1

Onderwerp: hulp bij chocobom, ganache of botercreme?

Graag hulp gevraagd
Ga volgende week mijn eerste chocobom maken en nu vroeg ik me af of je die ook met choco ganache zou kunnen afsmeren?
Oftewel, dat al die choco sticks om de rand dan wel blijven kleven.
Ik weet dat ze met botercreme wel blijven kleven, lintje erom heen en klaar

Maar vandaag voor t eerst een taart met ganache gevuld en afgesmeerd, en vond t eigenlijk wel super werken, dus vroeg me af of dit ook zou werken aan de randen als ik een bom maak met die choco-sticks.
Wellicht niet sticky genoeg??
Iemand ervaring hiermee

2

Re: hulp bij chocobom, ganache of botercreme?

Ik vind ganache wel sticky genoeg voor de stickies hoor :Y  O-) En ik vind sowiso als je een chocobom maakt dat het zo choco mogelijk moet zijn!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Ja, dat vind ik eigenlijk ook. Afsmeren met choco ganache zou wel super zijn als het lukt  maar jij hebt t dus wel eens gedaan?
Anders ga ik het maar proberen. Ik dacht dat het niet zo sticky als botercreme zou zijn?

4

Ik heb een tijdje geleden een taartje met ganache afgesmeerd. Vroeg me ook af of de ganache wel zou plakken (taartje werd daarna met marsepein bekleed), maar dat ging prima. Misschien kwam dat ook wel door het vochtige weer hoor, dat weet ik niet zeker. ;)
Maar je zou ipv ganache ook botercreme kunnen gebruiken met een lepel chocopasta oid erdoor. Dan heb je toch het plakkerige van de botercreme, maar met een chocosmaak!

5

Zou je choco botercreme beter kunnen maken door chocopasta toe te voegen als het geheel klaar is, of kun je door de botercreme mix beter een beetje cacaopoeder doen?

6

Lindie schreef:

Zou je choco botercreme beter kunnen maken door chocopasta toe te voegen als het geheel klaar is, of kun je door de botercreme mix beter een beetje cacaopoeder doen?

Ik heb het tot nu toe alleen met chocopasta gedaan, maar volgens mij kun je ook heel goed cacao gebruiken. Ben benieuwd wat het gaat worden: ganache of bc.

7

Dus als de botercreme klaar is er gewoon chocopasta doorheen doen?
Gaat dat niet schiften??
Denk dan dat ik die optie ga proberen.
Vind t met ganache nog een beetje spannend, want dadelijk is de taart klaar en blijken die stickies niet te plakken aan de ganache....

Heb nu al zin in deze taart.. :P

8

Lindie schreef:

Dus als de botercreme klaar is er gewoon chocopasta doorheen doen? Gaat dat niet schiften?? Denk dan dat ik die optie ga proberen.
Vind t met ganache nog een beetje spannend, want dadelijk is de taart klaar en blijken die stickies niet te plakken aan de ganache....

Heb nu al zin in deze taart.. :P

Ik heb, terwijl de botercreme stond te draaien in de mixer, voorzichtig wat kleine lepels pasta toegevoegd. Ging prima!
En wat de ganache betreft: op youtube is er een filmpje van michelle. Zij bekleedt de taarten met fondant en voor ze dat doet, kwast ze de ganache in met heet water. Een heel klein beetje maar (kwast in water dopen en dan het overtollige water eraf tikken), dat zorgt dat de fondant goed hecht aan de fondant.