1

Onderwerp: Ganache; slagroom of kookroom gebruiken?

Ik ga vrijdag beginnen met de barbietaart tgv de 4e verjaardag van mijn dochter.
Deze wordt zondag pas gegeten. Wilde eens afsmeren met ganache proberen ipv met botercreme. Daaroverheen komt dus gewoon laagje fondant. Gaat dit goed in de koeling tot zondag?
En wat gebruiken jullie altijd, slagroom of kookroom en in welke verhouding tov de chocolade? Heb nu de extra bittere chocola repen van AH eigen merk in huis gehaald. Lukt het hiermee?
Hoor graag jullie ervaringen.
Thanks.
Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

Re: Ganache; slagroom of kookroom gebruiken?

Sorry, kan je niet helpen.....maar ben wel benieuwd, ga ik het ook eens proberen! :)

3

Je kan gewoon slagroom gebruiken. En die chocolade werkt ook prima!

Links vind je het recept voor de giet ganache (1:1). Als je zoekt op 'inspired by Michelle' op Youtube, vind je een andere variant (1:2).

Het is maar net wat je liever hebt. Gieten of afsmeren. Ik vind gieten wat meer geknoei en minder strak, maar dat kan ook aan mij liggen. Afsmeren is denk ik voor mij daarom het fijnst. (Maar dat ga ik volgende week uitproberen!)

Don't just dream your life, but live your dreams too!

4

Hallo,

Ik heb zaterdag mijn eerste taart afgesmeerd met ganache. Ik heb dit gedaan met slagroom en chocolade callets 1:1. De ganache blijft dan wel redelijk zacht. De taart is wel veel strakker te krijgen dan met botercreme. Misschien dat wanneer je de verhouding aanpast en dus meer chocolade toevoegt dat de ganache dan harder wordt. Het heeft mij trouwens geholpen om de taart steeds ongeveer 5 minuten in de vriezer te zetten om zo de ganache hard te krijgen en strak af te werken.

Groetjes en succes!

5

Hier gebruik ik gewoon ES pure chocolade en slagroom en dat gaat super zowel smeren als gieten. Na gelang wat je wil zet je de ganache in de koelkast tot de juiste dikte.
Zelf vind ik gieten wat makkelijker (in mijn geval strakker) al geeft het inderdaad wel wat troep.

“Birthdays are nature's way of telling us to eat more cake.”

6

ik gebruik ook slagroom. geen idee of het met kookroom ook kan, maar als het is om af te smeren kan het denk ik wel. Als je het op wilt kloppen, dan gaat het niks worden.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Ik heb een tijd geleden witte ganache gemaakt met slankroom (om de boel enigzins te compenseren ;) ) en dat ging prima!
Witte choc. in stukjes in een kom, slankroom bijna aan de kook brengen en erover heen gieten, goed roeren... laten afkoelen.
Ik heb het aangebracht met een spatel, paar uurtjes in koelkast, warm paletmes erover en opnieuw een laag aangebracht, weer koelkast, weer warme spatel.... superstrak! :Y  Met gieten heb ik geen ervaring.

Sweet addiction...

8

misschien een domme vraag, maar hoe maken jullie je paletmes warm om jullie taarten strak te maken nadat ze in de koelkast gestaan hebben?

9

Muske schreef:

misschien een domme vraag, maar hoe maken jullie je paletmes warm om jullie taarten strak te maken nadat ze in de koelkast gestaan hebben?

Heet water en dan afdrogen

10

ik weet niet of het met kookroom ook kan, maar wat ik wel geleerd heb is dat je slagroom minstens 35% vetgehalte moet hebben (staat op het pakje)...
volgens mij is kookroom minder vet.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11

Marie-Popo schreef:

ik weet niet of het met kookroom ook kan, maar wat ik wel geleerd heb is dat je slagroom minstens 35% vetgehalte moet hebben (staat op het pakje)...
volgens mij is kookroom minder vet.

Nee daarom juist ook, kookroom van AH merk heeft 40% vet.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.