1 Laatst bewerkt door Anouschka (04-09-2011 07:24)

Onderwerp: Help! met speod advies nodig!

sorry te snel getypt en niet gecontroleerd,ik bedoel natuurlijk met spoed :lol:

hai allemaal,

vandaag is de verjaardag van mijn zoontje,Kjartan.Hij wordt 10.Mijn verjaardag is inmiddels 2 weken geleden,maar wij vieren het samen.
Dus had ik het idee om de taart in 2 delen op te maken.
Ik had eens ergens hier op het forum ,een taart gezien met een tussenwand recht op de taart.(helaas kan ik die nergens terugvinden om te lezen hoe ze dat nu gedaan heeft.

ik heb nu een plaat van fondant gemaakt met aan de ene kant een bowlingbaan en aan de andere kant ga ik er dan bloemen op plakken.
Ik heb deze al een paar dagen van tevoren gemaakt ,maar blijkbaar niet vroeg genoeg,want de plaat is nog flexibel.

kan iemand mij een tip geven hoe ik deze alsnog rechtop(als scheidingswand ,zeg maar) in de taart kan zetten?

creatief met taart

2

Re: Help! met speod advies nodig!

En als je hem heel kort in de oven doet op een niet te hoge temp. zodat het door de warmte kan drogen?
Zou alleen niet weten op hoeveel graden het zou kunnen.

3

vastplakken aan een kartonnetje :think:
zo is dat wel eens gedaan :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

wilmabrouwer27 schreef:

En als je hem heel kort in de oven doet op een niet te hoge temp. zodat het door de warmte kan drogen?
Zou alleen niet weten op hoeveel graden het zou kunnen.

ben bang dat ie dan juist zacht wordt.denk je niet?
(bedankt voor de snelle reaktie :) )

creatief met taart

5

Carien schreef:

vastplakken aan een kartonnetje :think:
zo is dat wel eens gedaan :Y

heb ik aan gedacht ,maar hoe kan ik dan toch beide kanten decoreren? of begrijp ik het niet helemaal wat je bedoelt?

creatief met taart

6 Laatst bewerkt door Carien (04-09-2011 07:30)

in de oven op zo laag mogelijk, wordt eerst zacht, maar na afkoelen harder :Y

7

50 graden, half uurtje. Als je het eruit haalt af laten koelen, dan wordt hij keihard....... (bij mij althans ;))

Heb je er wel (genoeg) tylose doorheen gekneed?

8

de deco ga je niet opeten, dus aan 2 kanten plakken, met kartonnetje in het midden (misschien dubbel karton, of zo'n gouden)

9 Laatst bewerkt door Dot (04-09-2011 07:34)

heb je wel uithardende fondant, want er zijn ook soorten die niet hard worden.

En dan idd de oven op 50gr, kwartier tot half uur erin, dan oven uit en laten afkoelen (ong half uur) en dan is het hard. Je hebt dan idd maar 1 kant, maar misschien kun je op deze manier ook nog een 2de maken om  aan de andere kant van het kartonnetje te plakken?

Oh, nog even een vermelding, het wordt dus idd zacht in de oven, dus niet oppakken voor het helemaal afgekoelt is. Dus je moet het even ergens opleggen, dat het goed kan drogen zoals piepschuim of een schuimmatje.

succes!

Groetjes, Dorothea.

10

wat lief dat jullie allemaal zo snel reageren,tnx!
ik ga het zo in de oven doen op 50 gr.voor een half uurtje.

Ik heb er helemaal geen tylose in gedaan ( ehem ,totaal niet aan gedacht,omdat ik dat eigenlijk nooit doe)

creatief met taart

11 Laatst bewerkt door Carien (04-09-2011 07:37)

tsja, met die hoge luchtvochtigheid van dit moment schiet het dan niet op idd :nooo ; succes :thumb:

ps, ik dacht dat je 2 afbeeldingen had, dus daar kon dan kartonnetje tussen, begrijp nu  :rolleyes:  :o dat die 2 al op elkaar zitten

12

Carien schreef:

tsja, met die hoge luchtvochtigheid van dit moment schiet het dan niet op idd :nooo ; succes :thumb:

ps, ik dacht dat je 2 afbeeldingen had, dus daar kon dan kartonnetje tussen, begrijp nu  :rolleyes:  :o dat die 2 al op elkaar zitten

nee ik heb nog maar 1 kant gedecoreerd, had eigenlijk ook nog niet bedacht om er 2 van te maken.

Maar goed,ik heb het nu in de oven en als dat inderdaad niet wil lukken heb ik gelukkig nog de optie van een dubbele wand met karton er tussen.

dat moet dan hopelijk lukken!(spannend  :s )

creatief met taart

13

gelukt??

Groetjes, Dorothea.

14

Dot, ze was vast te druk met voorbereiden van de visite :Y   ;)

:think: Nu is de visite toch wel weg?  O-)
  :think: Of sta je nog puin te ruimen :s

*zal 's effe de parades langsgaan* ;)

15 Laatst bewerkt door Anouschka (05-09-2011 13:20)

okeeee...daar ben ik dan.had gister nog lang visite en toen ik vanochtend berichtje hier aan t maken was, sloeg de computer af.(midden in mijn verhaal  :mad: )

maar goed, eerst had ik de plaat in de oven gedaan ,maar dat hielp niet voldoende.
toen maar niet te lang dreutelen en een 2e plaat gemaakt en daar een karton tussen.perfect! zo moet het dus. :Y
nog wel even gesteund door een paar sateprikkers.

de paniek sloeg nog even toe ,toen ik aan mijn kant van de taart net het eerste bosje rozen had gezet en de plaat alleen nog had bewerkt met klimop.oei oei oei.....ik keek ...en zag....dat het wel leek of ik een graf met grafsteen aan het maken was!!!

hoe moest dat nu toch goedkomen!!
uiteindelijk kwam mijn man met de goede raad er een boom tegen aan te plakken, en ja dat bleek het hele akelige perspectief te veranderen. :lol:

om 14.00 was ik eindelijk klaar met de taart.nog wat tijd om te douchen ,want om 16.00 kwamen de gasten.
die de taart prachtig vonden, en mijn zoontje en ik waren er ook helemaal blij mee.

allemaal heel hartelijk dank voor jullie meedenken en interesse  :thumb:

ik ga de foto zo in de taartenparade plaatsen onder het hoofdstuk Een combi:1 taart voor 2 verjaardagen.

creatief met taart