1

Onderwerp: Met een lepel of

Ik spatel altijd de bloem met een lepel door het eimengsel maar ik lees nu net een recept waarin staat dat het met een houten spatel moet!

Wie weet wat het juiste is en weet ook waarom?

Alvast bedankt.

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

2

Re: Met een lepel of

Lepel gaat prima hoor! Ik vind zelf een platte spatel soms handiger omdat er dan geen bloem in kan blijven 'verstoppen', maar hout hoeft niet hoor :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Ik gebruik een Pannenlikker, de reden die ik kan bedenken is dat je met een pannenlikker er meer door komt.

Maar ik hoor graag waarom jij juist voor een lepel kiest en waarom iemand anders voor een houten lepel kiest?

hier ben ik net als jou erg nieuwschierig naar.... :Y

4

Misschien geldt  hoe breder hoe beter, want dan gaat het omspatelen sneller?

Ik gebruik de flexibele plastic spatel die bij mijn Kenwood standmixer zat en dat bevalt me goed.

Ik ben niet zo heel erg ervaren maar ik vermoed dat het niet heel veel uitmaakt of je een houten lepel /houten spatel /plastic spatel/plastic deegschraper gebruikt, maar dat het veel belangrijker is hoe lang je spatelt en hoe je je gereedschap houdt:

Als je spatelt moet je bij iedere schep lucht mee scheppen.
Hou je spatel zo horizontaal mogelijk met de brede kant evenwijdig aan het beslag.
Dan iedere keer het beslag oplepelen en over het andere beslag vouwen.
Zo schep je er lucht in.
Eventueel kun je je kom wat scheef houden zodat je spatel bijna horizontaal kan houden.
Net zolang spatelen totdat er geen klontjes meer in zitten en alle ingrediënten goed door elkaar zijn.
Je moet dit niet te lang(zaam)doen.
Spatelen moet je voorzichtig doen, maar wel snel.
je moet het proberen binnen 5 (liefst 2) minuten erdoor te spatelen.
Dus zodra je stopt met eieren kloppen moet je beslag het liefst binnen 2 minuten in de oven staan

Deze info heb ik van internet (o.a. van dit forum).