtig een beetje crisco erop gesmeerd en toen zachtjes gemasseerd, maar echt mooi..... :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ok. het zweet begint me nu echt uit te breken want dat is iets dat ik niet kan veranderen...het weer...  en heeft dat smootheren ook met het weer te maken? dit is een rampenplan zo....

.....en er was taart....

4

Mijn taart staat nu bij te komen in de koelkast.....
Vandaag voor het eerst taart gemaakt zonder een druppel water voor het vastplakken van de decoratie  :s  :s  :s  :s

Morgen een uur in de auto..... helpen jullie hopen dat het morgen beter weer is  O-)  O-)  O-)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

yep, hier nog zo'n plakzooi, rampzalig voor taarten. Haha, en precies wat Sonja zegt, geen lijm nodig om dingen te plakken. Beetje crisco kan helpen, en verder zal het camoufleren worden, ik ben hier ook al creatief met decoratie geweest ;)

Groetjes, Conny

6

het enige wat ik kan zeggen: niet naar de verwachting luisteren :nooo  :x

ja, dat smootheren heeft ook met dit weer te maken :s  sorry, kan d'r niks anders van maken

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Ik zit te twijfelen over wat ik moet doen met de volgende taart die nu nog geen bekleding heeft. een combi van marsepein en fondant zodat ik iets meer stevigheid heb? of gewoon alleen marsepein, dat ken ik en kan ik waarschijnlijk meer mee..... waarom doe ik dit ook al weer....

.....en er was taart....

8

Volgens mij maakt het NIKS uit of je marsepein of fondant kiest....  :/

9

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik heb een besluit genomen en dat uitgevoerd. 1:1 genomen en de (grote) taart is bekleed, zonder scheuren maar niet zo strak als ik ze bij normaal weer krijg.

Het fondant taartje staat erg boos te zijn in de koelkast, ik durf er niet aan te komen. Ik ben bang dat zodra ik het ding uit de koelkast haal, hij wegsmelt ofzo.    het hobby-moraal is toch wel tot een dieptepunt gedaald hoor...

Sonja, ik ben benieuwd hoe je taart aankomt morgen!

.....en er was taart....

10

BBB schreef:

Sonja, ik ben benieuwd hoe je taart aankomt morgen!

..... ik ook......  :/
Ik ga morgen foto's maken (bij gebrek aan daglicht op dit uur van de dag  ;) ) en blijf duimen!

11

Ben "blij" dat ik niet de enige ben met dit soort problemen..  word er soms wanhopig van en blijf zoeken naar wat ik dan toch fout doe.. maar niks zo blijkt..  Moet morgen een 30x30 en een 20x20 bekleden.. op hoop van zegen!

En BBB ik hoop dat het helemaal goed komt met je taarten!!!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

12

debsters: Heel veel succes vandaag!

Ik ga vandaag verder met versieren. goddank is het een bumba taart,kan dus lekker camouflerend....euhh druk bedoel ik haha!

Nu zit ik me af te vragen of ik die taart gewoon vlak voor we naar die verjaardag gaan uit de koelkast haal of dat ik m toch eerst moet laten drogen. er zit kwark in die vullingen... Het is 10 minuten rijden naar mijn neefje maar dat is natuurlijk meer dan genoeg tijd om te gaan zweten.

.....en er was taart....

13

Oh dames,ik heb hetzelfde probleem met dit weer. Verschrikkelijk!! Moest een taart maken voor vanochtend. Gisteravond de taart toch maar in de koelkast gezet (was al aan het zakken), vanochtend vroeg weer eruit en staat nu al een paar uurtjes voor de ventilator om zweten tegen te gaan. Pfff, ook ik lever vandaag niet de kwaliteit die mensen van mij gewend zijn. Jammer.....de luchtvochtigheid vanochtend was (op de meter) 80-90%. Nog nooit zo hoog geweest volgens mij. Maar goed, we hebben er mee te dealen....