1

Onderwerp: hmm.. tegenvaller!

Ik ben vanmorgen begonnen aan mijn eerste taart..
Meteen een tegenvaller..
Het biscuit is helemaal niet hoog, iemand enig idee hoe dit kan?

Ik heb het recept van deze site gebruikt, hoeveelheden kloppen..

2

Re: hmm.. tegenvaller!

Welk recept heb je gebruikt? (Er staan er een paar)
En welke hoeveelheden voor welke vorm? En hoe hoog werd ie dan?

Waren je eieren warm en heb je ze minimaal tien minuten geklopt?

Veel vragen, maar misschien kan ik/we je dan verder helpen :)

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3

Biscuit maken met losse ingredienten vergt enige oefening. Het makkelijkste is om een bixuit of moscovic mix te kopen. Hier hoeven alleen maar eieren en water bij.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Ik heb het recept gebruikt:

5 eieren (niet uit de koeling, kamertemperatuur)
150 gr suiker
125 gr bloem
25 gr maizena
1 zakje vanillesuiker
zout

Ik heb zeker 10 minuten geklopt (met de mixer)
Een ronde springvorm van 24 cm doorsnee

Hij is ongeveer 4 cm hoog, niet eens de hoogte van het bakblik  :think:

5

Ik gebruik ditzelfde recept voor een vorm van 20 cm (6 a 7 cm hoog) dus misschien moet je wat meer beslag maken?

Hoeveel domme blondjes heb je nodig om 1 chocoladetaart te maken?
25. 1 voor het deeg  en 24 om de m&m's te pellen. :)

6

ik denk indedaad dat het te weinig besalg voor de vorm is, bij mij is 5 eieren voor een 18-20cm vorm

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

7

Hmmm, ik werk zelf altijd met het andere recept dus van deze weet ik niet helemaal elk obstakel. Mijn ervaring is in ieder geval dat hoe beter de eieren gemixt zijn, hoe hoger de taart. De volgende keer misschien proberen om de eieren toch eerst in warm water te leggen? (staat ook verder door in het recept als je een keukenmachine gebruikt)

Zelf maak ik wel altijd meer dan dat in het recept/tabel wordt aangegeven zodat ie hoger is. En de recepten zijn voor een 7 cm hoge vorm, die van jou is misschien hoger? (ook al is ie maar 4 cm om hoog gekomen)

Is de biscuit verder wel lekker?

8 Laatst bewerkt door Leef! (24-08-2011 09:35)

Oeps, twee keer!

9

oké thanx voor jullie reacties.
Ik zal de volgende keer meer beslag maken en de eieren in warm water leggen..!

Ik heb hem nog niet geproefd.

10

Als je hem NU hoger wilt hebben kun je er ook nog een bakken en die erop leggen, heb je toch een mooie hoge taart.

Hoeveel domme blondjes heb je nodig om 1 chocoladetaart te maken?
25. 1 voor het deeg  en 24 om de m&m's te pellen. :)

11

haha, dat had ik me ook al bedacht, heb er net weer eentje in de oven gezet, met warme eieren!

Ik mix het beslag trouwens au bain marie (ergens gelezen) doen jullie dat ook?

De eerste heb ik door gesneden, ziet er goed uit, alleen niet zo hoog..

oefening baart kunst!

12

nou... ik heb nog meer respect voor jullie gekregen!! Mijn taart is klaar, en ik ben er niet blij mee! Misschien verwacht ik teveel van mijn eerste taart..

Toen ik ging afsmeren met botercreme, liep de chocolademousse vulling eruit..
En ik krijg de fondant niet zo mooi glad gekneed (ik kreeg hem wel mooi glad over de bodem, dat dan weer wel..)

Doen jullie hem vullen en dan weer in de koelkast ofzo? Mijn vulling liep er dus uit.. Bleef ook onderaan eruit komen, met decoreren.

13

hey Lenny,

heb je wel een dijkje met botercreme gemaakt tegen het 'lekken' van de vulling?

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

14

Dan heb je waarschijnlijk teveel vulling ertussen! Ruim een cm wegblijven bij de randen en als je meer vulling wilt, eerst een dijkje spuiten met botercreme en daarna vulling erin scheppen. Na het afsmeren hoort de taart inderdaad nog even te worden gekoeld zodat de botercreme hard is, dit maakt het bekleden en smootheren een stuk eenvoudiger.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

15

nee, geen dijkje dus...
Is het wel normaal dat de chocolademousse dunner wordt? Want die was heel mooi stijf toen ik hem erop deed.

De slagroomvulling (met stukjes banaan) bleef wel mooi zitten btw

Thanx voor jullie reacties!

16

Was je biscuit al wel helemaal door en door afgekoeld? Als ik namelijk naar de tijdstippen van je berichten kijk zitten je problemen kort op elkaar. ;)

Zelf maak ik mijn biscuit altijd eerder dan dat ik de taart ga vullen en afsmeren/ bekleden. Liefst zelfs 1 of een paar nachtjes in de vriezer en dan ontdooien.

En zoals al gezegd een dijkje spuiten van botercreme 1:1, dus geen creme waar water in zit. En ook afsmeren met botercreme 1:1. Zelf smeer ik in 2x af. Na de eerste keer gaat de taart bijna een uur in de koelkast om goed stijf te worden en dan na het gladmaken smeer ik nog een keer dun af.

Maar geloof me, zo handig was ik bij mijn eerste taart nog niet. Die was laag, lelijk, en versierd met ingestorte icing. Dus: gewoon heel veel vragen en lezen hier en de moed niet opgeven. :)

~ Never waste a good crisis... ~

17

Jultie, de biscuit heb ik 1 dag eerder gebakken, maar niet in de koeling bewaard. (Laten afkoelen en daarna in een plastic zak)

Ik geef de moed zeker niet op, krijg alleen maar meer zin om te bakken. Zou het liefst vandaag alweer beginnen maarja.. ik was ook aan het lijnen dus.... maar even wachten met het volgende taartje!

18

soms helpt het om even op youtube te googlen naar cake decorating fondant of zo iets...staat veel basis op. van doen leer je maar van kijken ook...succes.