26

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Oooooh! Ik had het filmpje van Michelle wel bekeken over het maken van de ganache, maar helemaal niet meer verder gekeken! Dus dat heb ik gemist van dat water!
In september heb ik nog de sweet 16 stapeltaart van mijn eigen dochter te maken en het afsmeren met ganache is zeker in de smaak gevallen!

Thanks!

Groetjes Louise

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Weet iemand ook of je de chocolade kunt vervangen door bonbonbloc? Als je verder dezelfde bereidingswijze aanhoud moet dit toch goed gaan?

28

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

ja kan :Y

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

jol_nda schreef:

ja kan :Y

Kan je het dan ook opkloppen en dan afsmeren?

30

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Persoonlijk zou ik het alleen gebruiken voor vulling.

Denk dat je het beste "gewone" chocola kunt gebruiken voor het afsmeren. Het lijkt mij dat het anders niet stevig word.

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

31

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

ik heb het nog nooit gedaan, maar als je het zou opkloppen en dan gebruiken voor afsmeren... zitten er dan niet van die kleine luchtbelletjes in?

32

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

:think: het opklopeffect verdwijnt denk ik door het bekleden en glad maken; dan duw je de lucht eruit en het wordt niet strak, omdat de ondergrond niet stevig is. Nogmaals, denk ik :s  :o

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

33

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Heb het filmpje ook even bekeken maar wat gaat er veel op! Doen jullie dat ook met bc?

Groetjes Erna

34

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

@ Erna,
Ze haalt er ook best wel veel weer af he, met die driehoek.




Opkloppen zou ik ook niet doen voor het afsmeren, heeft geen effect. Opkloppen is puur voor het vullen.

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

35

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Aan de zijkanten wel maar bovenop niet. Waarschijnlijk ben ik te zuinig met de bc ;-)

Groetjes Erna

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik heb het toch geprobeerd omdat ik de vulling ook opgeklopt heb. Had geen zin/tijd om 2 verschillende dingen te maken. Ik ga kijken hoe het werkt. Hij wordt vanavond al opgegeten en is voor eigen gebruik. Dus geen probleem als het niet helemaal goed gaat. Proberen kan altijd!

37

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Dus als je een taart besmeert met ganache, laat je dit dan best een nachtje hard worden alvorens je gaat bekleden met marsepein?

Want ik heb dat direct bekleed nadat ik het besmeert had en mijn marsepein is "gesmolten"

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik heb nog nooit gehad dat mijn fondant gesmolten is... Meestal zet ik het wel een halfuurtje weg in de koelkast alvorens te bekleden. Je maakt de ganache echt heel licht vochtig, niet te nat, want daar kan marsepein wel van smelten. Of was je ganache nog te warm?

39

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

ik heb geen fondant gebruikt maar marsepein en heb de ganache op de taart gesmeerd en direct de marsepein er op gedaan (warm was het niet meer, want had het laten opstijven in de vriezer, dus het was heel erg koel)

40

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Erna schreef:

Heb het filmpje ook even bekeken maar wat gaat er veel op! Doen jullie dat ook met bc?


In australie en amerika smeren ze heel wat dikker af dan hier in nederland (ben niet zo bekend met de engelse methodes) ik smeer ook af met ganache, maar ik smeer aardig dun (1 a 2 mm) af.

41 Laatst bewerkt door Carien (13-04-2013 16:35)

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

dora, wat heb je precies gedaan? Welke slagroom, welke chocola, welke verhouding enzenz...

Afkoelen in de vriezer.... bedoel je dan dat de taart helmaal bevroren was toen je 'm bekleedde? Want dan komt er (natuurlijk) flink wat condens tussen ganache en marsepein....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

42 Laatst bewerkt door Flash (28-04-2013 16:46)

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Ik wil morgen ook een taartje gaan proberen met ganache af te smeren. Maar mij is ook niet alles duidelijk, mijn engels is ook niet super, dus niet alles van het filmpje kwam door.
vraag 1; hoe maak ik nu een dijkje voor mijn vulling. Kan dat ook gewoon met ganache? (in het filmpje gebruikt ze ganache zelf voor de vulling toch?
En vraag 2: moet de taart perse eerst even in de vriezer voor je hem gaat bekleden? In mijn kleine vriezer past dat nl. helemaal niet.

Ik heb niet echt goede tools denk ik om de taart zo strak te krijgen, maar ik wil gewoon eens een probeertaartje doen om te kijken hoe het werkt en smaakt!

sorry dat ik zomaar inbreek in dit topic, maar om nu weer een nieuwe over ganache te starten...

43

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

nee, had de ganache laten opstijven in de vriezer (wel niet laten bevriezen)

44

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

dora; wat heb je verder gedaan dan? hoe de ganache gemaakt, waarmee, welke verhouding?

Flash, je hoeft je taart zeker niet in de vriezer te doen :nooo ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Michelle dat doet...
Ik smeer eerst heel dun af (crumbcoat), zet 'm een kwartiertje in de koelkast, smeer nog een laag, kwartiertje in de koelkast, glad trekken (mbv rvs plamuurspatel van de Gamma ;) ), weer in de koelkast, intussen uitrollen en dan meteen bekleden.
Dat inkwasten met water doe ik nooit, door condens plakt het vanzelf  :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

45

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Welke chocolade gebruiken jullie?

46

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

ik gebruik alleen de gallets van Callebaut, heerlijke én eerlijke chocolade :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

47

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

maken jullie de ganache ook een dag ervoor net als in het filmpje?

48

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Soms wel, soms niet. Het ligt er aan hoe het uitkomt.

Persoonlijk vind ik het het fijnst werken als je het direct
verwerkt(uiteraard wel even af laten koelen). Mede
omdat het daarna behoorlijk stevig is.

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl/

49

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

ik maak het altijd van tevoren; omdat ik het altijd gebruik voor afsmeren, heb ik standaard een bak in de koelkast staan :-)
Wanneer je het nodig hebt een paar uur van tevoren uit de koelkast, de benodigde hoeveelheid in een aparte bak doen en dan effe oppiepen tot juiste dikte.
Ik doe 9 sec, roer, wacht even, nog keer roeren en dan evt nog eens 5-9sec :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

50

Re: Vraagje over afsmeren met ganache (nav filmpje youtube)

Beetje laat voor mijn reactie, maar ik ging naar Gamma de blokhaak te kopen; heb ik dus met witte ganache geprobeerd (zoals in de video), met dat blok werk alles  supergoed ; af en toe de blok onder de hete kraan en goed droog daarna ; ik  was idd heel blij. maar om minder ganache afsmeren, heb ik mijn taart op karton (taart van 15 cm, en karton van 15 ook, maar na het bakken is de taart kleiner dan de karton), 2 mm af gesneden met de schaar; dus de karton steek 2 mm en niet 4 mm, en omdat die tool van gamma zo precies was, kon ik de zijkanten  heel heel  strak doen. ( sorry is mijn Nederlands goed genoeg? :o )