1

Onderwerp: bisquit blijft vochtig bovenop!

Ik heb dit weekend een taart gebakken en ik moet zeggen voor mijn eerste keer was hij niet slecht. Alleen na het bakken van mijn bisquit heb ik hem laten afkoelen en toen ik hem had omgedraaid op een kartonnen ondergrond toen merkte ik dat de onderkant(eerst bovenkant)niet helemaal droog was eerder nog niet goed doorbakken. Hoe kan dit ?! Op de verpakking stond dat 35 tot 40 minuten genoeg was om te bakken. Hij zag er ook goed uit voor de rest. Smaakte ook goed, niet droog of zo. Wat doe ik fout?! Ook ging hij in het midden in zakken. Zodat er in het midden een kuiltje kwam.

2

Re: bisquit blijft vochtig bovenop!

Hoi, als ik hem op karton of broodplank draai heb ik dat ook.
Ik draai hem dus nu ondersteboven op een taartrooster, dan heb ik geen last, ik denk omdat er dan lucht onderdoor kan...mijn taartrooster is iets boven werkblad dus taartbodem wordt niet afgesloten...misschien is dat het???

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

Wanneer je biscuit in het midden gaat zakken nadat je hem hebt omgekeerd moet ie net ff wat langer in de oven.
Heb het in het begin ook wel vaker gehad, maar nu kan ik steeds beter inschatten of ie gaar is, en gebeurd het me bijna niet meer.
Ik ga niet uit van een standaard tijd in de oven, wel een richtlijn maar soms gaat het wat sneller, soms wat langzamer

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

4

Volgens mijn mix moet ik de biscuit ook 35 min bakken maar ik bak 'm zeker wel 55 minuten, de 25 cm dan. En idd niet storten op een karton oid maar op een rooster  :Y

5

Heb het ook vrijwel altijd, dat het bovenste laagje niet helemaal gaar lijkt te zijn, is heel klef. Meestal kan ik het er zo aftrekken. Heb nog niet ontdekt hoe het komt maar bij mij maakt het storten op een rooster geen verschil. Ik weet dat meer mensen hetzelfde probleem hebben en dat een oplossing volgens mij nog niet echt gevonden is.

6 Laatst bewerkt door Biggeltaart (22-08-2011 11:16)

Valy schreef:

Heb het ook vrijwel altijd, dat het bovenste laagje niet helemaal gaar lijkt te zijn, is heel klef. Meestal kan ik het er zo aftrekken. Heb nog niet ontdekt hoe het komt maar bij mij maakt het storten op een rooster geen verschil. Ik weet dat meer mensen hetzelfde probleem hebben en dat een oplossing volgens mij nog niet echt gevonden is.

Jawel hoor, zoals asmetdrhobby ook zegt, iets langer bakken. Je kunt aan de bovenkant voelen of deze helemaal gaar is of nog net niet helemaal.
Een paar minuten langer, 3 of 4 is soms al voldoende.

7

Ik controleer m'n biscuit altijd met een cake-tester . Je kunt hier ook gewoon een satéprikker voor gebruiken. Komt 'ie droog uit je biscuit dan is hij goed en dus helemaal gaar .  En niet teveel vertrouwen op aangegeven baktijden , elke oven is anders . Een losse oventhermometer in je oven is ook handig , vaak is de temperatuur die je oven aangeeft anders dan de werkelijke temperatuur.

Carpe Diem !

8

Helaas werkt het echt niet om langer te bakken. Het bovenste laagje blijft kleffig. De rest is prima gaar het gaat echt om het bovenste donkere laagje. Deze kan je er gewoon aftrekken dus geen drama.

9

Valy schreef:

Helaas werkt het echt niet om langer te bakken. Het bovenste laagje blijft kleffig. De rest is prima gaar het gaat echt om het bovenste donkere laagje. Deze kan je er gewoon aftrekken dus geen drama.

Dan moet je toch iets meer geduld hebben en nog een paar minuutjes erbij.