1

Onderwerp: noodkreet!! Recept voor opgeklopt ganache met melkchocola

Wie o wie kan mij helpen???

Ik had afgelopen weekend een taart voor mijn neefje gemaakt. Hij wilde een chocoladetaart met chocolade slagroom als vulling.

Ik heb de slagroom opgewarmt, melkchocolade erbij gedaan. Een nacht in de koelkast laten afkoelen.
De volgende ochtend begonnen met opkloppen maar tot mijn grote schrik is het gaan schiften!!

Ik heb het daarna weer geprobeerd maar weer schiften.

Help!! Wat doe ik verkeerd?? Ik wil gewoon een lekkere chocotaart met lekkere chocoslagroom vulling a la Dunya

Help!!!

Geeta

2 Laatst bewerkt door Reini (06-09-2011 09:35)

Re: noodkreet!! Recept voor opgeklopt ganache met melkchocola

ik denk dat het makkelijker is mee te denken als je de hoeveelheden room en chocolade meegeeft ;-)

er is minder room nodig voor melk en witte chocolade dan zwarte omdat er al meer vet in de chocolade zelf zit

en als je te lang opklopt, krijg je boter..het blijft nu eenmaal room en room te ver opkloppen geeft boter. In dit geval chocoladeboter :D   :+

3 Laatst bewerkt door Leef! (06-09-2011 09:37)

Ik ken het recept niet maar over het algemeen kook je de room en giet je die bij de chocolade. Niet de chocolade bij de kokende slagroom.

Maar geen idee of dit hetgeen is wat mis is gegaan, want heb geen ervaring met schiftende chocoslagroom.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

4

Hoi Reini,

Ik heb 1 liter slagroom gebruikt en 800 gr melkchocolade.

Toen ik het uit de koelkast haalde was het lekker dik. Ik geloof dat ik een paar minuten aan het kloppen was toen het al begon te schiften, het was niet eens stevig.  :nooo

Geeta

5

Leef! heeft wel gelijk.
het is room opkoken en over brokjes chocolade gieten.

Maar enkele minuten kloppen is wel lang. Ik moet maar halve minuut met garde kloppen (wel electrische). De kleur wordt wat lichter bruin en ziet er wat uit als verse chocolademousse.

Echt stevig hangt af van de room en kwaliteit chocolade heb ik gemerkt. 40%room geeft bij mij stevigere ganache dan 35%. maar 5-10 minuten in de koelkast na opkloppen, verstevigt de ganache ook.

Ik maak zelf enkel ganache met zwarte chocolade en witte maar minder room dan chocolade denk ik zal beter zijn. verhoudingen omkeren, melkchocolade is al vetter dan zwarte.
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/153/Ganache/

6

Bedankt!!

Ik ga in weekend weer proberen. Dus minder room en meer chocolade

Moet de room trouwens koken of alleen warm worden voordat ik het bij de chocolade giet?

Wat ben ik blij met al jullie reacties, echt super!!

Geeta

7

Ik zou het gewoon koken. Dat is ook veiliger. En persoonlijk vind ik het makkelijker. Bij mij gaat het in de magnetron meestal fout, hehe.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

Volgens mij mag de slagroom juist niet koken, daar gaat hij van schiften.

9

Ik heb het toch al heel veel keren gemaakt en ik doe echt de chocola en de slagroom in een pannetje en los al roerende zo op. Dan goed af laten koelen en opkloppen, heerlijk en gaat nooit mis. Over het schiften weet ik dus niets te zeggen.
Ik maak 'm overigens met bonbonbloc (1:1), vind ik nog lekkerder.

Groet, Jolanda

Ik wil graag hier even op inhaken,

Op t moment ben ik witte ganache aan het maken, ik heb het volgende gedaan: 250 ml slagroom en 750 witte chocola (zo heb ik het hier op het forum gelezen) nu wordt het helemaal vet.. Je ziet de vet druppeltjes er op.. Wat doe ik nu??

I just love cake!
Groetjes Laura

Ik heb een recept gekregen: 250 ml slagroom en 675 gram witte chocolade, zou het daar aan kunnen liggen? Te veel chocolade?

12

even inbreken...

waarom gekookte room over blokjes chocolade?
Ik doe eigenlijk altijd (tot nu toe pas 6x hoor..maar toch) de blokjes chocolade bij de hete room en dan roer je dat binnen mum van tijd glad en dan laten afkoelen. en dan als het koud is even opkloppen en 'gaan' ... :P

nooit bedacht dat het andersom zou kunnen of moeten... :think:

dus ben even nieuwsgierig naar de reden hiervan. :Y

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

13

minder vette room gaat sneller schiften en het koken..mm...er is wél een reden voor, maar kan me het niet direct herinneren... het zit diep verstopt in mijn brein  O-)
Ik zal het eens opzoeken, had het ergens in een boek staan.

http://www.dekooktips.com/tip-truc/room-k.htm
http://www.dekooktips.com/warenkennis/zuivel/room.htm

Mij hebben ze altijd gezegd, room kort opkoken (niet laten doorkoken), even van vuur en dan over chocolade. nog nooit geschift.
en ik gebruik altijd minstens 35% room