1 Laatst bewerkt door Carien (31-08-2011 18:24)

Onderwerp: de diverse tabellen voor hoeveelheden mix

Ik gebruik meestal de DLTtabel, maar dan neem ik de hoeveelheden voor 1à2 maten groter.
Ik dacht laat ik eens een tabel voor mezelf maken, dan hoef ik niet steeds te zoeken (ik heb best veel rare maten vormen, 'antieke' van schoonmoeder en campingpannen ;) ).

Nou ben ik blond (dus sorry alvast :o  ;) ), maar ook eigenwijs :rolleyes: en ik wil het gewoon snappen  :think: , dussss

De tabellen hiernaast geven een bepaalde hoeveelheid mix per diameter.
De tabellen van felicitaartjes geven een bepaalde hoeveelheid mix per diameter.
Daarnaast geldt de regel per halve liter 66gr mix en 1 ei.

Alledrie heel anders! :s  :think:  :grr:

DLT doet ca 85gr mix/liter
Felic. doet ca 105gr mix/liter
formule doet 133gr mix/liter

Ik heb de liters uitgerekend volgens (pi*(halve diameter)kwadraat*0,75 (hoogte))/100 (en gecontroleerd mbv een vorm en water :Y )

:think: Die formule, geeft die geen overstromende toestanden?
:think: Waarom wordt die formule altijd geadviseerd, terwijl die veel meer opgeeft dan die andere 2 tabellen?

Hellup :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

2

Re: de diverse tabellen voor hoeveelheden mix

Ik nam ook altijd 1 of 2 maten groter, maar sinds ik langer mix en iets minder heet bak heb ik dat niet meer nodig. Probleem van de lastige tabellen was zo voor mij opgelost! Voor jou ook een idee, voor je je hersenen helemaal gaar zijn  ;)

3

:think: wat is minder heet bakken? Ik bak nu op continu 150 hetelucht (en mix 10 min in een Lidl-KitchenAid)

4

Ik bakte altijd standaard 35 minuten op 160 graden hete lucht (dan even voelen en evt. nog wat minuten extra).
Nu bak ik op 145 graden en 37 minuten (en dan weer indien nodig wat langer).
Mixen doe ik in de KA op gevoel, als het nog vanzelf van de klopper valt mix ik nog wat langer. Minimaal 8 minuten hoog en 2 minuten laag, maar laag pas als het dus niet meer van de klopper valt.

5

heb je ook dat excelbestand van marieke? dat werkt bij mij nog steeds het beste!
(mail me anders even, dan mail ik het je terug)

Groetjes, Dorothea.

6

Dot :thumb: , je hebt mail :Y

7 Laatst bewerkt door Dot (31-08-2011 22:01)

http://www.mariekesnijder.nl/taarten/Bestanden.htm

hier dus (weer een keer) de link van Marieke, ik zie dat ze weer van alles aangepast/verbeterd heeft; super Marieke!!

Groetjes, Dorothea.