kwebbeltje schreef:isomalt is dus een soort van suiker, maar blijft glashelder na het verwarmen (anders dan gewone suiker, dit wordt gelig). ik zal het vast niet helemaal volgens de regels doen, want de handleiding is niet echt duidelijk voor mij. wat ik doe is een paar (2-3) eetlepels in de magnetron smelten in een siliconen cupcake vormpje. ik doe per 1 minuut te gelijk en dan af en toe tussendoor ff roeren. het moet helemaal gesmolten zijn en het borrelt dat ook. heel voorlzichtig uit de magnetron halen want het is echt kokend heet. je verbrandt je zo dus echt heel voorzichtig. dan roer ik het door met een prikkertje tot alle bellen er uit zijn en dan evt. kleurtje toevoegen en in een vormpje gieten (flexibel siliconen) aflaten koelen en voilla. de vlinder heb ik er uit gehaald toen hij nog niet helemaal hard was en dan kan je hem nog buigen, maar nogmaals heel voorzichtig hoor! het is van zichelf een beetje zoetig maar met weinig smaak. je kunt natuurlijk altijd zelf een smaakje toevoegen in de vorm van een smaakstofje, liefst denk ik dan wel een heldere vloeistof...
hoi, Isomalt is een bewerkte suiker. (helemaal precies weet ik ook niet)
Als je kristal suiker smelt en het wordt heter dan 100 oC dan gaat het caremeliseren en verkleurd het dus.
Koos Gijzenij, die op de Holland sugar art show aan het demonstreren was verkoopt en gebruikt dit ook.
het is ook speciaal geschikt (na enige bewerking) om mee te suikertrekken/ blazen maar ook om mee te gieten.
Geen smaakstoffen aan toevoegen, het is niet gemaakt om er lekker van te eten.
Je kan er vloeib.of pasta kl.stof aan toevoegen.
Als je dit er dan niet helemaal doorheen roert krijg je een prachtig vlammend marmer effect.
Ik hoop binnenkort een voorbeeld te laten zien op het forum wat je er nog meer mee kan doen.
groet mpbart.
ps. met het prutweer van de laatste tijd zal het licht tot erg gaan kleven, de luchtvochtigheid is hier debet aan.
Wat goed gaat, inspuiten met lak van bv. pme clear glaze spray.