1

Onderwerp: spoedje

hallo,

ik zie steeds vaker baking soda en baking powder maar wat is het verschil.
Ik heb thuis natriumbicarbonaat en gewoon bakpoeder maar wat is wat  of is hetzelfde ?

2

Re: spoedje

even gegoogled

Baksoda = zuiveringszout = natriumbicarbonaat (Engels: baking soda)

Als natriumbicarbonaat verwarmd wordt vormt dit een gas - koolstofdioxide - die zorgt dat je deeg gaat rijzen. Bij het ontwikkelen van dit gas, komt er echter ook natriumcarbonaat vrij, maar dat heeft geen aangename smaak. Het geeft een onaangename, basische nasmaak. Ik kan me niet echt voorstellen hoe dat smaakt, maar het klinkt niet lekker. Hoe zorg je nu dat je deze nasmaak niet hebt? Dit kan je doen door je baksoda te mengen met een zuur of zuurhoudend product (zoals citroensap, yoghurt, chocolade, cacaopoeder, honing, bruine suiker of zure room). Het natriumcarbonaat wordt dan geneutraliseerd en geeft minder nasmaak. Het zuur helpt dan ook het koolstofdioxide gas sneller vrij te maken.

Bakpoeder (Engels: baking powder)
Is in principe en mengsel van natriumbicarbonaat en een zuur. Het bevat net genoeg zuur om het natriumbicarbonaat te neutraliseren. Bij het zuur en het natriumbicarbonaat wordt ook nog zetmeel toegevoegd als stabilisator. De verhouding van het mengsel is ongeveer als volgt: 1 theelepel bakpoeder bestaat uit één vierde baksoda en 3/4 mengsel van zuur en stabilisator.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

bakpoeder wordt ook vaak gemaakt van natriumwaterstofcarbonaat.

Daarnaast moet ja aan soda een zuur toevoegen (vaak yoghurt, karnemelk, citroensap of azijn, )
En ik vind vooral de smaak heel anders. Een soda brood is echt veel lekkerder met baksoda dan met bakpoeder....

4

dankjewel allemaal