1

Onderwerp: Laten glanzen en voorkomen uitdrogen fruit op slagroomtaart

In het youtube filmpje "Hoe maak je taart? Een banket uitleg door Bakkerij Pol van den Bogaert Breda" wordt de term afmoesen gebruikt (rond 4.35 uur), zo laat je het fruit blinken en voorkomt  je dat het gaat uitdrogen.

Ik ken de term "afmoesen" niet.
Wat is dit? Hoe doe je dat?
Iet ingedikt sap (siroop) over het fruit sprenkelen???

2

Re: Laten glanzen en voorkomen uitdrogen fruit op slagroomtaart

wij gebruiken op mijn werk abrikozengelei hiervoor dat "kwasten" we erop zeg maar.  je kan zelf thuis warme abrikozenjam zeven en dan warm gebruiken als het droogt glimt het.  ik hoop dat je hier iets aan hebt

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

3

ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je iets van gelei over het fruit smeert. B.v. warme gezeefde abrikozenjam

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Er bestaat zoiets als afdekgelei, dat verwarm je en schenk of kwast je over het fruit.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

5

abrikozenjam idd, maar volgens mij heb ik bij de bakspulletjes in de supermarkt ook wel eens een zakje (denk oetker) zien staan die z'n laagje geeft. weet niet of het smaakt, nog nooit gebruikt

6

Iedereen bedankt voor het reageren.

Ik denk dat het afgeleren is met siroop van fruit/vruchten.
Omdat ik geen taartgelei of abrikozengelei bij de ingrediënten zie staan bij het recept  op de site banketbakkersparadijs.webruimtehosting.nl/joomla/index.php/boterdeeg-recepten-informatie/abrikolas en ook als ik
solo.be/nl/recepten/fruittaart2.htm lees.

Dankzij jullie weet ik nu ook dat je zelf abrikozengelei kunt maken voor dit doel.
Ik dacht al dat een afdeklaagje met Taartina (taartgelei) van Dr. Oetker kon maar dat heb ik niet altijd in huis.
Nu toevallig wel omdat ik een tijd geleden kersenvlaaivulling zelf heb gemaakt (was lekker en simpel, recept van dit forum).