1

Onderwerp: de holland taart die geen holland taart werd...

een oud collega vroeg of ik haar bruidstaart wilde maken, graag iets voor een boeren bruiloft, hollands thema of zo.
nou leek me erg leuk!
toen ze kwam om e.e.a. door te spreken veranderde ze toch van gedachten en is dit wat ze wilde:

http://i139.photobucket.com/albums/q306/sandra_van_overeem/006-3.jpg

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

2

Re: de holland taart die geen holland taart werd...

Dat is zeker iets anders dan hollands ;)
Maar wel mooi!

3

Ik vind 'm echt super hoor!! :thumb:  xx

4

ik begin nu toch wel stiekum een beetje te twijfelen, met zo weinig reacties hoor :o (ik schaam me bijna dat ik t zeg  :lol: )

tig hoef ik er niet, maar na al dat werk van vanmorgen had ik toch op iets meer gehoopt, haha!

uiteraard zie ik zelf de verbeterpunten ook wel, maar een beetje leuk issie toch wel?

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

5

Hij is leuk gemaakt hoor Chocotoetje, maar eerlijk is eerlijk: helemaal strak is hij niet. Je ziet hem iets doorschijnen, dus misschien volgende keer iets meer afsmeren (misschien 2x?) en dan netjes afwerken, vervolgens je fondant ietsje dikker dat maakt het al strakker denk ik. Je roosjes en je strik zijn wel erg goed gelukt :thumb:  Dit is mijn eerlijke antwoord...

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

6

thnx lot!

ik hou wel van mensen die gewoon een eerlijke mening geven hoor!

en ja, jouw dingetjes waren mijzelf uiteraard ook opgevallen ..
en daar baal ik ook behoorlijk van!

2 keer afsmeren doe ik eigenlijk nooit, dus die onthou ik zeker voor een volgende keer!

dat ie niet strak is komt denk ik omdat ik hem tussentijds niet kon koelen, het onderbord paste nl niet in de koelkast. daardoor werd alles wat zachter enzo...

hoe doen jullie dat dan??

en ik heb wel vaker een 4 kante taart bekleed, maar dan had ik mijn springvormen gebruikt en die hebben ronde hoeken.
nu had ik andere van iemand geleend en die hoeken zijn echt recht, dat is toch wel iets lastiger met bekleden heb ik gemerkt.
dus daar zit ook nog een flink oefenpunt!

nogmaals bedankt voor je eerlijk antwoord!!

7 Laatst bewerkt door FiFi78 (26-08-2011 20:18)

Ben het volledig met Lot eens :) ......

Vind daarbij het vragen om reacties een beetje raar :s sorry dat ik het zeg :o
Ik snap wel dat je trots bent op een taart en dat je flink baalt, maar echt mooi strak is deze niet. Sommige zeggen dan liever niks dan dat ze of negatieve reacties of juist alleen maar zeggen dat ie heel mooi is terwijl dat niet zo is...ook dat komt wel vaak voor hier namelijk. Ik hou ook van eerlijkheid daar kun je alleen maar van leren.
het antwoord op je vraag wat betreft het koelen, ik heb altijd nog een maat taart gehad die er net inpaste.....dus daar kan ik je niet helpen.....

Oh ja en een beetje leuk is ie wel ;)

Groetjes, fifi

Geniet van elke dag!!!!

8 Laatst bewerkt door Knutsel (26-08-2011 20:43)

Heel eerlijk vind ik deze niet zo mooi. :o
Heb je andere taarten gezien en die zijn vele malen mooie.
De rozen boven op lijken wel geplet te worden door de dikke witte rand en tja strak is anders.

Maar het elangrijkste was je oud collega er wél blij mee, want daar gaat het om natuurlijk!

9

FiFi78 schreef:

Ben het volledig met Lot eens :) ......

Vind daarbij het vragen om reacties een beetje raar :s sorry dat ik het zeg :o
Ik snap wel dat je trots bent op een taart en dat je flink baalt, maar echt mooi strak is deze niet. Sommige zeggen dan liever niks dan dat ze of negatieve reacties of juist alleen maar zeggen dat ie heel mooi is terwijl dat niet zo is...ook dat komt wel vaak voor hier namelijk. Ik hou ook van eerlijkheid daar kun je alleen maar van leren.
het antwoord op je vraag wat betreft het koelen, ik heb altijd nog een maat taart gehad die er net inpaste.....dus daar kan ik je niet helpen.....

Oh ja en een beetje leuk is ie wel ;)

Groetjes, fifi

ik neem aan dat je mijn reactie op lot haar antwoord ook hebt gelezen. dan zie je dat ik niet direct positieve reactie heb gevraagd (of hebben wil), en dat ik het ook vervelend vind om te vragen, maar iets van een reactie is wel fijn, positief of negatief...

ik heb ook nergens geschreven dat ik trots ben op deze taart, want nee dat ben ik niet. ( ik had juist bewust niet mijn eigen idee over deze taart erbij gezet )
en idd... van minder positieve reacties kan je ook leren!
dat is het fijne van dit forum!
en net wat je zegt... liever eerlijk, als mooi zeggen terwijl duidelijk is dat het beter kan... (samen eens dus ;) )

@ knutsel:
bedankt voor je mening! :)
de foto is ook niet erg flateus denk ik... de dikke rand die je bedoeld is eigenlijk een deksel op een doos, nu komt dat niet zo goed over. (overigens zie je op de foto ook veel meer putjes als dat in het echt te zien was...)

maar als ik het goed begrijp  (correct me if i'm wrong) moet ik, wanneer ik niet zo veel reacties krijg, nog even een keer goed naar mijn taart moet kijken, omdat er nog verbeterpunten zijn.?  :think:
of geven we elkaar alleen opbouwende kritiek wanneer iemand speciefiek om feedback vraagt?
want soms ben ik heel trots en tevreden, maar juist op die taartjes heb ik dan niet zo heel veel reacties.

nou...
we zijn in iedergeval met zijn allen eens dat dit niet mijn beste creatie was  :Y

10

ik heb even gekeken bij je andere taarten die zijn veel mooier dan deze taart, maar we hebben allemaal wel eens een taart die wat minder goed gelukt is denk ik, en eigenlijk vind ik het wel goed van je dat je deze ook geplaatst hebt...ik denk dat heel veel taarten baksters de mindere taarten niet op de site zetten..

Ik vind het wel een leuk idee voor de taart!

Over doorschijnende vullingen: als je je afsmeer lichtbruinig kleurt, dan krijg je een egale kleur en geen kleurverschil tussen vulling en biscuit. Helpt echt  :Y

12

moenietje schreef:

ik heb even gekeken bij je andere taarten die zijn veel mooier dan deze taart, maar we hebben allemaal wel eens een taart die wat minder goed gelukt is denk ik, en eigenlijk vind ik het wel goed van je dat je deze ook geplaatst hebt...ik denk dat heel veel taarten baksters de mindere taarten niet op de site zetten..

misschien... maar dat zullen we nooit weten he ;)
feit blijft dat je hier alleen maar van leren kan toch? :)

taartjesdroom schreef:

Ik vind het wel een leuk idee voor de taart!

Over doorschijnende vullingen: als je je afsmeer lichtbruinig kleurt, dan krijg je een egale kleur en geen kleurverschil tussen vulling en biscuit. Helpt echt  :Y

thnx!
enne dat heb ik ook al eens geprobeerd, maar vond het toen niet veel verschil maken, misschien moet ik het dan nog donkerder maken...  :think:

13

Hoi,
Jammer dat ze ineens een ander plan hadden! En ben altijd wel weg van je taarten chocotoetje...maar vind deze ook wat minder mooi.  Misschien dat het vochtige weer ook een nadeel is.

En taartjesdroom thnx voor de tip, dat ga ik voortaan ook doen als ik met een lichte kleur bekleed, want heb er bij lichtroze en wit ook wel last van dat het doorschijnt!

Een nieuwe, superverslavende hobby gevonden!

14

Je rozendoosje vind ik leuk!  :thumb:  En met wit of andere lichte kleuren schijnt het idd snel door.. Dat 2 x afsmeren doe ik ook wel eens, gewoon goed ervoor zorgen dat ie overal wit van de botercreme is  :Y 

Ik denk dat ik deze bruid wel ken en ik vind deze taart met rozen wel bij haar passen. Heb je nog een reactie van ze gehad?

15

postduif schreef:

Je rozendoosje vind ik leuk!  :thumb:  En met wit of andere lichte kleuren schijnt het idd snel door.. Dat 2 x afsmeren doe ik ook wel eens, gewoon goed ervoor zorgen dat ie overal wit van de botercreme is  :Y 

Ik denk dat ik deze bruid wel ken en ik vind deze taart met rozen wel bij haar passen. Heb je nog een reactie van ze gehad?

je kent haar inderdaad jaqc.
en idd, het past helemaal bij haar!

en nee.. nog niets gehoord, maar ook nog niet verwacht eigenlijk :)

ik vind je taart, maar vooral de rozen heel erg mooi!
denk dat als de taart andere kleuren had dat ie dan veel beter tot zn recht komt.

Ik zing mijn eigen wijsje!

17

koekiemonster schreef:

ik vind je taart, maar vooral de rozen heel erg mooi!
denk dat als de taart andere kleuren had dat ie dan veel beter tot zn recht komt.

ja.. dat denk ik ook, mja... de wensen van de bruid he ;)

18

Wat jammer dat ie niet strak is, daardoor ziet ie er meteen een stuk ingezakter uit (en misschien maakt de foto het nog erger, dat heb ik ook wel eens namelijk :lol: ).

Wat ik denk ik zou doen, is meer rozen onder de deksel, en de rozen dan echt aan de buitenkant uit laten steken. Omdat ze nu half onder de deksel vallen lijkt het een beetje alsof ze geplet worden door de deksel. Ik denk dat dat minder wordt als je de rozen verder naar buiten plaatst :) .

Taarten - workshops - antiek en nog veel meer!
Kijk op http://www.vanrinske.nl

Hoe je ook kan voorkomen dat je vullingen doorschijnen is 2x bekleden: 1 laagje marsepein en 1 laagje fondant. Op deze manier wordt je taart ook superstrak!

20

kijk, en zo krijg je vanzelf meer reacties ;)
heel eerlijk, toen ik hem zag dacht ik: oef, een bruidstaart? en dat is misschien niet helemaal eerlijk van mij om te denken. ieder doet wat hij kan om een zo mooi mogelijke taart te maken. de ene is misschien nu eenmaal wat handiger, kritischer of legt de lat wat hoger dan de andere. naar mijn mening moet iedere taart keistrak zijn, en zeker voor een bruidstaart, die foto's blijven namelijk ook een leven lang bij. maar om eerlijk te zijn, mijn taarten zijn ook niet allemaal even strak en even perfeckt. sterker nog. een perfecte taart bestaat in mijn ogen niet. er is altijd wel iets wat net niet lekker liep, een deukje of iets dat misschien net niet helemaal uitkomt. maar ik ben wel zo eerlijk om die taarten ook te posten (van de week nog, een taart die aan alle kanten scheurde en en die ik eigenlijk helemaal niet leuk vond om te maken, maarja ik had al toegezegd en toen veranderden ze van onderwerp, was ook echt nu mijn laatste taart met thema voor kinderen;) ) dat posten doe ik ook om te laten zien dat het mij ook wel eens tegen zit. want het is heel irritant als mensen denken dat je alles zo maar kan.
ik heb ff naar jouw andere taarten gekeken en die zien er hartstikke goed uit. jammer dat het dan net met deze bruidstaart net minder ging. ook vind ik het jammer dat deze kleurstelling is gebruikt. ik heb dat zelf ook wel eens gehad (als ik er dan achteraf op terug kijk want toendertijd vond ik ze wel leuk :+ ) veel wit met een beetje roze wordt snel flets, het had denk ik iets sprekender geworden met een nog iets donkerder roze voor erbij. al was het dan maar als zijrandjes bij de linten o.i.d.
het belangrijkste is wel dat je klantjes tevreden zijn.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

21

haha, ja idd... zo krijg je wel reacties... én heel fijn... reacties waar ik iets mee kan!

net wat je zegt kwebbel, net nu wil het niet lukken :(
en of het lag aan het plakkerige weer...
het niet goed kunnen koelen...
dat er wat dingetjes niet echt mee zaten, zoals: te kort aan boter... dus naar dorp, een roller die breekt... dus naar dorp, en zo nog wat irritatiedingetjes...
of lag het gewoon aan mijn handen deze keer..
we zullen het nooit weten denk ik.

ik hoop wel dat B. nog even laat weten hoe ze het vond, want de buurvrouw die hielp hem in de auto te zetten was namelijk wel heel enthousiast... :)

@ rinske: daar heb je denk ik wel gelijk in ... qua roosjes... :Y

ik had trouwens voor t eerst cereal treats gebruikt, dat was ook zwaarder dan ik dacht  :Y

bedankt allemaal voor jullie mening!

22

ik zag daarnet dat de bruid de foto op haar hyves heeft geplaatst met daarbij dat hij erg lekker was, dus mijn rotgevoel zakt nu een beetje ;)

:D

chocotoetje schreef:

ik zag daarnet dat de bruid de foto op haar hyves heeft geplaatst met daarbij dat hij erg lekker was, dus mijn rotgevoel zakt nu een beetje ;)

:D

:thumb: en daar gaat t uiteindelijk om toch!

Ik zing mijn eigen wijsje!