1

Onderwerp: Hoe krijg ik fondant op ronde taart mooi strak?

Hallo collega-bakkers,

Vorige week heb ik mijn eerste taart gemaakt, waar ik redelijk tevreden over was op één puntje na: de fondant aan de zijkant is niet mooi glad. Nu wil ik vandaag een tweede taart gaan maken en een poging doen om de fondant toch mooi glad te krijgen, hoe doen jullie dit?? Bij een ronde taart heb ik aan de zijkanten fondant over zodat dit gaat ribbelen. Ik heb een foto van de taart en wil die graag bijvoegen bij dit bericht, maar simpel 'knippen-plakken' lukt niet. Als iemand mij ook kan uitleggen hoe ik hier een foto kan bijvoegen, dan doe ik dat zsm ter verduidelijking van mijn vraag.
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)!

2

Re: Hoe krijg ik fondant op ronde taart mooi strak?

voor een foto klik je op  en dan daar tussen je afbeeldings url plakken.. dus tussen de img en img.. moet wel een foto zijn die op bijvoorbeeld hyves of mijn album.nl staat..

En over je vraag.. je moet het fondant over de boven kant van je taart leggen.. dan eerst de boven kant glad maken en dan van boven naar beneden de zijkant doen.. dan pas het restant afsnijden..

En smeer je af met botercreme? en laat je hem dan opstijven in de koelkast?

Je kan ook veel filmpjes vinden op youtube over het bekleden met fondant.. succes!!!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

3

poging voor de foto:

http://mfrederix.hyves.nl/album/35762499/Vrienden//fotos/1388309875/0/HrKs/

4

Die foto wil nog niet echt lukken, wellicht dat jullie deze url in de balk kunnen plakken en dan de foto bekijken?? Ik ga jnog even kijken wat er fout gaat..

De taart heb ik afgesmeerd met botercreme op basis van witte ganache (recept op de site) en vervolgens in de koelkast hard laten worden, bijgesneden met een warm droog mes en vervolgens weer even in de koelkast. Daarna heb ik de fondant erover gelegd (volgens mij goed van dikte), maar aan de zijkanten gaat het op sommige plaatsen dubbel zitten, omdat er dan fondant ´teveel´is. Of moet ik de fondant aan de zijkanten insnijden en een stuk eruit snijden zodat het niet dubbel zit? Dit lijkt mij ook geen optie want die snijlijn blijf je dan zien?

5 Laatst bewerkt door Fibi (19-08-2011 12:07)

op you tube kun je heel veel filmpjes bekijken over het bekleden van een taart.

rechthaakje openen img haakje sluiten..... fotonaam... haakje open /img haakje sluiten
anders ff het sticky lezen. je kunt heel veel info vinden op deze site

ben stiekem wel benieuwd naar je taart ;)

Groetjes, Franka

Mieke_F schreef:

poging voor de foto:

http://94.100.118.48/1388300001-1388350000/1388309801-1388309900/1388309875_5_HrKs.jpeg

7

Mieke_F schreef:

poging voor de foto:

http://mfrederix.hyves.nl/album/35762499/Vrienden//fotos/1388309875/0/HrKs/

Volgens mij kun je niet vanuit hyves oid een foto hier plaatsen (wel vanuit bijv. mijnalbum.nl).

En bedoel je plooien in je fondant? Als je de lap fondant over je taart heen legt, moet de lap niet te klein zijn. Vervolgens wrijf je eerst zacht over de bovenkant en rand van je taart zodat de fondant daar al goed "hecht" aan de taart. Vervolgens maak je een kommetje van je hand en wrijf je je steeds wat verder naar beneden om de fondant vast te zetten. Bij plooien til je je fondant voorzichtig op en strijk je de plooi weg. Niet trekken aan de fondant (dan scheurt het misschien), maar voorzichtig optillen en de plooi wegstrijken. Zo ga je de hele taart rond, van boven naar onder. Je hoeft iig je fondant NIET in te snijden ofzo om de plooien weg te werken.
Pfff, beetje lang verhaal geworden. Maar zoals al gescheven, kun je op youtube hele handige filmpjes over bekleden vinden. Succes! :thumb:

8 Laatst bewerkt door Karin09 (19-08-2011 13:48)

edit: zag dat het natasja al was gelukt...

Je link eindigde niet op .jpeg............

9

@MirandaB..het kan zeker wel vanuit hyves  ;)

10 Laatst bewerkt door Karin09 (19-08-2011 13:48)

...

11

Karin09 schreef:

Okay, dat wist ik niet. :o Weer wat geleerd!

12

ik heb onlangs deze howto gevonden.
in dit geval gaat het om een 4kante taart, maar zoals zij in het filmpje ook verteld kan je dezelfde techniek voor alle vormen gebruiken.

ik hoop dat je er iets aan hebt!

http://www.wonderhowto.com/how-to-cover … nt-407997/

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

13

MirandaB schreef:
Karin09 schreef:

Okay, dat wist ik niet. :o Weer wat geleerd!

Moet je je hyves wel openbaar hebben............en dat heeft niet iedereen...........sorry, realiseer me nu dat ik niet echt aardig schreef (sorry, 4 kids thuis en veel herrie om me heen  :o )

14

Karin09 schreef:

...........sorry, realiseer me nu dat ik niet echt aardig schreef (sorry, 4 kids thuis en veel herrie om me heen  :o )

Ik had het niet als onaardig opgevat hoor, ha ha. Ik "hyve" zelf niet en plaats foto's hier altijd vanuit mijnalbum. Vandaar.
Maar lief van je dat je nog even reageerde! :thumb: Enne.. sterkte met de herrie. Heb er hier 2 thuis en die produceren ook een behoorlijk aantal decibellen.

15

Bedankt allen voor jullie tips en de foto van de taart natuurlijk! (het gaat inderdaad om die plooitjes glad te krijgen) Ik ga vanmiddag poging 2 wagen...

16

Ik ga het ook zo eens proberen