1

Onderwerp: Met dit vochtige weer...

waarmee kun je dan het beste decoratie plakken?

Ik plak nu eigenlijk iedere keer met icing, dat wordt goed hard, maar met dit vochtige weer heb ik al een aantal keer meegemaakt dat de icing weer zacht wordt en daardoor de decoratie gaan zakken. 

Nu moet ik donderdag een bruidstaart leveren met gerbera's (de taart staat daar nog een nachtje in de koelkast) en ik ben zo bang dat al mijn bloemen ter aarde zullen storten doordat de taart zweet met het vervoeren. Kan ik beter met lijm plakken of zal ik dan hetzelfde euvel hebben?

Wie kan mij advies geven?

Re: Met dit vochtige weer...

Hoi,

Je kunt ook plakken met tyloselijm. Die maak je door wat water te koken en daar een theelepel tylose door te mengen. Eerst zie je dat het water erg troebel wordt, goed vermengen. De volgende dag is dit opgelost en heb je tyloselijm. Dit kun je prima gebruiken voor jouw decoraties. Het water moet wel eerst gekookt zijn. Zodra het nog aardig warm is, voeg je de tylose toe. Als je het in een afgesloten schoon potje of flesje doet, kun je dit in de koelkast een paar weken bewaren en dus meerdere keren gebruiken. Ik heb er goede ervaringen mee dat het blijft plakken.

Ja, ik ken tyloselijm, maar dat blijft dus ook gewoon zitten met dit vochtige weer?

4

met dit weer moet je toch al je decoraties wat langer vasthouden vind ik. En zwaardere decoraties blijven toch beter zitten met dikke icing. De ventilator erbij, zodat de icing wat eerder droogt misschien? Ik stop nu met regelmaat stukjes spons of keukenrol ergens onder voor een minuut of 10, totdat ik zeker weet dat het goed vastzit.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Hoi,

Of op de locatie de decoraties er pas op plakken. Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt?
Normaal gesproken vindt ik icing ook het beste werken hoor met plakken, dus als het je lukt om het op locatie pas te doen, zou ik voor icing gaan, zoals sil hieronder beschrijft.

Ja, in principe heb ik tijd om het op locatie te doen. Ik moet hem daar toch ook stapelen. Ik zal wel goede dikke icing maken.

Bedankt voor het meedenken dames!

tylose door kant en klare icing mengen
Blijkt dat het werkt net al bisonkit

Dat meen je?! Nou, kan geen kwaad om het te proberen lijkt me :)

9

ik gebruik vaak piping gel

Tsja, dat heb ik dan weer niet in huis...

11

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/23/Piping+gel/

kun je ook zelf maken  :D

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

Oh, kijk eens aan :)

Ik denk alleen niet dat ik ga experimenteren met een bruidstaart, dus ik houd het mooi op dikke icing  :)