1

Onderwerp: houdbaarheid ganache

ik ga van de week nogmaals een poging wagen om ganache te maken volgens "michelle" . ( eerste poging is in de kliko beland)

Nu vraag ik me af:
- 100 ml. slagroom op 200 of 300 gr. chocolade: is dat goed voor een taart van 20cm. doorsnee?
- en niet geheel onbelangrijk...hoe lang blijft deze ganache goed. De room wordt wel verwarmd maar niet gekookt, dus naar mijn idee is het maar beperkt houdbaar.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Re: houdbaarheid ganache

Hoi,

Ganache is maximaal 1 week houdbaar op voorwaarde dat je deze in de koelkast zet. Dat met je op de volgende manier doen:
Als je de ganache in een bakje stopt, dek je de ganache af met huishoudfolie, goed afdekken, maar wel op de laag zelf. De laag is dan bedekt met folie. Zorg dat alle luchtbelletjes van de folie af zijn.
Daarna een deksel op het bakje en zo is deze maximaal 1 week houdbaar. Geleerd in mijn opleiding patisserie.

3

Dank je wel Saskia. Verglijkbaar dus met icing.

4

Voorwaarde volgens Planet Cake is wel dat de slagroom op de datum van het maken van de ganache nog die week houdbaar is ;-)

En je kunt het ook prima invriezen!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

5

Ik moet zo ie zo niets hebben dat net op de datum is, dus dat komt dan goed uit. Ga er van de week eens mee stoeien voor de verjaardagen van de kids, niemand kritischer dan zij zijn.

6

ik dacht dat de verhoudingen anders lagen?  :think:
Is het mss witte chocoladeganache?

7 Laatst bewerkt door Leef! (07-09-2011 12:53)

Voor een 20 cm doorsnee taart gebruik ik volgens mij 400 gr. chocolade. Maar dan houd ik wel wat over!

edit: om af te smeren dan he.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

8

Reini schreef:

ik dacht dat de verhoudingen anders lagen?  :think:
Is het mss witte chocoladeganache?

1:2 bij pure chocolade en 1:3 bij witte en melkchocolade.

@leef, ik wil het ook alleen voor af te smeren. Dank je, heb ik enig idee :)

9

ow..ik gebruik het recept van hier op de site, en daar zijn de verhoudingen anders. Nou ja, mislukt nooit bij mij, dus ga ik het veilig spelen en houden bij de verhoudingen van DLT  :D   O-)

10

De verhoudingen hier op de site zijn voor het gieten, toch? Het recept van Michelle is voor afsmeren..

11

sil schreef:

@leef, ik wil het ook alleen voor af te smeren. Dank je, heb ik enig idee :)

Oef, dat vind ik wel rijkelijk veel.... dat wordt een laag van 1 cm dan denk ik.
Ik gebruik de helft 200 gram op 125 ml slagroom, breng 'm even aan de kook en laat dan de chocolade er in smelten 20 min afkoelen buiten de koelkast en 40 min. in de koelkast. Dan opkloppen en gelijk afsmeren.
Mijn ervaring is als je 'm dan in de koelkast terug zet om later af te smeren is hij te hard geworden en kan je er niets meer mee.

Ik was ook van mening dat witte chocolade ganache lang houdbaar is omdat dit zogenaamde veilige vulling is omdat het even gekookt heeft zodat je het dan zelfs ook een paar uur buiten de koelkast kunt houden, bv met lange vervoertijden....

Maar goed, wat dat laatste betreft zal ik het dan wel mis hebben als  Saskia Patissier opleiding heeft gedaan.

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

12

Leef! schreef:

De verhoudingen hier op de site zijn voor het gieten, toch? Het recept van Michelle is voor afsmeren..

nope, ik gebruik het ook om af te smeren. en mijn fondant is nog nooit gesmolten (dacht in begin dat zou smelten met die room).
zondag nog zo'n taartje afgesmeerd, geen enkel probleem en smeert héél goed...dus ik blijf waar ik ben  ;)

13

@ Ricky: Nee hoor, geen 1 cm laag. :) Maar zoals ik al zei houd ik wel altijd wat over omdat ik vaak nog een laagje vul ermee.

Ik maak het overigens vaak een dag van te voren en laat het 's nachts in de koelkast staan (net zoals Inspired by Michelle), de dag erna even in de magnetron en je kan er prima mee werken hoor.

14

Reini schreef:

nope, ik gebruik het ook om af te smeren. en mijn fondant is nog nooit gesmolten (dacht in begin dat zou smelten met die room).
zondag nog zo'n taartje afgesmeerd, geen enkel probleem en smeert héél goed...dus ik blijf waar ik ben  ;)

Ik wilde je ook niet van je werkwijze afhalen, hoor! ;-) Maar zo had ik het ooit eens begrepen.

15

Leef! schreef:
Reini schreef:

Ik wilde je ook niet van je werkwijze afhalen, hoor! ;-) Maar zo had ik het ooit eens begrepen.

geen probleem hoor..zolang het niet mislukt zoals ik het doe, hou ik het zo  :D
mss dat ik eens experimenteer wanneer ik tijd heb..en dan zou ik andere verhoudingen proberen  O-)

16

Leef! schreef:

Ik maak het overigens vaak een dag van te voren en laat het 's nachts in de koelkast staan (net zoals Inspired by Michelle), de dag erna even in de magnetron en je kan er prima mee werken hoor.

Dit heb ik ook eens geprobeerd maar dan was het weer net zo zacht als voor het opkloppen.  :s

Liefs,   Ricky

17

Ricky schreef:

Dit heb ik ook eens geprobeerd maar dan was het weer net zo zacht als voor het opkloppen.  :s

Ja, dat heb ik ook weleens gehad maar je moet het echt in hele korte periodes verwarmen. Max. 10 seconden per keer.

18

sil schreef:

De room wordt wel verwarmd maar niet gekookt, dus naar mijn idee is het maar beperkt houdbaar.

Ik ken het recept van Michelle niet, maar ik kook mijn slagroom helemaal door en door voor ganache :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

19 Laatst bewerkt door Leef! (07-09-2011 13:58)

@ Adrienne: Bij Michelle verwarm/smelt je de room en chocola samen in de magnetron.

Ik gebruik tegenwoordig de afsmeer techniek en de verhoudingen van Michelle maar de manier van verwarmen/smelten zoals bij de recepten staat.

To be safe en omdat ik niet goed met de magnetron om kan gaan. Geen geduld enz. Met als gevolg aangebrande chocola enz. O-)

20

Is dat niet een beetje riskant?  :/  Ik bedoel; sommige bacterien vermenigvuldigen zich juist bij een beetje opwarming, terwijl ze bij koude ( lees: koelkast) temperaturen en kookpunt juist koest blijven of het loodje leggen :think:

Groetjes, Adrienne

21

Ja, dat wist ik dus ook niet zeker. Daarom ben ik maar op een andere methode over gegaan.

22

Leef! schreef:

Ja, dat wist ik dus ook niet zeker. Daarom ben ik maar op een andere methode over gegaan.

:thumb: Altijd beter, het zekere voor het onzekere :Y

Groetjes, Adrienne

23

Adrienne schreef:
sil schreef:

De room wordt wel verwarmd maar niet gekookt, dus naar mijn idee is het maar beperkt houdbaar.

Ik ken het recept van Michelle niet, maar ik kook mijn slagroom helemaal door en door voor ganache :Y

Ik maak 'm net als dat je melk kook, zodra het omhoog komt van het vuur halen. Naar mijn idee is het dan gekookt en alle evt. bacteriën dood.

Liefs,   Ricky

24

bij mijn 1e poging had ik de slagroom dus ook tot aan heet kookpunt gebracht en daarna de witte chocolade erin gedaan ( in stukjes natuurlijk)  maar ik kreeg een of andere vieze brij. Leek in de verste verte niet op dat spul van "michelle". Vandaar dat ik dacht, dan maar een poging gaan doen met de magnetron. Maar koken lijkt me qua bacterieën dus ook veiliger.

Hoe doen jullie dat dan als je de room eerst tot aan het kookpunt brengt? Roer je dan direct door als je de chocolade erin doet of laten jullie het even rustig staan of zo draaien met de kom net als in dat filmpje.

25

sil schreef:

Roer je dan direct door als je de chocolade erin doet of laten jullie het even rustig staan of zo draaien met de kom net als in dat filmpje.

Ik doe niet de chocola bij de room, maar giet de room over de chocola, misschien is dat het verschil? Misschien wordt bij jouw manier de choco toch nog net iets te heet? Vooral bij witte choco is dat echt funest, dan verbrandt het :(

Groetjes, Adrienne