Onderwerp: Mijn allereerste taart! Nog niet helemaal zoals hij was bedoeld.....
Zo mijn eerste taart is een feit. (Bijna) alles in huis, nou nog een reden om een taart te gaan maken, en aangezien het nog vakantie is, had ik alle tijd.
Mijn schoondochter was jarig geweest terwijl ze met mijn zoon op vakantie waren in Rome, en hun terugkomst én haar verjaardag bij elkaar opgeteld, reden genoeg voor een taart(je).
Alle ingrediënten afzonderlijk smaakten top, en de cake (biscuit) was supergoed gelukt. Ik had hem in drieën gesneden, en als eerste laag gebruikte ik botercrème, een mix van suikerbakkerspoeder met roomboter 50/50. De tweede laag was heerlijke frambozenspread, dikker jam zeg maar. Verder heb ik hem bekleed met marsepein (wat een werk) en vervolgens versierd met uittsteekfiguurtjes.
Ik had de taart een dag van tevoren gemaakt, en vanwege de boter had ik hem in de koelkast bewaard. Toen we de taart gingen opeten (ze konden bijna niet geloven dat ik hem zelf had gemaakt, normaal gesproken ben ik niet zo'n keukenprinses), was de botercrème (natuurlijk) weer helemaal opgestijfd, en wel lekker van smaak, maar niet van substantie; koud en hard......
Ook de jam, die ik er redelijk dik op had gesmeerd was een beetje in de cake getrokken en niet meer zo smeuiig. De kinderen vonden hem heerlijk hoor, en dat was ie ook wel, maar ik vond hem erg zoet, en die botercrème vond ik nog het meest jammer.
Wat kan ik de volgende keer doen om de taart smeuiiger en niet zo vreselijk zoet te maken? Dit weekend ben ik jarig, en ik wil er nog zeker een (paar) maken die nog beter lukken dan de eerste.
O ja, ik had van die mooie funky lettermallen en tylose gekocht, maar de verhouding óf de wachttijd niet goed gedaan, want toen ik daarmee letters wilde maken, bleef alle marsepein in het vormpje plakken, en heb ik het maar zonder letters gedaan.
Ik hoop dat jullie me nog een paar goede tips kunnen geven voordat ik vrijdag met de volgende taart ga beginnen. O ja, mijn vorm is 20 cm. Alvast hartstikke bedankt voor het lezen!
Liefs, Ingrid

, da's nie lekker
Daarmee afsmeren of met ganache (a la Michelle; zie hier overal en zie youtube).