1

Onderwerp: Help! Tappits lukken niet

Ik wil een taart maken voor mijn vader z'n 60e verjaardag en heb daarvoor de letter en tuingereedschap tappits besteld. Ik heb net zitten stoeien maar krijg er echt helemaal niets heel uit. Heb het met folie geprobeerd maar lukt ook niet. Uit pure frustratie met net vol zitten proppen met de vanmiddag gebakken caramel shortcake...(dat spul zou echt verboden moeten worden!!!)
Ik hoop dat iemand tips heeft. Ik wil de taart Zaterdag maken.

Groetjes Debbie.

2 Laatst bewerkt door Sandra-lala (07-09-2011 18:55)

Re: Help! Tappits lukken niet

Hi Debby,

Aan de linkerkant van deze pagina staat op het 8e oranje balkje F.A.Q.
Als je daar op klikt krijg je verschillende veel gestelde vragen.
Kies vervolgens decoreren.
Eén daarvan is hoe gebruik je de tappits, misschien kun je het op die manier proberen.

Ikzelf doe het nog weer een beetje anders: ik rol een smal reepje fondant goed dun uit, dat smeer ik in met wat crisco en steek de letters uit.
Vaak laten ze met optillen al los, anders gebruik ik de needle tool om een beginnetje te maken en volg met de needle tool als het ware het spoor van de letter onder het fondant. De letter komt dan los zonder van vorm te veranderen.

Veel succes met je taart zaterdag!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

3

Bedankt Sandra! Ga morgen tylose halen bij Jamin en dat eerst proberen. Kan ik beter fondant gebruiken ipv marsepein?

Groetjes Debbie.

4

Debz37 schreef:

Bedankt Sandra! Ga morgen tylose halen bij Jamin en dat eerst proberen. Kan ik beter fondant gebruiken ipv marsepein?

Groetjes Debbie.

Nee.... geen tylose.... crisco!

Ik doe het op bijna dezelfde manier, marsepein of fondant maakt bij mij geen verschil. Het gaat allebei goed.
Ik vet het aanrechtblad in met Crisco en de bovenkant van de uitgerolde fondant/marsepein. Dan duw ik de tappits er op en schuif het een beetje heen en weer. Bij het optillen blijft de letter liggen!
Je kan het ook op bakpapier doen en de letter van de tappits invetten met crisco....

Succes

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

5

Bedankt Ricky!
Waar kan ik crisco kopen?

Groetjes Debbie.

6

Debbie..........ik heb je topictitel iets meer inhoud gegeven. 'Help' geldt eigenlijk voor elke vraag die hier gesteld wordt en maakt het daardoor wat onoverzichtelijk  ;)

Voor je vraag waar je crisco kan kopen.............die vraag komt eens in de zoveel keer terug.... al geprobeerd het antwoord te vinden via de zoekfunctie?

Als je geen crisco kan vinden, kun je ook een blok plantaardig frituurvet uit de supermarkt kopen. Succes met je letters!

Crisco koop je bij de webshops of de taartenwinkels.
Tylose met fondant mengen en daarna dun uitrollen even laten liggen dat jet wat kan uitharden(droog worden) en dan de tappits gebruiken. Als het goed is moet het dan goed komen!

Succes!

Groetjes P@trici@

8

Petra, je hebt gelijk,deze titel is overzichtelijker.
Bedankt allemaal voor de hulp. Ik ga vandaag tylose halen en bij de toko kijken of ze crisco hebben.

Groetjes Debbie.

9

Ik gebruik ook fondant+tylose  :Y . Ideaal! De letter oid vallen er zo uit..

10 Laatst bewerkt door Ricky (08-09-2011 08:37)

Debz37 schreef:

Bedankt Ricky!
Waar kan ik crisco kopen?

Groetjes Debbie.

Jamin verkoopt het ook! is alleen duurder dan de leukstetaarten.

Liefs,   Ricky

11

Idd bij Jamin verkopen ze nu ook wat taarten spullentjes. Was gisteren in rotterdam zuidplein aan het winkelen..
Heb niks gekocht hoor... Altans niet daar... :x  O-)

12

Esther68 schreef:

Ik gebruik ook fondant+tylose  :Y . Ideaal! De letter oid vallen er zo uit..

Ik ook.. fondant met tylose erdoor heel dun uitrollen. Even laten 'drogen' dat het een beetje harder is. Letter uitsteken en hem 'eruit zwiepen'. Werk heeeeel erg goed zo. SUCCES!

(ik heb hier zelfs geen crisco voor nodig ;-)

13

Heb de crisco gevonden maar ook daar mee krijg ik de letters er niet uit. Ik kan doen wat ik wil maar de marsepein blijft erin zitten. 1 keer vloog het eruit en daar was de hond dan ook erg blij mee...
Baal enorm want had een idee in mijn hoofd voor de taart maar het lijkt erop dat de plannen bijgesteld moeten worden.

Groetjes Debbie.

14

Met marsepein krijg ik het ook echt niet voor elkaar. Met fondant wel. Echt. Heb je dat in huis? Zelfs zonder tylose kan het. Gewoon heel dun uitrollen en even wat harder laten worden. Dan de tappit insrukken, ronddraaien op de tafel en de letter eruit wippen.

Waar woon je? Je mag best even langskomen zodat ik je kan helpen.

Groetjes Susanne

15

Debz37 schreef:

Heb de crisco gevonden maar ook daar mee krijg ik de letters er niet uit. Ik kan doen wat ik wil maar de marsepein blijft erin zitten. 1 keer vloog het eruit en daar was de hond dan ook erg blij mee...
Baal enorm want had een idee in mijn hoofd voor de taart maar het lijkt erop dat de plannen bijgesteld moeten worden.

Groetjes Debbie.

Heb je ook crisco op de marsepein gesmeerd en in de tappits?

Ik heb er nl. geen problemen mee... ;)

Liefs,   Ricky

16

Susanne, ga straks fondant halen en neem gelijk tylose mee voor de zekerheid. Ik woon in Nijmegen. Zie dat jij in Delf woont, is te ver helaas.

Ricky,ja, heb met een kwastje de marsepein en de tappits ingesmeerd. Snap er niets van!
Ik geef het nog niet op. Heb gelukkig nog een paar dagen de tijd.

Groetjes Debbie.

17

Ik smeer het ook in met Crisco. Ik zag gisteren dat ze bij de Boerenbond (Welkoop) nu ook taartspulletjes verkopen, waaronder ook Crisco!

18

Heel veel succes!! Ik heb er ook heeeeeeeeeeeeel lang mee zitten prutsen. Maar met fondant... het vliegt eruit! Zeker omdat de letter in vorm blijft gebruik ik het liefst fondant. Met marsepein gaat het uiteindelijk wel maar de letters blijven zacht.. en hierdoor niet in vorm.

Ben wel heeeeel benieuwd naar het resultaat! Ik moet zeggen dat ik al mijn andere letters het liefst niet meer gebruik.. De tappits zijn echt het makkelijkste.. En dat had ik een tijd geleden echt niet durven denken.... ik weet PRECIES hoe je je nu voelt! MAAR: het gaat goedkomen!!! SUCCES!!

19

Ik doe altijd een beetje tylose in mijn fondant. Dan uitrollen een stukje huishoudfolie erover heen leggen en dan uitdrukken.
Ideaal en werkt altijd :D

www.Leoniestaarten.nl
Omdat er altijd wel een reden voor een taart is!

20

folie erbij kan ook nog ;-)
Ik gebruik het niet omdat het met fondant zowiso lukt maar ook dat kun je er nog eens bij proberen!!

SUCCES!

21

Ik ben vanmiddag ook aan het oefenen geweest met de Tappits (funky letters en cijfers). Met fondant+tylose en het ging er makkelijk uit. Maar kan ik de letters en cijfers gewoon met water op de fondant plakken of heb je dan lijm nodig. Ik bedoel dus omdat er tylose door heen zit?

22

Een druppeltje water is voldoende. Ik heb een kwastje dat ik 1x vochtig maak, dat is genoeg voor heel veel letters ;) succes!!

23

Waarom ik ook fondant gebruik ipv marsepein (bekleed wel altijd met marsepein) is dat de letter oid zijn vorm behoudt. Met marsepein krijg ik de letters nooit zo in de oorspronkelijk vorm als de uitsteker (tappits/clickstik). Het vervormt altijd een beetje en dan krijg je van die scheve letters, wat ik dus niet mooi vind. Met fondant heb ik dat dus niet  ;)

24

Jaaaaa,het lukt!!! Ik ben echt heel blij. Wat een fijn spul fondant. Echt heel anders dan marsepein.
Super bedankt allemaal!!

Groetjes Debbie.

25

Debz37 schreef:

Jaaaaa,het lukt!!! Ik ben echt heel blij. Wat een fijn spul fondant. Echt heel anders dan marsepein.
Super bedankt allemaal!!

Groetjes Debbie.

:thumb: . Ook weer een stress minder  ;)
Vind fondant niet echt lekker maar voor dit soort decoraties is het ideaal!