1

Onderwerp: Hoe botercreme uit de vriezer "behandelen"

Ik heb nu al een paar keer botercreme (Funcakes) ingevroren, omdat dit zo makkelijk zou zijn. Een keer een hoeveelheid maken en in porties invriezen. En dan.....?

Ik haal het uit de vriezer en laat het al dan in of buiten de koelkast ontdooien.
Dan mix ik het nog een keer door en hier gaat het dus mis. Als ik het te lang mix, gaat het een soort van schiften. Wordt het korrelig en lelijk (de smaak blijft echter goed). Korter mixen gaat niet, want ik wil er soms een kleurtje of smaakje aan toevoegen en dat is niet met 2 slagen gedaan. Dus is doormixen echt nodig.

Hoe doen jullie dit?

Ik heb vanmiddag verse bc gemaakt en die ziet er echt stukken smakelijker uit dan de bc uit de vriezer.

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Rins (27-08-2011 23:14)

Re: Hoe botercreme uit de vriezer "behandelen"

Als ik het zo lees, is de bc altijd nog vrij koud wanneer je gaat kloppen. Wanneer je verse botercreme zelf maakt zorg je er ook voor dat de boter op kamer temperatuur is. De bc moet dan ook op kamer temperatuur zijn, voor je het weer gaat mixen.

Om de geschifte bc (snel) weer goed te maken, kan je een beetje extra water toevoegen aan de mix.

ook ik heb nu een eigen site, lekkere keek

3

Langer door mixen, en zorgen dat je bc echt op kamer temparatuur is  :Y

Schiften is niets anders dan de scheiding van water en vet, en er zit net zoveel water / vet in als voor dat je het in de vriezer zette..

Extra water toevoegen leidt naar mijn idee alleen maar naar een grotere kans op schiften, aangezien dat water niet is opgenomen in de mix van funcakes BCmix en poedersuiker..

Dus juist langer doormixen.. En ik zal de supertip die met koken altijd werkt hier maar niet geven  :+  (Koks voegen vaak een theelepeltje mayo uit een pot toe aan geschifte producten, mayo bevat zoveel emulgatoren dat het alles uit de schift kan trekken,.. maar mayo door je BC..  :nooo   :lol:  :lol:  :lol:  )

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Ik zal je even 'melden' zodat dit topic naar 'bakken en vullen' kan worden verhuist  ;)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

@ bommeltje: bij de mix gaat toch water? Door er extra water bij te doen na het ontdooien en schiften, worden de verhoudingen veranderd waardoor het schiften kan verhelpen. Een vriend van me deed de opleiding voor scheikunde docent, dus ik had dit een keer met een saus aan hem voor gelegd. Hij kwam met een heel verhaal wat er op neer kwam dat wanneer de verhouding water kleiner is dan de verhouding vet, het schiften opgelost kan worden door de verhouding water iets te vergroten. Ik heb het toen bij de saus geprobeerd en deze was in enkele ogenblikken weer perfect. Volgens mij gaat de water-vet verhouding in dit geval ook op, dat het meer water is dan vet, dus zou dit moeten werken.

ook ik heb nu een eigen site, lekkere keek

6

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

Van 2 patissiers kreeg ik 'ns een super simpele, maar heel doeltreffende tip voor 't uit de schift halen van beslag etc.. Zet er gewoon de warme fohn op! Ik doe dit eigenlijk altijd als ik bc uit de vriezer gebruik en 't werkt wat mij betreft perfect.

Trouwens ..... ik vergeet ook nog wel 'ns bij 't maken van verse bc de boter uit de koelkast te halen. Ook dan geef ik de voorkeur aan de fohn i.p.v. bijv. de magnetron. Bij de magnetron eindig ik op de een of andere manier altijd met botersap en met de fohn kan je toch beter 'doseren'.

Succes!

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

8

wat ook helpt is de kom eventjes onder heet water te houden zodat de creme wat warmer wordt maat niet te
en gewoon even door blijven mixen, dan heb je weer een mooi creme
:Y

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

9

Dames, bedankt voor alle tips.
En Bommeltje, die mayo laat ik inderdaad maar achterwege  :lol:

Maar zo te lezen heb ik dus niet lang genoeg gemixed, terwijl ik gisteren toch wel 10 minuten de mixer heb laten draaien, echter niet op hoge snelheid. Maakt dat nog iets uit?

En dus ook langer op kamertemperatuur laten komen, heb ik mij ook niet aan gehouden  :o

Ik ga het gewoon nog een keer proberen, wat jullie kunnen, moet mij toch ook lukken zou je denken..... :D

10

ik mix het helemaal niet meer...

maak dus gewoon de mix aan, met smaakje aardbei bijvoorbeeld. die verdeel ik dan in 3 bakjes, zet erop dat het aardbei is en mik ze in de vriezer.

als ik het nodig heb laat ik het bakje in de koelkast ontdooien (dag daarvoor) en 's ochtends zet ik het bakje op het aanrecht om op kamertemperatuur te komen.

dan smeer ik het zo weer tussen de taart!

11

glashill schreef:

Van 2 patissiers kreeg ik 'ns een super simpele, maar heel doeltreffende tip voor 't uit de schift halen van beslag etc.. Zet er gewoon de warme fohn op! Ik doe dit eigenlijk altijd als ik bc uit de vriezer gebruik en 't werkt wat mij betreft perfect.

Trouwens ..... ik vergeet ook nog wel 'ns bij 't maken van verse bc de boter uit de koelkast te halen. Ook dan geef ik de voorkeur aan de fohn i.p.v. bijv. de magnetron. Bij de magnetron eindig ik op de een of andere manier altijd met botersap en met de fohn kan je toch beter 'doseren'.

Succes!

ik heb ineens een hele nieuwe bestemming voor mijn "nooit gebruikte maar misschien heb ik m ooit nog wel nodig"fohn :lol: :lol:

Alles goed???? nee 3 fout

12

Haha ik fohn mijn botercreme ook altijd :) Ik richt de fohn dan op de mengkom als de mixer aan het draaien is. Werkt als een tierelier :)

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

13

Je kunt ook heel gemakkelijk even de botercreme in een kommetje  in de magnetron zetten, 20-30 seconden, afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

14

chantal1980 schreef:

ik mix het helemaal niet meer...

maak dus gewoon de mix aan, met smaakje aardbei bijvoorbeeld. die verdeel ik dan in 3 bakjes, zet erop dat het aardbei is en mik ze in de vriezer.

als ik het nodig heb laat ik het bakje in de koelkast ontdooien (dag daarvoor) en 's ochtends zet ik het bakje op het aanrecht om op kamertemperatuur te komen.

dan smeer ik het zo weer tussen de taart!

Ook ik mix niets meer. Ik maak een wat grootere hoeveelheid en verdeel het in snoepzaken. Deze dan in een diepvries zak met datum en evt smaak.
De avond ervoor uit de vriezer in de koelkast en de volgende dat op het aanrecht. Puntje van de snoepzak knippen en werken maar.
Ik heb het ook wel eens ivm tijd gebrek uit de vriezer op het aanrecht laten ontdooien. Dat ging ook goed, smaakte prima.

Ik hoop dat je er wat een hebt.

15

Hoi Chantal 1980 en Loonster,

Ik ga het eens proberen! Zeker de moeite waard.
Ik ben het gaan mixen, omdat ik dat hier in topics tegen kwam. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de bc er uit de vriezer, ontdooid, prima uitziet. Juist door het mixen veranderde de structuur.