Onderwerp: help mij

hallo

ik heb de laatste taarten een probleem, elke keer als ik de fondant er omheen heb gedaan is het goed, maar een dag later in ie nat en uitgezakt :s . ik vul mijn taarten met jam en slagroom. maar het is de eerste 10 a 15 keer goed gegaan en nu in een keer niet meer hoe kan dit heeft er iemand tips voor mij?

2

Re: help mij

Waar smeer je je taarten mee af voordat je de fondant er over doet?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Hoi!

Allereerst welkom  ;)

Het weer van de afgelopen tijd zal in ieder geval niet helpen, maar zo te horen is er meer aan de hand....

Waar smeer je mee af? En spuit je ook dijkjes? Jam en slagroom zijn beide nogal 'vochtige' vullingen die ook voor smelten kunnen zorgen als ze in contact komen met je fondant.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

Sonj@ schreef:

Hoi!

Allereerst welkom  ;)

Het weer van de afgelopen tijd zal in ieder geval niet helpen, maar zo te horen is er meer aan de hand....

Waar smeer je mee af? En spuit je ook dijkjes? Jam en slagroom zijn beide nogal 'vochtige' vullingen die ook voor smelten kunnen zorgen als ze in contact komen met je fondant.

ik smeer af met slagroom en heb geen idee wat je met dijkjes bedoeld  :o ?

Marianne schreef:

Waar smeer je je taarten mee af voordat je de fondant er over doet?

slagroom?

6

Daar zal je probleem waarschijnlijk in liggen. Als je afsmeerd met botercreme 1:1 heb je dat probleem niet. Botercreme 1:1 is 250 gram roomboter, 250 gram suikerbakkerspoeder (of poedersuiker) en bijv. vanillearoma.
In de faq is er ook veel over te vinden
http://www.deleukstetaarten.nl/faq/71/H … bekleden?/

7

In slagroom zit vocht; dat het eerst goed is gegaan, is dan eigenlijk meer geluk :) Fondant is vnl. suiker, en als je er dan vocht onder doet, gaat dat smelten. Zeker als dan ook nog eens de buitenkant door condens (koelkast) of hoge luchtvochtigheid (buiten koelkast) vochtig wordt, dan smelt het helemaal weg.

Beter is om af te smeren met 1:1 botercrème of goed aangemaakte mix voor botercrème. 1:1 is één deel boter, één deel poedersuiker, daarmee loop je geen riscio. Met botercrème van mix moet je er voor zorgen dat je echt goed laat intrekken, echt goed mixt en zorgt dat alles op dezelfde temperatuur is. Dan loop je het minste risico op smelten.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

Met slagroom afsmeren is -in verband met vele vocht- geen goed idee  :nooo . Het kan best een aantal keer goed gegaan zijn, maar als het dan ook nog eens vochtig weer is......

Je kunt beter 1:1 (roomboter:poedersuiker, 10 minuten mixen tot luchtige creme met evt smaakje erdoor) gebruiken voor het afsmeren. Diezelfde creme gebruik je ook voor een dijkje.
Hiermee bedoel ik dat je op de rand van je taart een 'opstaand randje' met creme spuit en je zorgt dat je vulling binnen dat randje blijft. Zo kan die nooit in aanraking komen met je fondant.

Hopelijk kun je hier iets mee. Succes!

malou schreef:

Daar zal je probleem waarschijnlijk in liggen. Als je afsmeerd met botercreme 1:1 heb je dat probleem niet. Botercreme 1:1 is 250 gram roomboter, 250 gram suikerbakkerspoeder (of poedersuiker) en bijv. vanillearoma.
In de faq is er ook veel over te vinden
http://www.deleukstetaarten.nl/faq/71/H … bekleden?/

en dan kan ik wel de vulling van slagroom houden?
en dan met de botercreme alleen afsmeren?
want iedereen vind deze vulling zo lekker?
alvast bedankt

10

Je kan beter afsmeren met botercreme 1:1, dat is 250 gr roomboter met 250 gr poedersuiker.

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

11

Tuurlijk kun je vullen met slagroom  :9  :9
Je moet alleen zorgen dat de slagroom niet in contact kan komen met het fondant.