1

Onderwerp: Meerdere allergieën en toch taart? Help!

Ik wist niet goed hoe de titel moest worden dus maar even een uitleg.

Een kennis van mij heeft een uitgebreide voedselallergie en vroeg of ik haar kan helpen om eens een echte taart te maken. En dan dus een gedecoreerde of tenminste bijzondere taart.

Zij heeft in elk geval een allergie voor gluten en suiker.
Ze heeft zelf glutenvrij meel en ook een suikervervanger (geen idee wat ik me daarvan moet voorstellen). Maar dan... wat moet je voor vulling en bekleding kiezen?

In fondant zit natuurlijk weer suiker, zou ganache wel kunnen? Ik weet het werkelijk niet en hoop dat iemand me wat tips kan geven (of recepten) waar ik mee naar mijn kennis kan. Het zou zo leuk zijn om een taart-taart voor haar te kunnen maken.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp.  :)

~ Never waste a good crisis... ~

Re: Meerdere allergieën en toch taart? Help!

Hoi,

Leuk als je dat voor je kennis wilt doen, maar je moet wel echt bij elk ingrediënt dat je gaat gebruiken bedenken of dat voor jouw kennis kan, zodat ze er niet ziek van wordt. Dat is best een hele opgave.
Je kunt het beste producten van Schar gebruiken, die zijn speciaal voor mensen met meerdere allergieën. Marsepein en fondant kun je beide niet gebruiken, want daar zit in allebei suiker in. Ganache is een combinatie van slagroom en chocolade. Je zou dan dieetchocolade kunnen gebruiken of hele pure chocolade. Wel even aan haar vragen of zij pure chocolade mag hebben. Je weet het nooit.  Kijk eens op de site van de voedselallergiewinkel of google eens op gluten en suikervrije taart, dan kom je al een heel eind met je taart. Succes!

3

Bedankt voor je reactie.

Mijn idee was om met een voorstel naar haar te kunnen (waar dus alle ingredienten op staan) en dan duidelijker te krijgen wat wel en niet kan.

Dus eigenlijk zoek ik recepten die "in principe" zouden kunnen zodat zij dan zelf de ja of nee kan aangeven.

Ik ga zeker eens op die termen googlen die jij noemde.

4

Hoi!

Misschien heb je hier iets aan? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Succes!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

5

Wow dat is handig!

Super bedankt!