1

Onderwerp: FI molds

Helaas moet ik er toch aan geloven om hierover een topic te maken. Wellicht is er al een topic over, maar die kan ik zo snel niet vinden. Ik heb namelijk een probleem met FI molds. Ik heb een baby mold en de parels. Maar wat ik ook doe, ik krijg geen mooi babytje eruit en ook geen parels. Voor de parels heb ik dus de parels en nog een randje erom heen. Dat moet niet de bedoeling zijn, toch? Het lijkt me niet dat ik die rondjes eraf moet halen. Want dan kan ik net zo goed balletjes van marsepein rollen. Wat doe ik fout?

2

Re: FI molds

heb je geprobeerd het tussentijds in de vriezer te leggen?

3

Wat je kan doen is wat tylose door de fondant te kneden en dan floep je ze er zo uit. Of als je die niet in huis hebt, je mold te vullen, even in de vriezer te doen en dan komen ze er ook heel mooi uit.
Succes.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

4

Het werken met molds is heel eenvoudig, als je weet hoe het moet....

De een doet er maizena in (en dan het overtollige eruit kloppen door de mold even om te keren) en de ander kwast hem even in met crisco.
Sommigen doen hem even in de vriezer leggen.

Belangrijk (en fijn werken!) is om niet meer dan de hoeveelheid fondant/marsepein erin te doen dan nodig is.
Je kunt dit eerst even uitproberen door een kleine hoeveelheid in de babymold te doen, steeds stukjes erbij totdat het aan de rand gevuld is, dit afwegen en daarna de juiste hoeveelheid erin te doen.

Bij de pareltjes precies hetzelfde, alleen maak je eerst een dun slangetje en daarna leg je dit in het malletje.

Als je op de site van o.a. Karin Daves gaat kijken, die heeft filmpjes op haar site waarin ze het e.e.a. voordoet.

Hoop dat je er iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

5

Dat heb ik allemaal al geprobeerd. En het is ook niet het probleem dat ik ze niet uit de mold krijg. Het probleem is juist met het vullen van de mold. Ik heb dan die pareltjes en randjes erom heen. En dat heb ik dus ook als ik het uit de vriezer haal.

6

@ Annelies, ik ga eens bij Karen Daves kijken. Problemen met het decoreren van taarten heb ik niet, maar zodra ik 'hulpmiddelen' ga gebruiken wil het niet lukken.

Thanx voor alle tips, meiden!

7

benfie schreef:

Dat heb ik allemaal al geprobeerd. En het is ook niet het probleem dat ik ze niet uit de mold krijg. Het probleem is juist met het vullen van de mold. Ik heb dan die pareltjes en randjes erom heen. En dat heb ik dus ook als ik het uit de vriezer haal.

Als ik de parelmold gebruik dan doe ik het slangetje heel dun maken en eventueel met een tooltje (maar het liefst met mijn vingers) goed in de mold drukken. Niet helemaal opvullen, maar binnen de ronding blijven, dan krijg je ook geen randje...... ;)

8

Ik ben het filmpje van Karen Daves aan kijken en heb mijn mold en marsepein voor me... Je gelooft het of niet, maar het lukt me nu. :)
Ik voel me ook even heel dom dat ik het niet voor elkaar kreeg...  :o

9

benfie schreef:

Ik voel me ook even heel dom dat ik het niet voor elkaar kreeg...  :o

nou dat hoeft helemaal niet hoor  :nooo . Er zijn heel veel mensen die tobben met de siliconen molds. Als je weet hoe iets moet is het niet moeilijk, maar als je het nog niet weet ben je aan het tobben.
Ben blij voor je dat het nu wel lukt  :thumb:

10

We zijn hier om elkaar te helpen en van elkaar te leren, maar toch... Thanx in ieder geval. ;)

11

benfie schreef:

Ik ben het filmpje van Karen Daves aan kijken en heb mijn mold en marsepein voor me... Je gelooft het of niet, maar het lukt me nu. :)

Goed zo! :thumb:

12

beetje mosterd na de maaltijd, maar wat ik doe is met een paletmesje (van de Blokker of zo) recht/strak over de mold snijden (voorzichtig zodat ik niet in de mold 'snij') en is al het overtollige ook weg...

Vandaag is mijn lievelingsdag!
www.label6.nl

13

Bo2309 schreef:

beetje mosterd na de maaltijd, maar wat ik doe is met een paletmesje (van de Blokker of zo) recht/strak over de mold snijden (voorzichtig zodat ik niet in de mold 'snij') en is al het overtollige ook weg...

Daarmee kun je op den duur je mold beschadigen...., beter is een afgepaste hoeveelheid te gebruiken. ;)

14

Ik gebruik daar zo'n tooltje voor met een mes-achtige tip. Ahum, ik hoop dat jullie mijn abracadabra begrijpen :rolleyes: Daar beschadig je niks mee.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?