1

Onderwerp: Ganache, water en fondant?

Hallo, ik wil graag eens mijn taart gaan afsmeren met chocoladeganache.
Nu heb ik al heel veel tips en ideeen opgedaan hier op het forum en ook de filpjes van Michelle op youtube bekeken.

Wat ik nou niet snap is het volgende:
hoe kan het dat je de ganache met een kwastje water moet bevochtigen zodat je fondant er aan blijft plakken met bekleden,
terwijl bij andere baksters de hele fondant wegsmelt omdat de ze botercrememix gebruikt hebben waar een beetje water inzit  :s
Iemand die me dit kan uitleggen... :o 
Bedankt en groetjes

2

Re: Ganache, water en fondant?

Ik weet wel dat Michelle de ganache met een heeeel klein beetje water inkwast. Dus als je je kwast in het water gedoopt hebt, eerst goed afkloppen. Er mogen geen druppels meer van de kwast vallen. Dus het is echt maar een heel klein beetje, om de fondant te laten plakken.
Waarom soms de fondant smelt bij het gebruik van de bc mix, weet ik niet. Ik gebruik alleen mbc om af te smeren of bc 1 op 1. Misschien dat het OOK te maken heeft met de vulling die is gebruikt en het verschil in temperatuur als de taart uit de koeling wordt gehaald.

3

Ik dacht (maar weet t niet 100 % zeker) dat het bij afsmeren met de mix vooral ligt aan t kloppen van de mix.. Als je niet lang genoeg klopt kan t zo zijn dat t water wordt afgescheiden van je creme... en dan heb je natuurlijk opeens een heleboel vocht onder je fondant zitten die weg wilt...

4

Bedankt voor het meedenken, ga dinsdag een poging wagen met ganache, ben benieuwd ;)