1

Onderwerp: Hoe krijg je die zijkanten nu zo mooi recht?

Ik smoother bovenop de taart... ik smoother met een andere aan de zijkant. Wat doe ik toch verkeerd? Bij mij zijn de taarten nóóit kaarsrecht omhoog maar altijd toch wat bollig aan de zijkant. En bovenop ook nogal eens trouwens  :s

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

2

Re: Hoe krijg je die zijkanten nu zo mooi recht?

smeer je hem wel af met botercreme of ganach?

Ik smeer hem altijd af zo recht mogelijk.. dan in de koelkast en dan nog een keer bijwerken..

Succes!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

3

Botercrème. Misschien moet ik die koelkast-fase maar eens invoegen. Hoe lang gaat ie erin?

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

4 Laatst bewerkt door petrawb (18-08-2011 22:37)

die fase is zeker belangrijk. als de bc hard is, kan je nog voordat je de taart bekleed wat bobbels wegwerken met een mes oid... ik probeer hem minstens 30-45 min te laten koelen voordat ik hem bekleed...

5

Idd.. de koelkast moet je niet overslaan..;) ik laat hem er meestal wel een uur in staan.. dan rol ik eerst mijn fondant op maat en dan pas pak ik de taart..

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

6

yep zo doe ik het ook en dan nog even met een warm mes langs de botercreme voor extra strak bekleden

Mijn ervaring is (ben nog niet zo ervaren) dat het ook afhangt wat voor botercreme je gebruikt. De botercreme van de mix is bij mij te zacht om dijkjes te spuiten. Daarvoor moet ik echt de 1:1 te gebruiken anders puilt het aan de zijkanten uit.

Danielle_mvs schreef:

Mijn ervaring is (ben nog niet zo ervaren) dat het ook afhangt wat voor botercreme je gebruikt. De botercreme van de mix is bij mij te zacht om dijkjes te spuiten. Daarvoor moet ik echt de 1:1 te gebruiken anders puilt het aan de zijkanten uit.

Welke botercreme gebruik je als ik vragen mag? Afsmeren wordt vaak met de 1:1 botercreme gedaan.

Ik sloeg aan het begin ook nog wel eens de koelkast fase over. Dat doe ik nu niet meer, al word ik vaak wel een beetje ongeduldig.

9 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (19-08-2011 13:05)

Natasja loves cupcakes schreef:
Danielle_mvs schreef:

Welke botercreme gebruik je als ik vragen mag? Afsmeren wordt vaak met de 1:1 botercreme gedaan.

Ik sloeg aan het begin ook nog wel eens de koelkast fase over. Dat doe ik nu niet meer, al word ik vaak wel een beetje ongeduldig.

De laatste keren heb ik de mix van funcakes voor botercreme gebruikt.
Omdat deze goed in de smaak viel.
Op aanwijzingen van dit forum heb ik er minder water door gedaan en daar heb ik een dijkje van gespoten voor dulce de leche (bebogeen) en een laagje alleen botercreme. Tussen de lagen door heb ik het zelfs nog laten opstijven in de koelkast. Afgesmeerd met bc 1:1 en weer laten opstijven, glad gemaakt en weer laten opstijven. Maar toen uiteindelijk de taart bekleed was met fondant leek het net of de vulling er uitpuilde. Dit had niet ik niet als ik dijkjes maak van 1:1.
Misschien scheelt het nog dat ik cake gebruik ipv biscuit, dat cake te zwaar is of zo.
Ik vind cake makkelijker (sneller) te maken dan biscuit. Ik heb het 1 x helemaal zelf gemaakt maar dat vond ik veel te veel werk, de mix heb ik nog niet gebruikt.