1 Laatst bewerkt door starshine (31-08-2011 19:58)

Onderwerp: Royal Icing figuurtje vallen uit elkaar!

Hoi,

wie kan mij helpen / advies geven?

ik ben van de week begonnen met uitproberen van Royal Icing figuurtjes spuiten. Ik heb ze gemaakt van kant en klare mix van cook en co, hoef alleen maar druppel gewijs water toe te voegen.
Ik heb ze gespoten met een (goedkope, ooit gekregen) spuit buis (hmmz  :think: dat klinkt raar) Zo'n plastic geval, lijkt wel een beetje op een sugergun maar dan goedkoopste versie die er bestaat, met plastic spuitmondjes.
Ik heb de royal icing figuurtjes als proef op bakpapier gespoten.
Tijdens het spuiten zag het er best oke uit (voor een eerste keer) maar na 1 minuut was alles uitgelopen en bleef van een schelpje enkel een bolletje over. Alles liep terug... En na 2 dagen laten uitharden valt het uit elkaar als ik het eraf haal.

iemand tips? heb ik het toch nog te dun gemaakt? verkeerd materiaal? verkeerde ondergrond? helpie!?

in ieder geval alvast bedankt voor het lezen.

Life is what happens to you, will you'r busy making other plans...

2

Re: Royal Icing figuurtje vallen uit elkaar!

icing om bijv. bloemetjes te spuiten moet vrij stevig zijn

Ik weet niet of je goed engels spreekt, maar op de site van wilton staan instructies over hoe dik je icing moet zijn:
http://www.wilton.com/decorating/icing/ … stency.cfm

die mix van cook & co ken ik niet, weet wel dat sommige merken slechte RI-mix hebben.
Waren je materialen wel vetvrij? Ik haal altijd nog even extra een keukenpapier met citroensap over alles heen.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

duidelijke uitleg op die engelstalige site, dat van mij ziet er ook wel zo dik uit als het eerste plaatje, maar toch gaat het ergens mis.

hmmz.. dat kan ik wel eens proberen met citroensap..

is bakpapier wel een goed ondergrond? of zou dit ook 'vettig' kunnen zijn?

5

Bakpapier is prima, wat ook kan is een plastic mapje ingesmeerd met een heeeeel klein beetje crisco. Denk dat de RI te dun was van consistentie, klein beetje poedersuiker erbij (gezeefd) en dan goed doorspatelen. Dan is de RI weer wat dikker :)

6

Oké, binnenkort nog maar eens een poging wagen dan.  :)

7

en anders een ander merk proberen. Niet alle merken mix harden even goed/mooi uit. Funcakes is wel goed en anders zelf maken. Je hebt constitentie 2 nodig voor schelpjes e.d.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)