1

Onderwerp: mijn eerste taartje

Hallo allemaal!

Gisteren heb ik me aangemeld en beloofd dat ik mijn taartje liet zien. Het is mijn eerste taartje en wat een leuk werkje zeg! Hij is natuurlijk nog lang niet perfect, dus vraag hier om wat tips.

http://94.100.124.178/1386300001-1386350000/1386316001-1386316100/1386316076_6_ngok.jpeg

Het is een rond taartje, dus hoe zorg je ervoor dat deze op het laatst ook strak gevouwen wordt?
Hij is nog steeds wat hobbelig aan de zijkanten, hoeveel botercreme moet je eigenlijk gebruiken? Het is natuurlijk wel een caloriebom als je alleen maar roomboter en poedersuiker gebruikt.
Ik heb er een rand omheen gedaan, maar hoe zorg je ervoor dat deze niet breekt tussendoor?

Met jullie tips hoop ik de volgende keer weer vooruit te kunnen.

groetjes!

2

Re: mijn eerste taartje

Hij is wel mooi hoor.. dat rood met wit is erg leuk..

En de hoeveelheid botercreme verschilt bij mij.. ik kijk niet hoeveel ik gebruik, maar hoe recht alles is.. Qua calorieën moet je niet denken want alle taarten tijd calorie bommen.. ;)
Ik smeer hem altijd af tot alles zo glad mogelijk is, dan in de koelkast en daarna nog het overtollige eraf halen...

Als je je fondant er op leg dan eert de boven kant glad maken met je hand, dan van boven naar beneden de zijkanten.. en als laatste met je smoother.. er staan ook veel filmpjes op youtube over het bekleden met fondant en afsmeren..

Succes!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

3

Voor een eerste taartje is het een leuke geworden hoor!  :thumb:
Bekleden doe je stukje voor stukje gladmaken, op youtube zijn veel filmpjes te vinden.
En afsmeren moet niet te dik, maar ook niet te dun. Dik genoeg om er een glad geheel van te maken. Ook veel filmpjes op you tube te vinden.
Dus even een paar filmpjes opzoeken, kopje thee erbij met een stukjes taart en je kent zo een boe geheimen van het vak!

4

Hartstikke knap voor een eerste taart ! De goede tips voor het strakker krijgen zijn inderdaad al gegeven. Calorieen moet je echt niet over denken met zo'n taart, met marsepein en fondant kun je naar mijn idee echt geen "light" taart maken :D. Vooral lekker doorgaan want dat gaat helemaal goedkomen bij jou !

Groetjes, Conny

5

Deze tips ga ik zeker gebruiken. Bedankt!
Heeft iemand misschien nog een tip hoe ik de rand eromheen kan maken zonder dat hij bij het omrollen al breekt?

6

leuk! :thumb:

7

is het wel gelukt om de rand uit 1 stuk te maken? Want als het om het optillen gaat: gewoon niet optillen maar schuiven. Dus op het einde even op een karton schuiven/rollen en dan dat dicht bij de taart houden zodat je heb als het ware om je taart heen kunt schuiven.

Mooie taart hoor!

ben zelf ook net begonnen en heb net mijn eeste taartje gepost. weet dus dat alle begin moeilijk is. heb zelf ook heel veel video's op youtube bekeken en hier veel aan gehad.  ik zou zeggen zet hem op. zo te horen ben jij ook besmet met het taartvirus, net als ik. wat is het leuk om te doen. en ik moet zeggen je hebt er heel veel werk van gemaakt voor een eerste taartje. keep up the good work :thumb:

Groetjes Petra

9

ik bedoel meer met het rollen van de twee kleuren om elkaar heen.
Is het beter om dit dan in delen te doen? wordt ook weer een werkje dan als je de kleuren op elkaar aan laat sluiten.

ik wilde ook eerst kijken hoe het lukt om de fondant eroverheen te krijgen...dat ging redelijk. daarna kijken hoe de vormpjes gaan, dat is het makkelijkste. daarna toch weer een stapje verder, de rand....(leuk om de onderkant te verbergen), hihi!

gisteren heeft mijn familie de taart op, heel machtig maar lekker!

heeft iemand nog een tip om een goede botercreme te maken? ik had 1:! gedaan maar toch meer botersmaak...

Had je als vulling ook botercreme gebruikt? Ik doe altijd andere vullingen en dan afsmeren met botercreme 1:1 (met roomboter). Door de vullingen proef je de botercreme niet zo erg. Anders kan je ook met ganache afsmeren als  je botercreme echt niet lekker vind. Je kan ook nog een smaakje door je botercreme doen, zoals bijvoorbeeld kaneel. Dit maakt het ook wat lekkerder.

11

Mooie taart!!

Ik lees meteen even mee, ben ook beginner en alle tips zijn welkom  :lol:

12

ik had inderdaad de vulling met botercreme gedaan. daardoorheen verse aardbeien.
Ik vond de botercreme wat dik en te veel naar boter smaken.
Het smaakje erdoorheen is inderdaad een aanrader.

13

Heb je gevuld met de 1:1? Met de mix is de crème lekker, helemaal niet boterig.

14

Ik vind hem super voor een eerste taartje!

15

Ik had hem met de 1:1 gevuld. Ik heb de mix wel in huis nu. Alleen heb ik begrepen dat de mix en marsepein niet zo goed samengaat?

16

Mooie taart  :thumb: .

Je kunt de taart vullen met botercrème van de mix en daarna afsmeren met botercrème 1:1, dan gaat het goed. Inderdaad mag de mix niet samenkomen met marsepein en fondant, omdat er water (of een andere vloeistof) door de mix gaat en dan gaan marsepein en fondant smelten.

Veel succes en je kunt heerlijk variëren met vullingen. Kijk maar eens bij de recepten.

Er is altijd wel een reden om een taartje te maken!
groetjes Ellen

17

mooie voor de eerste keer hoor!

en idd botercreme met mix is veel lekkerder..
(o..lees ik nu dat je daar niet mee kunt afsmeren omdat het niet bij marsepein gaat? nouja..dat doe ik dus al wel een taart of twaalf lang..;) geen problemen mee gehad.)

ik maak de onderranden nooit uit 1 stuk, lukt me niet, maar idd met de 2 kleuren is het lastig goed over te laten lopen.

18

eigenlijk wel een simpele tip om af te smeren met 1:1. Daar is dit forum dan weer handig voor.

Vandaag heb ik de cupcacemix gekocht om eens te gaan oefenen met de vullingen.

De bailey's vulling en nogatvulling staan op het programma...