1

Onderwerp: uitharden en stapelen

Lieve allemaal,

ik heb een paar vraagjes voor ik echt ga beginnen:

- ik lees overal dat decoraties gemaakt van fondant/marsepein eerst moeten uitharden. Nu vraag ik mij af:
Wanneer is dit precies nodig?
Hoe hard wordt het eigenlijk (wordt ook de bekleding hard op de taart, dit lijkt me nie zo lekker namelijk) ?
En hoe laat je het uitharden en hoe lang?

- Is het noodzakelijk een tussenplateau te gebruiken bij alle stapeltaartjes.
Ook als het maar 2 lagen is?
Vanaf welk gewicht moet je echt een tussenplateautje plaatsen en geldt dit bijvoorbeeld ook voor decoraties zoals barbies, geboetseerde deco-poppetjes enz.?

Hoop dat iemand ze voor me kan beantwoorden!
Tnx alvast

liefs Nicole

2

Re: uitharden en stapelen

snik, niemand reageert ?

http://www.deleukstetaarten.nl/faq/67/W … rstevigd?/

het is dus nodig bij decoratie die hard moet zijn en niet in moet zakken, bijvoorbeeld bij van die gebolde bloemen, staande figuurtjes, rechtopstaande letters etc.
Afhankelijk van hoe "oud" je decoratie is en hoeveel tylose je erdoor hebt gedaan kan het behoorlijk hard worden, kinderen vinden het soms nog wel leuk om te eten.
Je taart wordt niet hard, want je decoratie hard uit door de tylose en die doe je niet door je bekleding heen.

als je decoratie zwaar is, moet je het stutten, stokje eronder, zodat het niet door de taart zakt, je ziet snel genoeg wanneer dit nodig is.
Ik zou sowieso altijd stutten bij een stapel, tenzij de bovenste taart 7,5 cm doorsnede is oid, dan denk ik niet. zie tartacadabra.com voor de how to over stapelen

en, niet zo ongeduldig aub  :) , we zijn hier met veel en bij zo'n vraag denk ik dat veel mensen denken, o' die beantwoord een ander wel' :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

ah dankjewel! dan ga ik gauw beginnen!