Dat zweten heb ik ook.
De buitenkant van de soezen zijn droog.
Ik heb op verschillende manieren soesjes proberen te maken.
Bij alle 3 de pogingen na 20 minuten één soes van de bakplaat gehaald en doormidden gebroken om te kijken of ie gaar is.
Dit ook gedaan op 30 minuten en op 35 minuten.
Ik heb maar kleine soesjes gespoten, dus geen middelgrote of grote.
Het beslag werd ook niet heel glad meen ik.
Het deeg werd eerst behoorlijk brokkelig, na goed roeren vrij glad, maar niet helemaal glad, in ieder geval bij poging 3 niet.
Het roeren deed ik met een houten spatel die bij gourmetstel zit.
Poging 1
Oven voorverwarmen op 200 graden (hetelucht)
Ingrediënten
50 gram melk
50 gram water
50 gram boter
50 gram bloem
Mespuntje zout
2 eieren
Breng eerst de vloeistof (water en melk dus) met het zout en de boter aan de kook.
Als het kook pan van het vuur halen.
Voeg dan in één keer de bloem er aan toe en roer dit tot een dikke bal die van de pan loskomt.
Zet de pan dan nog een minuutje op laag vuur om het beslag te drogen terwijl je blijft roeren.
Overdoen in grote schaal.
Voeg er dan één voor één de eieren aan toe en meng ze grondig met het beslag.
Poging 2
Oven voorverwarmen op 180 graden (hetelucht)
50 gram melk
50 gram water
50 gram boter
50 gram bloem (lgezeefde)
Mespuntje zout
2 eieren
Zet de boter op, en smelt die, voeg dan de vloeistof toe. ( Als je alles tegelijk doet kookt eerst de melk en duurt het nog even voor de boter smelt, zo kloppen je verhoudingen niet meer )
Voeg de gezeefde bloem in een keer toe, en roer met een spatel ( ook belangrijk ) tot je een deegje krijgt, nu moet je het vuur zo laag mogelijk zetten. Maak met de spatel het deeg helemaal plat en verdeel het over de bodem van de pan. Je gaat het deeg nu gaar maken. Zo krijg je geen bloemsmaak en neemt het deeg de eieren beter op. Het garen is erg belangrijk voor de smaak. Garen kan je rustig de tijd voor nemen, gewoon even 10 minuten langzaam laten gaan. Het deeg zal op een gegeven moment een beetje vet los laten, zo kan je zien dat het gaar is. Koks zeggen dan, het deeg zweet.
Laat het deeg een heel klein beetje afkoelen, maar zorg dat het nog wel heet is. Koks doen dit niet, maar dit is iets wat je even moet oefenen om het goed te doen. Dus gewoon of safe spelen en lekker laten afkoelen.
Neem nu het schaaltje waar alle eieren in zitten en pak je spatel, voeg een 1 toe, en roer met je spatel tot het ei helemaal in het deeg zit. In het begin lijkt het alsof het niet wil mengen maar je moet doorroeren dan lukt het wel. Dit doe je met alle eieren. Dit is best een zwaar werkje, het deeg wordt erg stroef en plakkerig.
Na 9 minuten op de allerlaagste stand op een middelgrote gaspit brandde mijn soesjesdeeg iets aan. Het deeg toch nog op bakplaat gespoten, maar 't bleek faliekant mislukt, het deeg rees niet en werd veel te donker. Het leek op veel te lang gebakken koekjes.
Poging 3
Oven voorverwarmen op 180 graden (hetelucht)
Ingrediënten
50 gram melk
50 gram water
50 gram boter
50 gram bloem
Mespuntje zout
2 eieren
Voorverwarmen 180 graden (hetelcuth)
Doe de boter, het water en het zout in een steelpan met een dikke bodem en breng dit aan de kook.
Haal de pan van het vuur en roer de bloem er met een houten spatel goed doorheen.
Zet de pan weer op het vuur en blijf roeren tot het deeg als een bal van de bodem loslaat (na ca. 1 minuut).
Haal de pan van het vuur.
Roer één voor één de eieren door het beslag totdat ze goed zijn opgenomen.
Eiwit begon iets te stollen, toen het mengsel gauw overgedaan naar een grote schaal.
Ik begin te denken dat dat glanzen hoort (niet van buiten maar van binnen). Klopt dat?
Voelt de binnenkant klef/luchtig (weet het niet goed te omschrijven) aan als het gaar is?
Hoe weet je 100% zeker dat een soesje gaar is?
Blijkbaar worden ze dat inderdaad niet altijd, zie bijv. kookjij.nl/recept-hartige-soesjes, daar staat: verwijder eventuele ongare stukjes deeg.
Horen gare soesjes een beetje droog Tte zijn (om te eten, dus niet om te voelen). Ik bedoel, moet de slagroom ze "sappig" maken, of zijn ze te lang in de oven geweest als ze droog proeven.