1

Onderwerp: voorbereidingen voor een taart met pinda/noten allergie

hallo allemaal,
ik heb voor dinsdag een taart staan voor een meisje dat 5 wordt en een pinda en notenallergie heeft. er mogen wel sporen in zitten dus ik kan gewoon mijn kleurstoffen gebruiken en de funcakes fondant. ik gebruik normaal marsepein.

ik wil nu mijn tools en werkplek klaar maken om aan de puzzels te beginnen, maar ik vraag me af of ik het schoon genoeg heb gemaakt. ik heb mijn hele tafelzeil afgesopt en ook het buro-ding (sorry ben ff de naam kwijt O-) ) van de ikea heb ik 2 keer gesopt en afgedroogd. mijn tools heb ik ook afgewassen en afgedroogd. ik wil nu de bloemuitstekers schoonmaken, maar hoe doe ik dat?
kunnen die ook uit elkaar? (heb het geprobeerd, maar durfde niet te hard te trekken ;) ) of moet ik ze in een sopje leggen en dan met een sponsje na poetsen? ik wil deze gebruiken. http://www.deleukstetaartenshop.nl/uits … p-706.html

verder heb ik de fondant en cacao etc voor deze taart nieuw dus ik weet zeker dat ik daar geen resten marsepein in heb. de bc wordt ook 100% nieuw gemaakt, dus geen deel van een vorige taart aangezien die een choco-vulling hadden.

oh ja, kan ik mijn normale broodmes gebruiken bij het in vorm snijden van de taart (in een 5 ;) ). ik heb hem regelmatig gebruik om ook de boterhammen met pindakaas van de kids te snijden. of is een extra afwasbeurt genoeg?

de moeder doet er best makkelijk over, maar ik vind het wel weer spannend. haha.  O-)

2

Re: voorbereidingen voor een taart met pinda/noten allergie

de uitstekers kan je uit elkaar trekken. wel voorzichtig er zit een veertje in... dat ie niet wegspringt ;-) de mijne zitten namelijk nu in de vaatwasser (zonder veer!!!)

met het mes moet je denk ik heel erg uitkijken dat er geen resten in de opening van het heft zitten.... meestal zit daar net een heel klein sleufje waar vocht e.d. achter kan blijven...

ik denk dat het slim is om even naar een ziekenhuis of apotheek ofzo te bellen of er afwasmiddel is wat je moet gebruiken,... of dat bijvoorbeeld dethol voldoende is...

ik zou het namelijk heeeeeeel eng vinden om voor iemand iets te maken/koken die zo'n allergie heeft... dus om er zeker van te zijn even checken...

ik hoop dat dit helpt. en heel veel succes met bakken
groetjes liset

3

Een vriendin van mij heeft deze allergie ook. Als het mes gewoon goed is afgewassen, bijv. in de vaatwasser, dan is er niks aan de hand. Bij haar thuis wordt er ook pindakaas gegeten maar de messen niet apart gehouden oid. Als er dan nog iets aan een mes zit, dan zijn het dus gewoon sporen ;)
Succes!

4

bedankt voor de info dames!
ik heb mijn tools en uitstekers de hele nacht in een sopje gehad. die liggen nu te drogen. haha, bij de eerste sprong toch de veer weg.... ik moest in het half donker op mijn knieen over de vloer van de keuken speuren.

ik heb geen vaatwasser (ons aanrecht is 3 cm te laag :s  :s ) dus heb het broodmes nog een extra keer met goed veel zeep en heet waten gewassen...

5

oeps... altijd die veertjes ;-)

maar ik hoop dat alles is gelukt en het heerlijk smaakte

groetjes

6

haha, idd. maar het ging idd aardig makkelijk. is ook een stuk makkelijker drogen dan in z;n geheel.  O-)  :lol:

de taart is gelukt. ik moet alleen nog even wachten op de foto's en of het meisje geen reactie heeft gehad..... ik heb al 3 onrustige nachten achter de rug dus ik hoop wel op een mailtje vanavond. haha ;)