1

Onderwerp: Ervaring met Schwarzwalder Kirsch?

Ik ben op zoek naar een goed recept voor Schwarzwalder Kirchtorte.
Wie heeft dit wel eens eerder gedaan en kan mij een goed recept geven?

2

Re: Ervaring met Schwarzwalder Kirsch?

Ik heb een recept in mijn map staan, heb hem nog niet geprobeerd maar dat staat wel hoog in mijn verlanglijst!

Nodig:

4 Eieren (gescheiden)
125 gr Suiker
40 gr Cacao
40 gr Tarwebloem
40gr Maizena
1 tl bakpoeder

Voor de vulling:
1 grote pot ontpitte kersen
1 kaneelstokje
1,5 eetlepel maizena
6 eetlepels Kirsch
6dl slagroom
2 zakjes vanillesuiker
50 gr couverture

- Springvorm van 26cm met bakpapier op de bodem
- Oven op 200 graden

1. Eidooiers met de helft van de suiker en 4 eetlepels warm water tot creme kloppen.

2. De eiwitten stijfkloppen met de rest van de suiker.

3. Het eiwit op de eidooiers scheppen. De cacao, bloem, maizena en bakpoeder er overheen zeven.

4. Alles voorzichtig door elkaar scheppen, niet te krachtig want dan stort het beslag in. Het beslag meteen in de ingevette springvorm scheppen en +/- 30 minuten bakken

5. De taart een paar minuten in de vorm af laten koelen, op een rooster omkeren en het bakpapier verwijderen.

6. Voor de vulling de kersen goed uit laten lekken. ongeveer een kwart afmeten, de rest van het sap opzij zetten.
Het 1/4 deel van het sap met het kaneelstokje aan de kook brengen en het kaneel stokje verwijderen.

7. De maizena met wat water gladroeren en aan het kokende kersensap toevoegen. Het sap laten binden en dan van het vuur nemen.

8. 16 kersen apart houden voor de garnering, de rest door het kersensap roeren en af laten koelen.

9. Taart in 3 stukken snijden en de onderste helft op de taartschotel leggen.

10. De kirsch mengen met ongeveer 6 eetlepels kersensap en hiermee de 3 taartbodems besprenkelen

11. De afgekoelde kersencompote uitsmeren over de onderste bodem

12. De slagroom met de vanillesuiker stijfkloppen. Wat slagroom over de kersen heensmeren en bedekken met de 2e taartbodem, eveneens met slagroom bestrijken. Afdekken met de 3e taartbodem

13. De taart rondom met slagroom bestrijken. De rest van de slagroom in een spuitzak doen (stervormig mondstuk) en hiermee 16 rozetten op de rand van de taart spuiten. Op iedere rozet een kers leggen. De taart in de koelkast zetten.

14. De chocolade (couverture) au-bain-marie laten smelten. Heel dun uitsmeren over een stenen of metalen plaat, laten stollen en met een pannenkoekenmes van de plaat schrapen. Zo ontstaan er chocoladekrullen. (0f de krullen kant en klaar kopen)

15. De taart garneren met de chocolade

Succes!

3

Ow wow hier ben ik zo blij mee!!! Een dikke knuf voor dit recept!

Een vraagje.. wat is couverture? Ow ik lees dat het chocolade is met hoog cacao gehalte? waar krijg ik dat? er ligt bij AH ook chocolade met 79% cacao is dat hetzelfde?

4 Laatst bewerkt door Dinyb (21-08-2011 20:02)

Word gewoon chocolade mee bedoeld ja. Tenminste, bij andere recepten gebruik ik gewone chocolade met een hoger cacao gehalte.