1 Laatst bewerkt door rabia (21-08-2011 18:37)

Onderwerp: Mislukte taart :(

Vorige week had ik mijn eerste taart gemaakt van marsepein. Vandaag heb ik mijn tweede taart gemaakt van fondant. Ik vind dat ze beide aardig mislukt zijn. De marsepein taart smaakte nog wel lekker en dit heb ik nog niet geproefd, maar het ziet er niet strak (goed) uit. Taart van fondant had ik met botercreme gesmeerd en 30 min. in de koelkast laten staan. Hij werd niet hard van buiten. Daarna had ik met fondant bekleed, alleen het zag er niet goed strak uit..  :(
Ik zou graag reacties willen hebben hoe ik een strakke fondant kan bekleden. Zonder bobbels te zien aan de rand.

Waarom werd de  botercreme niet hard??

zie foto:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=249889099&key=MNTRV7L7

2

Re: Mislukte taart :(

Hoi Rabia

Kijk even bij de How-to's, daar lees je veel tips.

Ten eerste: je moet met botercreme 1:1 afsmeren (1 deel poedersuiker en 1 deel roomboter, heel lang mixen) Dan zet je hem in de koelkast, 30 min. is prima. Daarna maak je een palletmes warm en droog en ga je er nog eens goed langs, dat maakt het gladder.
Niet te dun uitrollen je fondant (ook niet te dik, lastig he?) en dan eroverheen leggen. Rustig rondom naar beneden werken en niet trekken. Dan moet het beter gaan.
Mocht je ergens in jouw buurt een basisworkshop kunnen volgen, zou ik dat zeker doen, daar leer je van!

Groetjes Lot

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

[move]---> td algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Hoi Lot,

Bedankt voor je reactie.
Ik had 250 gram roomboter en 375 gram poedersuiker gebruikt. Ik heb hem niet in de koelkast gezet. Ik had het direct gesmeerd en die zo in de koelkast gelegd voor 30 min.
Rolfondant moet dus niet dun als marsepein :) ok duidelijk..
Ja ik wil wel nog een keer een basis workshop volgen. Ik hoop dat ik dat nog gauw kan doen.
Ik moet nog veel leren :)

gr.