1

Onderwerp: [FEEDBACK]Spongebob stapeltaart

Mijn eerste betaalde opdracht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-L7SOTR7X.jpg

Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden, maar ook wat jullie hiervoor zouden vragen.

2

Re: [FEEDBACK]Spongebob stapeltaart

Wat je ervoor zou moeten vragen, geen idee. Zal ook afhankelijk zijn van je vullingen en aan de foto kan ik het formaat niet afzien... Maar leuke taart in ieder geval...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

3

Onderste taart is 28 cm doorsnee middelste taart is 24 cm doorsnee en de bovenste is 12 cm doorsnee.

Alledrie gevuld met chocolade slagroom (slagroom met nesquick) en afgesmeerd met caramel botercreme.

4

Leuke taart, veel werk en veel marsepein.

Ik reken iedergeval materiaal en die lopen bij dit soort taarten aardig op (heb een excellijstje waarin ik dit altijd even bereken per taart). daarnaast kijk ik hoeveel uur ik er aan bezig ben geweest effectief (dus niet alle probeerseltjes of mislukte dingen) en dan probeer ik een redelijke prijs te maken, meestal komt het neer op zon 1euro per uur wat ik zelf aan extra aan overhoud.

ik schat hier ca 30 a 35 euri materiaal (karton, doos, marsepein, vulling,....) en ik denk ca 10 tot 15 uur tijd. en als het dan vrienden zijn...ca 45 euro of 50 euro rekenen...

of wat ik ook wel eens doe is ca 1 tot 1,5 euro per persoon. deze taart ca 40 personen x 1,25 is ook ca 50 euri.

en soms reken ik om wat stuk fototaart van hema (ook persoonlijk)zou kosten....taart plus verzendkosten= 20/15=1,35 per stukjetaart.

Iemand vertelde mij eens dat je eigenlijk elk product (dus niet alleen taarten) de arbeidskosten minstens gelijk moet zijn aan de materiaal kosten. dus dat je bij ca 35 euri materiaal je taart voor minimaal 70euri zou moeten verkopen.....(maar ja dan is het niet meer haalbaar).

Bedenk wel dat je aan de ene kant natuurlijk niet te veel wilt vragen omdat het anders niet meer reeel is, maar aan de andere kant ben je natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. dus als ik bak in opdracht (in mijn directe omgeving hoor!) dan vraag ik iedergeval altijd materiaal kosten.

misschien een foto feedbackje...een lege achtergrond is mooier en komt je taart beter tot zijn recht. ik heb zon rol tekenpapier van de hema die ik over een rechte stoel heen hang en dan maak ik fotos.

sorry voor lang verhaal zat in een type mode ;)

5

Ooo  kijk daar kan ik wat mee!

Die foto tip vind ik super want inderdaad het komt niet mooi uit zo, ga eens kijken bij de Hema, dank je wel!

En qua kosten kan ik ook wel wat mee vind dat erg moeilijk, ik heb nu alleen materiaal berekend want ik wist niet of dit goed genoeg is om al iets voor mijn werkuren te vragen :o

Fijn dat je de tijd heb genomen voor je berichtje want dit zijn dingen waar ik wel echt mee verder kan.

6 Laatst bewerkt door Taartenmarie (14-08-2011 20:01)

Ik vind het een hele leuke taart waar duidelijk veel tijd en materiaal in is gaan zitten en zou voor dit aantal personen rond de 65 euro berekenen.

Life is what you bake it.

7

Petrina schreef:

Die foto tip vind ik super want inderdaad het komt niet mooi uit zo, ga eens kijken bij de Hema, dank je wel!

En qua kosten kan ik ook wel wat mee vind dat erg moeilijk, ik heb nu alleen materiaal berekend want ik wist niet of dit goed genoeg is om al iets voor mijn werkuren te vragen :o

Fijn dat je de tijd heb genomen voor je berichtje want dit zijn dingen waar ik wel echt mee verder kan.

sorry tekenpapier kwam van ikea...zag dat ik nog met mijn hoofd bij de hema was ;)  http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/mala-rol-tekenpapier__28063_PE114621_S4.jpg

8

O hahahha Ikea is hier ook niet heel ver vandaan, maar vakantie is voorbij dus even kijken wanneer ik daar weer heen kan, ga het wel even opschrijven alsnog bedankt hoor, scheelt weer zoeken bij de Hema :P

9

Petrina schreef:

al bak je een appeltaart...het feit dat jij tijd steekt in een taart wat de aanvrager verjaardagstress bespaart is natuurlijk altijd iets waard dus elke taart is meer waard dan de materiaalkosten zeker als die zo goed gelukt is als deze. wees niet te bescheiden.... en als je het moeilijk vindt om prijs te zeggen maak dan een soort foldertje zodat als mensen vragen wat je taart kost je een soort richtlijn kunt geven. 15cm...x euro, 20cm...y euro..... dan kunnen ze niet bij allevering zegen jeetje dat is veel...

wat een leuke taart! Ik weet natuurlijk niet hoe lang je bezig bent enzo maar ik reken zelf met het schema dat hier op de site ooit gepost is. Het is een excelsheet (als je op excelsheet zoekt dan vindt je hem wel). Daar kan je al je materiaal in aangeven en dan komt er uit wat je kwijt bent. Ik schat het zelf als ik het zo zie een stuk lager in dan sommige anderen hier trouwens, ik denk 25-27,50 euro maar dat is een schattig, daarom gebruik ik dus dat schema.

Als feedback wil ik je wel meegeven om de randjes (aan de voorkant) misschien ook af te werken, dat staat netter en is niet zoveel werk.

Je kan ook een prijs per persoon voor jezelf uitrekenen en die vasthouden en dan voor extra dingen (zoals boetseren) ook een bedrag berekenen en die erbij optellen.

Succes!

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

11 Laatst bewerkt door Petrina (15-08-2011 09:32)

Ik maak vanaf oktober 2010 taarten, heb er denk zo'n 15 gemaakt nu.

Ga eens zoeken naar die excel lijst dat lijkt mij ideaal. Aan materiaal was ik 29 euro kwijt en dat was ook wat er voor betaald is.

Ja ik zie wat je bedoel tussen de 2 taarten zeg maar aan de voorkant daar waar je dat randje wit nog tussen door zie, ja dat zou netter gekund hebben inderdaad had ik misschien een klein randje groen kunnen doen en dan als zeewier achtig door er met een prikkertje in te steken.

Dank je wel voor de tip zo kan ik de volgende keer een nog afgewerktere stapel maken.

Edit: zie het inderdaad ook bij de onderste taart, ga er toch eens op letten!

12

Wat is die gaaf!

-------------------------
Groetjes Chantal

13

Ik vind persoonlijk 29 euro wel heel erg weinig geld voor deze taart.
Hij is echt meer waard. Natuurlijk wil je niet te veel vragen in het begin, maar bedenk wel dat als je straks meer gaat bakken voor andere, dat het dan ook lastiger wordt om je prijzen te verhogen.
Iemand die nu een taart bij je besteld, verwacht een jaar later niet ineens het dubbele te moeten betalen toch ?

Maar hij is in elk geval prachtig, idd nog even de randjes voortaan een beetje wegwerken, maar verder geen commentaat behalve:  :thumb:  :thumb:

Leef je leven en houd je vast, aan de weg die bij je past.

14

Thanks voor de lieve positieve reacties meiden!

En Alexandra ik had aangegeven dat omdat ze de eerste was die een bestelling deed ze voor deze alleen maar materiaal hoeft te betalen maar dat ik dat niet kan blijven doen en ze zei zelf al een volgende keer moet je er echt meer voor vragen hoor je bent er wel heel de tijd druk mee bezig dus bij haar heb ik daar geen last van..

15

petrina leuke taart

ennuh als je vragen hebt mag je ze ook via msn stellen he

Wat betreft je taart

zou inderdaad je randen ook afwerken
spongebob vind ik erg goed gelukt
patrick wat minder maar dat komt omdat patrick zijn gezicht te hoog zit