1

Onderwerp: expertiment met ganache mislukt

hoi allemaal,

ik ben een beetje aan het experimenteren met de ganache. Eerst heb ik alles gedaan zoals het hoort: slagroom aan de kook brengen en dan met de chocola mengen. toen het afgekoeld was, werd kon ik mijn eigenwijze ideeën niet meer onderdrukken en heb ik aan de helft van het mengsel nog van koude slagroom toegevoegd en toen gemixt, met de gedachte dat het dan een mooie romige vulling zou worden. Het resultaat: een lekker goedje dat wel is gaan klonteren. Is er iemand die weet hoe dit precies komt en of het mengsel nu toch nog eetbaar is?

groetjes daphne

2

Re: expertiment met ganache mislukt

ik kan je niet uitleggen waarom maar ik denk dat het te snel is gaan stollen.

ik heb wel eens chocolade leather gemaakt en daar moet je als truc een paar druppels water bij doen en dan stolt het meteen. dus ik denk dat het het vocht is of de snelheid van er bij gieten of temp verchil.

3

Ik denk ook het temperatuurverschil. Met chocolade moet je sowieso oppassen qua temperatuur.
Ganache is me vorige week, voor het eerst, gelukt, maar bv chocolade smelten en dan in vormpjes gieten gaat bij mij fout. De structuur veranderd dan en de chocolade krijg dan vlekjes,
Of je er nog iets mee kan doen weet ik niet.....

4

Misschien is dit en tip voor een romige vulling (of toefjes op cc), heb ik gisteren nl gemaakt:

De ganache maken (room smelten en over choc gieten, met vork roeren tot alles is gesmolten, afkoelen, blijft zacht).
Botercreme maken 1:1.
Dan 1 deel ganache en 1 deel botercreme door elkaar roeren met een vork.

Ik kon hem zo helemaal opeten zo lekker vond ik hem!!!
Natuurlijk niet gedaan  :D

5

dat klinkt heel lekker. ik denk nu zo achteraf inderdaad dat het met de temperatuur te maken had. de ganache was nog niet volledig afgekoeld en de slagroom kwam recht uit de koelkast. gelukkig had ik nog een deel apart gehouden, uiteindelijk heb ik alleen dat deel nog gebruikt.

bedankt voor al jullie reacties!!!

groetjes daphne