1

Onderwerp: poedersuiker op fondant

Gisteren mijn eerste cupcakes gemaakt. Bij het uitrollen van de fondant heb ik poedersuiker gebruikt. Nu had ik alleen het probleem dat de poedersuiker-vlekken zichtbaar bleven op de cupcakes.
Hoe halen jullie deze vlekken weg?

2 Laatst bewerkt door Etspaghet (28-08-2011 08:41)

Re: poedersuiker op fondant

Proberen om geen poedersuiker op de bovenkant van het fondant te krijgen en als je wel een vlekje ziet, meteen proberen weg te vegen en niet doorrollen.
Ook niet teveel poedersuiker gebruiken.

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

3

Bedankt! Waarschijnlijk heb ik dan teveel poedersuiker gebruikt, want het was ook op de roller gekomen. Misschien ook maar eens kijken voor een silliconenmatje ofzo.

4

Weetje welke matjes goed werken? Die oranje snijmatten van de Ikea :) Blijft het ook niet op plakken.

Neem je ook een kijkje op mijn facebook pagina? Cake Dutchess

5

Groene snijmatten van de Action werken ook goed!

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

6

Ik heb gewoon stuk tafelzeil, bij blokker verkopen ze dat op rollen buiten, kun je gewoon halve meter kopen...ik gebruik nooit meer poedersuiker.... :)

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

7

Ik gebruik ook nooit poedersuiker. Beter voorkomen dan genezen  ;)

@bommeltje: ga morgen gelijk kijken, hoef ik niet helemaal naar de IKEA om meer (altijd handig) snijmatten te kopen...

8

Gebruik crisco op een schoon tafeloppervlak  :thumb:

Ik had ook een zeiltje...En toen had ik ineens de afdrukken van het zeil in mijn marsepein staan, de kleur had afgegeven! En het zeil was niet eens nieuw of zo, al 393728 keer afgepoetst maar toch...
Voor mij dus nooit meer zeil met afbeeldingen er op!
(Maar idd de buro onderlegger van IKEA!)

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

10

Esther161068 schreef:

Ik had ook een zeiltje...En toen had ik ineens de afdrukken van het zeil in mijn marsepein staan, de kleur had afgegeven! En het zeil was niet eens nieuw of zo, al 393728 keer afgepoetst maar toch...
Voor mij dus nooit meer zeil met afbeeldingen er op!
(Maar idd de buro onderlegger van IKEA!)

Bij Blokker bijv kun je doorzichtige tafelzeil kopen. Mijn man heeft die over een grote MDF-plaat gespannen en dat is mijn werkblad. Ideaal!

11

Voor mij niets beter dan de ikea bureau-onderleggers of gekleuerde snijmatten.
Ik gebruik nooit poedersuiker, maïzena crisco of wat dan ook.
Is het echt vochtig weer en kleeft het toch gebruik ik een ietsiepietse Backerstarcke poeder van Städter. Laat geen sporen na en is veel fijner van structuur dan maïzena of wat dan ook.

Groetjes

Workshops en taartbenodigdheden: www.Cakexclusive.be Webshop:www.cakexclusiveshop.be

12

ja hier ook groots fan van de ikea bureaumat. en als het echt nodig is..dan gebruik ik crisco..

13

Maar nu heeft TS nog steeds geen echt antwoord op haar vraag: hoe haal ik deze weg?  ;)
Wel heel veel tips waar ze de volgende keer iets mee kan  :thumb:

Om het alsnog weg te krijgen zou je ze in de koelkast kunnen zetten, als ze koud zijn eruit en dan door het condens lost de poedersuiker op.
Niet met een kwastje met water doen, dan 'smelt' je fondant en gaat het heel erg glimmen.

14

Beetje alcohol? Gebruik je ook met verven dus doet blijbaar niks met je fondant, maar doordat het 'vocht' is lost t wel je poedersuiker op???? Of is dat dom gedacht?? Overigens is het hardop denken, ik heb het niet geprobeerd!!!!

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

15

bedankt voor alle reacties!
ik denk dat ik inderdaad de volgende keer ga voor het motto: voorkomen is beter dan genezen... dus dat matje wordt aangeschaft :D