1

Onderwerp: Gggrrrr.....

Waarom lukt het me nu niet meer?

In mijn taarten cariere heb ik nog maar 1 taartje mooi strak weten te krijgen, de rest is 1 en al plooi en rimpel.
Zo frustrerend!
Hoe groot ik mijn plakaat marsepein of fondant ook maak, het heeft geen zin. Alle taarten die ik bekleed zijn een ramp met plooi en rimpel.
Wat doe ik in vredesnaam verkeerd?
Ik smooth het spulletje elke keer, maar aan de zijkanten..... :grr:   :grr:   :grr:   :grr:
Dit is bij ronde taartjes van 20 cm doorsnee en meer.
Kleiner heb ik ook nog niet.
Hebben jullie dit nou ook zo vaak gehad, of ben ik gewoon niet geschikt voor het taartenvak?
Hoewel ik het heeeel erg leuk vind om te doen, maar dit is zo frustrerend dat ik er moedeloos van word af en toe.

Ik hoop dat jullie DE tip hebben voor mij!

Groetjes van een geirriteerde Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

2

Re: Gggrrrr.....

ik mag aannemen dat je inmiddels de zoekfunctie al flink gebruikt hebt dan voor alle tips  :D  Misschien dan toch een idee om een workshop te gaan volgen of te vragen of je eens bij iemand mee mag kijken? Je mag best een keer hierheen komen, maar is denk ik een beetje ver weg...

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

sil schreef:

ik mag aannemen dat je inmiddels de zoekfunctie al flink gebruikt hebt dan voor alle tips  :D  Misschien dan toch een idee om een workshop te gaan volgen of te vragen of je eens bij iemand mee mag kijken? Je mag best een keer hierheen komen, maar is denk ik een beetje ver weg...

Nou inderdaad dat ik aan het zoek geslagen ben.
Maar dannog!
Ik wil denk ik wel een keer met iemand mee gluren.

Paar jaar geleden kwam ik elk jaar wel in Liempde.
Ik ging daar naar het Xnoizz Flevo festival.
Misschien zegt het je iets?
Maar ja dat is nu verhuisd  :(

Nou ja wie weet....

Uit je dak met GEBAK!!!!

4

Ik zou inderdaad iemand zoeken in de buurt om mee te oefenen. Veel lezen en youtube filmpjes kijken helpt wel, maar vaak doen is het beste, en dan live met iemand meekijken/meedoen werkt ook motiverend. Ik hoop dat je iemand in de buurt vindt !

Groetjes, Conny

5

ja als de wind onze kant in stond konden we het hele festival volgen, ben er zelf nooit geweest. Mocht je een keer willen komen ben je altijd welkom  :)

6

Na 2 jaar bekleden heb ik dit ook nog (te vaak  :s ). Bij mij komt het, denk ik, doordat ik toch de lap te dun uitrol en te snel wil bekleden.

7

wat ik ook wel eens doe, als het fondant niet wil wat ik wil, is eerst bovenop en zijkanten goed vastzetten behalve het onderste randje waarin vaak de plooien komen...dan zet ik de taart omhoog op een omgekeerd bakblik of pot die net iets kleiner is dan de taart zelf. Zo zakt het onderste randje nog wat naar beneden en kun je de plooitjes onderaan voorzichtig weg smootheren.Dan afsnijden net onder het taartkarton.

8

sil schreef:

wat ik ook wel eens doe, als het fondant niet wil wat ik wil, is eerst bovenop en zijkanten goed vastzetten behalve het onderste randje waarin vaak de plooien komen...dan zet ik de taart omhoog op een omgekeerd bakblik of pot die net iets kleiner is dan de taart zelf. Zo zakt het onderste randje nog wat naar beneden en kun je de plooitjes onderaan voorzichtig weg smootheren.Dan afsnijden net onder het taartkarton.

Da's ook een goeie tip! Ga ik een eens zo proberen wanneer ik denk dat er plooien ik gaan komen.
Wanneer ik trouwens plooien heb kan ik deze niet meer helemaal wegsmootheren. Je ziet altijd een golving  :s

9

Esther68 schreef:
sil schreef:

Da's ook een goeie tip! Ga ik een eens zo proberen wanneer ik denk dat er plooien ik gaan komen.
Wanneer ik trouwens plooien heb kan ik deze niet meer helemaal wegsmootheren. Je ziet altijd een golving  :s

Goeie tio, maar ik heb juist die ellendige plooien ook aan de zijkant.
Nou ja ik zal dan toch een nog groter plakaat marsfont of een van beide moeten gebruiken denk ik en inderdaad nog veel meer gaan oefenen. Bedankt voor de reacties!

Uit je dak met GEBAK!!!!

10

ik weer iemand die workshops geeft in assen
echt een hele leuke meid
daar heb ik ook een workshop gehouden :D
maar weet neit als ik het hier neer mag zetten
:o

11

knollie, hoe groot rol je uit dan? je telt de doorsnee dus b.v. 20cm en daarbij tel je 2 x de hoogte van je taart op. Dan heb je een lap die ruim genoeg is om alle plooien weg te smootheren.