1 Laatst bewerkt door bernice (15-08-2011 12:29)

Onderwerp: Over glutenvrij bakken

Topic gesplits uit dit topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=50859 (M.)

Hallo Allemaal

Ik ben hier net nieuw. Wat me opvalt is dat mensen die gewoonlijk glutenhoudende taarten bakken. Ook glutenvrije taarten aanbieden. Wat ik me afvraag is of iedereen ook weet wat José bedoelt met Hygi werken. Naast schoon werken houdt het bij glutenvrijook in dat je besmetting moet voorkomen. Wanneer je dezelfde bakblikken voor glutenhoudende taarten gebruikt voor gultevrije taarten ( metalen of siloconen vormen) is de kans op besmetting erg groot. Alleen wanneer je de vormen in de afwasmachine hebt afgewassen verkleint het de kans. Ook moet de werkruimte met ruim water zijn afgenomen en een schonen doek afgedroogt. Het zelfde geldt voor werkmaterialen. Wanneer er vaker met glutenhoudende ingredienten wordt gewerkt moet je er ook rekening mee houden dat door het stuiven ( van meel/ bloem) de gluten erg lang in de lucht blijven hangen en dus weer neerkomen op de werkplek.
Misschien is het overbodige info maar, ik zie het nergens vermeld staan.
Mijn zoon heeft Coeliakie. Bij deze gluteïntolerantie, maken de gluten de darmen letterlijk kapot. Wanneer hij perongelijk wel gluten binnen krijgt wordt her erg ziek en hebben de darmen minimaal 1 1/2 maand nodig te herstellen.  Eigenlijk wil ik zeggen dat wanneer je niet 100% kan garanderen dat je taart glutenvrij is, je het op zijn minst moet vermelden bij de besteller. Succes iedereen.

2

Re: Over glutenvrij bakken

Dit is een topic uit 2009, 2½ jaar oud dus - zoiets kun je beter melden in een nieuw topic. Wat ik dus met je bericht ga doen: een nieuw topic ermee aanmaken.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Mijn pa heeft ook coeliakie en nog nooit last gehad van iets wat ik voor m maakte, ik sop alles goed af als ik voor hem dingen maak en gebruik ook bakpapier zodat t niet rechtstreeks met bakvormen in contact komt. Ook maak ik eerst de glutenvrije producten om besmetting te minimaliseren

4

Bij de een is de allergie sterker dan bij de ander.
Ik ben bijv allergisch voor hazelnoten maar kan wel producten eten die gemaakt zijn in een fabriek waar óók hazelnoten worden verwerkt. Sommige kunnen hier absoluut niet tegen.
Dus ik vind idd dat je het wel moet melden of even moet vragen of het een probleem is als je de spullen wel goed schoon gemaakt hebt.

5

Knutsel schreef:

Bij de een is de allergie sterker dan bij de ander.
Ik ben bijv allergisch voor hazelnoten maar kan wel producten eten die gemaakt zijn in een fabriek waar óók hazelnoten worden verwerkt. Sommige kunnen hier absoluut niet tegen.
Dus ik vind idd dat je het wel moet melden of even moet vragen of het een probleem is als je de spullen wel goed schoon gemaakt hebt.

Coeliakie is geen allergie maar een intolerantie. Dat werkt net effe anders in je lijf. Hoewel de gevolgen veel overeenkomst kunnen hebben.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Het principe is hetzelfde ;)

Weten jullie misschien ook of de Wilton colours glutenvrij zijn??

8

Mijn zoon kan niet tegen tarwe, dus een allergie. Hij reageert ook  als hij toch iets binnen krijgt (gasbuiken, diaree en moe). Alleen bij hem beschadigen de darmen niet.
Ik bak zowel glutenvrij als glutenvol. Maar ik weet wel wat ik doe en ik denk toch de meeste wel die toch ook glutenvrij bakken.
Voor je aan glutenvrij of melkvrij of wat dan ook begint ga je je toch erin verdiepen.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

9

cakekrummels schreef:

Weten jullie misschien ook of de Wilton colours glutenvrij zijn??

Ze kunnen sporen van gluten bevatten.

Ik weet niet welke kleuren maar hier in de webshop staat het erbij.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

10

zelfs een heel glutenvrij hoekje :Y
http://www.deleukstetaartenshop.nl/-c-2 … 6f634dda10

sowieso moet je ook van je kleurstoffen een nieuw potje openmaken als je ze al eerder gebruikt hebt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

11

Ik vroeg me gewoon af of mensen zich er bewust van waren.
Fijn om te zien dat mensen er bewust mee bezig zijn.  :)

12

Ik heb Wilton gemaild en ze stuurden mij het volgende terug

Dear Marjan,

Thank you for your interest in our products.  Yes, our icing colors are gluten free.

Sincerely,

Rosemary Vavra

Customer Service Representative

rvavra@wilton.com

Wilton Brands/EK Succcess Brands

800-794-5866