1

Onderwerp: Aardbeien vulling

Ik was van plan te proberen om bonbons te maken met witte chocolade en herinnerde mij dat ik vroeger altijd 1 bonbon bij een zaak haalde, met aardbeien spul en nog een crèmepje of iets. Helaas is de zaak inmiddels weg dus ik weet het niet zeker, maar volgens mij waren het deze
http://www.smaakenzo.nl/kat/p165/aardbe … van-albert
en die wilde ik dus graag proberen te recreëren (het moet een cadeautje zijn)

Ik heb alleen geen idee of er nog speciale dingen zijn waar ik rekening mee moet houden wat betreft chocola (dat het niet té zoet word of iets dergelijks) dus dacht hier maar even te posten voor ik weer van alles moet weg gooien *zucht*

Wat ik dus eigenlijk zoek is een recept voor aardbeien gelei en of iemand weet of je daar gewoon een laagje crème fraîche over zou kunnen doen, of dit nog met iets moet bewerken. (We gebruiken bij mij thuis eigenlijk alleen crème fraîche in sausen en dergelijke dus heb echt geen idee.)

2

Re: Aardbeien vulling

Een (ijsblokjes)vorm koud laten worden,

Chocolade in een vorm gieten, dan de vorm weer leeg
laten lopen.

Vorm in de vriezer

Aardbeien pureren en wat gelatine naar verhouding toevoegen(aardbeien verwarmen dan dus)

Vorm uit de vriezer en een beetje puree erin

Vorm weer in de vriezer, zodat je puree hard word.

Vorm eruit en het dekseltje maken van de bon bon.

Goed laten vriezen en dan kun je ze uit de vorm halen, voor gebruik even in de koeling laten ontdooien..

Heb je hier iets aan??? :s

3

Ik zat meer te denken aan precieze verhoudingen ofzo, bakken is voor mij net scheikunde, als ik niet precies weet hoeveel er van wat in moet gaat het fout.

En moet er dan geen suiker in ofzo?

4

jol_nda schreef:

Een (ijsblokjes)vorm koud laten worden,

Chocolade in een vorm gieten, dan de vorm weer leeg
laten lopen.

Vorm in de vriezer

Aardbeien pureren en wat gelatine naar verhouding toevoegen(aardbeien verwarmen dan dus)

Vorm uit de vriezer en een beetje puree erin

Vorm weer in de vriezer, zodat je puree hard word.

Vorm eruit en het dekseltje maken van de bon bon.

Goed laten vriezen en dan kun je ze uit de vorm halen, voor gebruik even in de koeling laten ontdooien..

Heb je hier iets aan??? :s

sorry maar dit is echt geen goede manier om met chocola om te gaan  :s

je vorm moet altijd een beetje warm zijn, je chocola goed getempereerd en NOOIT in de vriezer doen, eigenlijk is in de koelkast al te koud...

5

Waarom word dan aangeraden om chocolade in de koeling te bewaren?

Ik maak het altijd zo en men vind het heerlijk.

Ik zoek mijn informatie op uit boeken en vanaf internet. Daardoor heb ik het zo gedaan.

Maar wellicht kun je mij en Lunar vertellen hoe het dan wel moet :think: ? Zo te begrijpen heb jij meer kennis? :Y

Ben benieuwd naar hoe jij het doet :)

6

Er word nergens aangeraden om chocolade in de koelkast te doen... Iig niet de bronnen die ik ken, die raden het juist af ivm wit uitslaan en omdat door de temperatuur de smaak een stuk minder is..
En de werkwijze staat er al maar bij deze: Vorm ietsje verwarmen met een fohn, chocolade op juiste manier verwerken en erin gieten, aftikken en laten rusten (bij haast in de koeling maar liever niet) dan vullen en afdekken en dan weer laten uitharden en lossen

7

Het ging mij eerlijk gezegd meer om de vulling en een recept daarvoor dan om hoe je met chocolade moet omgaan.
Ik was van plan om het te doen volgens de methode die hier beschreven staat omdat de andere dingen van dit blog ook geweldig zijn.
http://notsohumblepie.blogspot.com/2010 … -bars.html

8

je kan ze ook evt vullen met gezeefde jam?

9

Lunar schreef:

Het ging mij eerlijk gezegd meer om de vulling en een recept daarvoor dan om hoe je met chocolade moet omgaan.
Ik was van plan om het te doen volgens de methode die hier beschreven staat omdat de andere dingen van dit blog ook geweldig zijn.
http://notsohumblepie.blogspot.com/2010 … -bars.html

Ik doe het ook op die werkwijze.
Alleen zet ik mijn vorm dan in de vriezer. (Geen problemen met wit uitgeslagen pure chocolade.) Het werkt voor mij prima op deze manier.

Een recept heb ik niet voor je ik smelt gewoon een hoeveelheid chocolade en ik gebruik het ganache recept van Michelle..