1

Onderwerp: Houdbaarheid botercreme in de koelkast en hoe zit dat met te natte bc?

Vorige week woensdagavond heb ik botercreme gemaakt volgens dit recept:

http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -1937.html

Op dit moment staat het restant nog afgesloten in de koelkast, is dit nog bruikbaar? Of kan ik het beter weg doen?

Dan las ik nadat ik het al gebruikt had voor een fondanttaart dat botercreme met teveel vocht ervoor kan zorgen dat je fondant smelt! Hier heb ik gelukkig niets van gemerkt want zoals jullie zien in het recept zit er 250 ml water in en maar 50 gram poedersuiker! Terwijl ik hier recepten voorbij heb zien komen met veel minder of geen water en juist veel meer poedersuiker!!

Hoe zit het nou echt?? En welke doseringen kan ik nu het beste aanhouden?

Over 4 weken is mijn zoon jarig en wil ik cc's maken voor hem om te trakteren, ik wil ze vullen en afsmeren met bc en daarna bekleden met fondant aangezien ik nog zoveel leuke kleurtjes fondant over heb gehouden van zijn verjaardagstaart (zie de taartenparade voor een foto).

Ik wil deze week het e.e.a. bestellen bij de webshop om alvast een begin te kunnen maken met zijn cc's (ik las ook ergens dat ze prima in de diepvries bewaard kunnen worden) aangezien ik er 35 moet maken en de eersten ongetwijfeld mislukken!

Alvast bedankt!!

Liever slordig gelukkig, dan perfect gestressed!

2

Re: Houdbaarheid botercreme in de koelkast en hoe zit dat met te natte bc?

Op 1 vraag heb ik al een antwoord gevonden in een topic uit 2005!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … php?id=488

Ook wordt daar in het antwoord van Inge de ingrediënten van de bc beschreven. Bijna gelijk als die in mijn vorige link, alleen met meer poedersuiker en iets minder water. Maar ik heb dus ook ergens een beschrijving zien staan waarbij alleen maar mix, boter en poedersuiker wordt gebruikt.

3

Is er niemand die een antwoord weet op mijn vraag wat nu het juiste recept is voor botercreme om te voorkomen dat de fondant gaat smelten?!

4

ik gebruik geen mix. Ik doe 1:1. Dat betekend dat wanneer ik bijvoorbeeld 250 gr boter gebruik, ik er 250 gr poedersuiker bij doe.
De boter doe ik dan vaak de helft roomboter en de andere helft margarine. Verder doe ik er nog een flinke scheut vanille extract bij.

Ik heb tot nu toe nog geen last gehad van fondant dat gaat smelten (heb ook pas een stuk of 6 taarten gemaakt maar wel met verschillende weersomstandigheden).

De mix staat bij mij in de kast maar ik gebruik hem eigenlijk nooit.

het is trouwens dit recept
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … afsmeren)/

ook ik heb nu een eigen site, lekkere keek

5

:think: in je 1e bericht is het een link naar banketbakkersroom :think:

ik neem maar even aan dat je de botercrèmemix bedoeld(?); die is bedoeld om te vullen, niet om mee af te smeren. Het kan wel, schijnt meestal goed te gaan, alleen....je zult maar net die ene keer treffen :s

De botercrème om af te smeren is 250 boter en 250 poedersuiker; boter romiog kloppen in zo'n 10min en daarna in 10 min de poedersuiker erbij kloppen.
Deze bc is net zolang houdbaar als de houdbaarheidsdatum op het pakje boter waarvan je het gemaakt hebt.

Voor cc's zou ik alleen geen 1 op 1 bc nemen :nooo is nie zo lekker :nooo  Kijk eens in de parades wat ze allemaal gebruiken (ik maak geen cc's met afdekking :nooo )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Reuze bedankt dames!!

Hier kan ik wat mee!!  :)