Onderwerp: Over glutenvrij bakken
Topic gesplits uit dit topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=50859 (M.)
Hallo Allemaal
Ik ben hier net nieuw. Wat me opvalt is dat mensen die gewoonlijk glutenhoudende taarten bakken. Ook glutenvrije taarten aanbieden. Wat ik me afvraag is of iedereen ook weet wat José bedoelt met Hygi werken. Naast schoon werken houdt het bij glutenvrijook in dat je besmetting moet voorkomen. Wanneer je dezelfde bakblikken voor glutenhoudende taarten gebruikt voor gultevrije taarten ( metalen of siloconen vormen) is de kans op besmetting erg groot. Alleen wanneer je de vormen in de afwasmachine hebt afgewassen verkleint het de kans. Ook moet de werkruimte met ruim water zijn afgenomen en een schonen doek afgedroogt. Het zelfde geldt voor werkmaterialen. Wanneer er vaker met glutenhoudende ingredienten wordt gewerkt moet je er ook rekening mee houden dat door het stuiven ( van meel/ bloem) de gluten erg lang in de lucht blijven hangen en dus weer neerkomen op de werkplek.
Misschien is het overbodige info maar, ik zie het nergens vermeld staan.
Mijn zoon heeft Coeliakie. Bij deze gluteïntolerantie, maken de gluten de darmen letterlijk kapot. Wanneer hij perongelijk wel gluten binnen krijgt wordt her erg ziek en hebben de darmen minimaal 1 1/2 maand nodig te herstellen. Eigenlijk wil ik zeggen dat wanneer je niet 100% kan garanderen dat je taart glutenvrij is, je het op zijn minst moet vermelden bij de besteller. Succes iedereen.