1

Onderwerp: Tobleronemousse stijft niet op en schift?!?

Vanavond was ik was plan om een heerlijke Tobleronemousse te gaan maken.

Ik heb het recept van deze site aangehouden

300 ml slagroom
300 gram Toblerone

Slagroom heet gemaakt (niet gekookt), Toblerone er in laten smelten en weggezet in de koelkast en laten afkoelen tot het helemaal koud was.

daarna in de Kenny gedaan om op te kloppen maar helaas het werdt alles behalve mousse????
Tot overmaat van ramp is het ook nog eens gaan schiften  :s

Klopfix er bij gedaan maar ook dat mocht helaas niet meer baten?

Heeft iemand enig idee wat er wellicht fout is gegaan of wat ik een volgende keer zou kunnen doen?

Heb al gezocht met de zoek functie maar daar helaas mijn antwoord niet kunnen vinden.
Of ik kreeg verwijzingen naar topic's die niet meer bestaan.

Nu alles weg gegooit en morgen nog maar eens proberen.

Re: Tobleronemousse stijft niet op en schift?!?

Ik maak zo ook mijn chocolademousse. Ik smelt 250 gram chocolade met 50 ml slagroom. Dan klop ik de overige 200 ml slagroom. Daarna alles bij elkaar en op laten stijven in de koelkast. Misschien is het nu te laat maar heb je er in het vervolg iets aan? Ik weet niet of je nu nog iets met je mengsel kan.

3

Ik heb het ook zo gemaakt en geen last van gehad!
Ik heb de toblerone in de slagroom laten smelten en op het aanrecht af laten koelen daarna in de koelkast verder afkoelen en als het echt goed afgekoelt is, met een zakje klopfix opkloppen tot een mousse.

Groetjes, Angela

4

bij mij ging het fout omdat ik hem niet lang genoeg af had laten koelen... hij bleef dun.... het moet echt minstens 4 uur koelen. tegenwoordig smelt ik nu de choco voordat ik ga slapen en klop het 's ochtends op...

Misschien was je slagroom toch iets te heet, of je hebt de toblerone in de pan erbij gedaan toen die nog op het vuur stond.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

je kan het ook met botercreme doen.. dat gaat altijd goed en is ook super lekker.. en.... een erg plus punt vind ik dan is dat het buiten de koelkast bewaard kan worden...

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

7

petrawb schreef:

bij mij ging het fout omdat ik hem niet lang genoeg af had laten koelen... hij bleef dun.... het moet echt minstens 4 uur koelen. tegenwoordig smelt ik nu de choco voordat ik ga slapen en klop het 's ochtends op...

Dat was de laatste keer ook mijn probleem. Ging ook schiften en kreeg de mousse niet stijf. En dat terwijl ik toch echt dacht dat hij koud genoeg was.

8 Laatst bewerkt door krummel (18-08-2011 23:49)

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties  :thumb:

Ik heb het inmiddels maar weggegooid en ga het morgen nogmaals proberen, hopelijk met een beter resultaat.  :)
Maar ik neem voor alle zekerheid ook dan maar een bak mona chocolademousse mee  ;)

@Natasja: jou manier klinkt idd makkelijk, zo zou ik het ook eens kunnen proberen... Laat je de gesmolten chocolade eerst afkoelen of voeg je het direct nog warm bij de geklopte slagroom? En voeg je nog versteviger toe!

@Angela: ik heb idd precies het zelfde als jou gedaan.

@Petra: ik had het mengsel al ruim 4 uur in de koelkast staan  :think:

@suikertaartje: ik heb de slagroom warm gemaakt, gas uitgedraaid en toen de chocolade al roerend toegevoegd.

@debsters: dat klinkt ook goed! Zou me kunnen vertellen hoe ik dat zou moeten doen?
Op het gebied van zelf gemaakte vullingen ben ik namelijk echt nog een leek  :o
Tot nu toe eigenlijk alleen jam en botercreme met smaakjes geprobeerd het afgelopen jaar  :o

Zou het wellicht kunen dat de slagroom toch iets te warm is geweest of de mengkom niet goed vet vrijwas???

Ik ga nu alles afwassen en er eens een goed nachtje over slapen  ;)

Volgende keer moet je de slagroom aan de chocolade toevoegen, nooit andersom.
Je chocolade kan dan namelijk alsnog verbranden.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

@ krummel.. dat is heel simpel... ik maak altijd gewoon botercreme van funcakes mix en smelt dan een paar repen toblerone in een pannetje.. wel goed blijven roeren en op laag vuur natuurlijk.. ;)
En voeg dan de toblerone toe aan de botercreme de hoeveelheid weet ik niet ik proef altijd tussendoor..

En klaar..  :)

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..