1

Onderwerp: Aaaaaahhhhhh weer mislukt, hoe kan dat nou....pff

Helleu allemaal,

kan iemand mij alsjeblieft helpen....ik weet niet wat t is maar de biscuits zijn drama hier....en mijn kleine meid wordt 3 zaterdag :)

Ik heb het een jaar geleden een aantal keer geprobeerd, klein bolletje 12 cm lukt wel...maar die grote bol 20 cm mislukt maar ook mijn gewone taart....

Heb vandaag Soezie mix gebruikt, maar dan volgens tabel voor 24 cm vorm, dus 290 mix 225 ei en 30 ml water, op 160 graden hetelucht, hij zag er prachtig uit maar ja toen ik na 35 min een sateprikker erin deed en snel weer terug zakte hij in, ik hem m nog 5 min ofzo laten staat op 160 graden toen toch maar eruit en bovenkant weer nat......hij wordt bij mij noooit gaar en als ik me langer laat staan wordt ie alleen maar taaier en harder

Hoe doen jullie dat ik snap er niks meer van!

Trouwens ook bij de zelfgemaakte biscuit niet gaar!

Bakken jullie ook op hetelucht of gewone oven?

groetjes!

Alvast bedankt!

2

Re: Aaaaaahhhhhh weer mislukt, hoe kan dat nou....pff

ik bak ook op 160C in een heteluchtoven. Zet hem wel altijd op boven- en onderwarmte ( dus zonder de "blaasfunctie")
Heb je lang genoeg gemixt?
En is je oventemperatuur wel goed. Soms wil dat nog wel eens afwijken, dan zou je dat kunnen controleren met een oventhermometer.
Als mijn biscuit na 30 minuten nog net niet helemaal gaar is verleng ik steeds met 3 minuten. Maar ik haal hem er nooit uit tijdens het checken, doe dat gewoon terwijl hij nog in de oven staat

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

Hey,

bedankt zeg voor je snelle reactie!!

Ik heb mijn over nog niet gecontroleerd, heb wel een thermometer maar weet nog niet hoe die werkt ;)

Bij mij is hetelucht die ventilator en boven en onderwarmte is een andere stand en dan kun je ook nog combi hebben, maar hetelucht is toch altijd met blaasfunctie?

Heb 12 min gemixt op hoogste stand zag er perfect uit, heel luchtig of kan het ook te luchtig zijn dat je een soort van gat krijgt? Omdat de korst al hard is geworden?

Ik liet m ook staan in de oven iets naar voren getrokken omdat ik anders mijn hand zou branden...

bedankt!

4

ik begin met een lage temperatuur en laat doe deze dan in stapjes omhoog.. misschien dat dat helpt?

5

ik zet dus altijd de ventilator uit omdat ik vind dat het dan mooier / gelijkmatiger rijst.
Zelf mix ik altijd zo'n 9 minuten op volle snelheid en dan nog 2 minuutjes op lage snelheid.

misschien heb je hier iets aan

6

Ik zet mijn hetelucht op 150 gr en bak mijn 25 cm, en ook de blanda 20 cm, wel zeker 55 minuten. Ik zou dus langer bakken dan de 35 minuten omdat ik denk dat de biscuits niet gaar zijn. Wanneer je de oven te vroeg open maakt kan de biscuit ook inzakken. De oven niet openmaken voordat er 3/4 tijd om is van de totale baktijd  ;)

7

Bedankt allemaal!!

Ik heb vandaag nieuwe poging gedaan....

Zelf biscuit gemaakt 5 eieren en 150 suiker en 125 bloem 25 maizena
In Blanda 20 en kleintje 12
Over op onder en bovenwarmte gezet en temp anders gedaan
10min 140/ 10min 160/ 10min175 en dan controleren tot het droog was nog zo'n 15 a 20 min erbij....voor de grote dan.

En 't is GELUKT!!!!!! Whooohoooo jippie jippie jippie!!

Dus heeel erg bedankt voor de tips....Groetjes!

8

gelukkig!!

9

mocht j eweer een poging wagen met de soezie mix, deze gebruik ik ook altijd:

de verhoudingen pak ik dan van de tabellen hiernaast en kijk niet op de verpakking.(alleen pak ik dan meestal wel de verhoudingen van een 1 maat grotere bakvorm)
de over heb ik op hetelucht met boeven en onderwarmte staan (dat kan misschien niet bij iedereen? dan zou ik voor alleen de onder en bovenwarmte gaan)

eerst 8 min op 140 dan 8 min op 16 en dan 8 min op 180 gr. daarna checken en evt tijd wat verlengen.

voor meerdere bakvormen tegelijkertijd of mijn 25 cm vorm doe ik 3x 10 en indien nodig iets langer.

hoop dat je er iets aan hebt.