1

Onderwerp: Oei wat nu

Ik heb dus 2 taarten voor de kids gemaakt op donderdag. Ik had er donderdagavond bij allebei al een laag fondant op gedaan, maar nog niet de versieringen.
In de taartdozen (van karton) in de koelkast gezet.
Vrijdag er uit gehaald. De ene taart was een beetje gaan zweten/ zwarte fondant was wat zachter en schuifbaar.
Na het afmaken allebei weer in kartonnen taartdoos en in de vriezer gezet (vrijdagavond)
Nu net er uit gehaald (zondagmorgen) de fondant is toch wel erg zacht/ beetje glibberig.
Is het allemaal wel eetbaar of moet ik naar fase twee en een andere tractatie regelen.

2

Re: Oei wat nu

Als het goed is, droogt de rolfondant weer op.  Door de condens (van koud naar warm) wordt een taart altijd nat maar het zou wel weer op moeten drogen buiten de koelkast.

Wat heb je er onder gedaan, botercrème? En zo ja, welke? Van mix of van 1:1?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

ja botercreme van een mix met dus boter en water.
ben aan het opruimen en neem daarna nooit meer mixen denk ik.

Ze staan nu allebei zonder kartonnen doos (of moet het nog wel in de doos) op de kookplaat op allebei een taartstandaard.
Heb ze om 2 uur nodig.

4

Als de mix nèt niet goed gemengd is geweest, kan het in de koelkast gebeuren dat vocht en vet weer scheiden en dan heb je dus vocht aan de onderkant (van de botercrème) en vocht aan de bovenkant (van de condens)... Het zal nog prima smaken hoor, dat is het probleem niet, maar of het dan nog goed opdroogt, dat weet ik niet....

Ik zou ze nu iig wel buiten de koelkast houden, ventilator er evt op? Als er geen koelkastvulling inzit natuurlijk hè.

5

we gaan wel opeten, maar de dolfijntjes lopen uit zucht...
Vulling is slagroom met witte chocolade vulling (mix van zakje en verse slagroom)

6

Oei... die mag niet van nu tot twee uur buiten de koelkast hoor :nooo

7

Ik gebruik ook wel de mix om af te smeren. Doe er dan wel net even iets minder water bij dan op de verpakking staat. Bij mij is er nog nooit een taart "gesmolten" En een tip voor de volgende keer, Haal de taart zeker 24 uur van te voren uit de vriezer en laat 'm in de koelkast ontdooien. Dan is de binnen temp. van de taart niet zo heel erg koud en dan zweet ie ook minder.

8

oke dank je wel, het is wel heel jammer, dus we gaan maar proeven vanmiddag.
Ps: ook nog nooit een gesmolten taart gehad. Vorig jaar met de verjaardag taart gemaakt en de vriezer gedaan, daarna in een auto want hij moest mee naar de camping.

paulien

9

ps: nu maar gewoon buiten de koelkast laten staan tot 2 uur.
Of op een gegeven moment toch maar wel in de koelkast zonder iets er over heen  vanwege de vulling

paulien

10

pullewuppie schreef:

ps: nu maar gewoon buiten de koelkast laten staan tot 2 uur.

Nee, niet! Slagroom mag niet zolang buiten de koelkast hoor.

11

oke dus toch maar de koelkast in dan
met of zonder doos ?
en moet ik de temp van de koelkast nog aanpassen ?
ben zo teleurgesteld in mij zelf met al die missers.

12

Ik kan me voorstellen dat je baalt. Afsmeren met mix kan natuurlijk ook goed gaan, maar omdat er vocht in zit neem ik nooit het risico. Als het net wat minder goed gemengd is, temperatuur net niet goed etc. dan kàn het mis gaan, maar dat hoeft dus niet. Helaas heb jij nu wel die pech.

Maar terug in de koelkast; wel of geen doos is lastig: de een doet wel, de ander niet, ik doe het eigenlijk nooit, maar ik heb dan ook een koelkast die hoger staat en waar eigenlijk alleen taart in staat.  Dus als het met de andere spullen in de koelkast kan, zou ik de koelkast iets minder koud zetten.

13

dank je wel, ze staan nu op een groter taartkarton in de koelkast, koelkast op 1 en zonder doos
heb gelukkig wel wat achter de hand inmiddels van cake, muffins en dergelijke mochten ze instorten bij het uitserveren

14

Ook al storten ze in.. ze smaken echt nog wel lekker meis  :Y Niet druk maken en lekker van je feestje genieten   ;)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

15

dank je wel bommeltje
we zullen het zo zien, om 2 uur begint het feestje

16

de taart smaakte goed, maar aan het eind van het feest was de fondant er helemaal afgegleden.
Leer voor volgende keer ........
Maar het smaakte wel.

17

Ik heb nog nooit met bc van mix afgesmeerd. Durf het niet aan, zeker niet met dit weer. Mijn ervaring met zwarte marsepein is wel dat het heel lang duurt voordat deze opgedroogd is en ook plakkeriger is dat de andere kleuren. Geldt misschien ook voor zwarte fondant?

18

ja, maar mijn boltaart was desastreus, die was er dus helemaal afgegleden.