1

Onderwerp: Help fondant kleuren!

Hoi allemaal!
Ik merk tijdens het kleuren van fondant dat de fondant zo snel droog wordt.. Zo erg zelfs dat als ik het een paar uur verpakt laat liggen en er zelfs nog crisco doorheen kneed het fondant nog steeds erg droog is! Ik kan er na het kleuren eigenlijk niks meer mee, omdat het continu scheurt.. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

Groetjes

Re: Help fondant kleuren!

Heel goed doorkneden helpt waarschijnlijk wel

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

3

Als ik het zo lees, denk ik dat je kleurt met een poeder.....?
Wanneer je kleurt met een poeder, voeg je droge stof toe, waardoor het geheel stugger en droger wordt. Je zou dan eigenlijk (druppelsgewijs!) een klein beetje water moeten toevoegen.

Wanneer je kleurt met de daarvoor bestemde kleurstoffen (gelei-achtig of iets vloeibaar), dan heb je daar geen last van, alhoewel het soms weer wat plakkerig kan worden. Hiertegen kun je dan weer wat poedersuiker bijvoegen en doorkneden.

Hoop dat je er iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

Hoi Annelies,

Ik gebruik de  gelkleurstoffen van Wilton en dus geen poeder, daarom vind ik het zo raar  :s maar zou het kunnen dat ik het te lang kneed en dat het dan droog wordt? Het duurt bij mij namelijk best lang eer ik 500 gram gekleurd heb..

5

:think: wat voor fondant gebruik je dan en wat noem je best lang? misschien in kleinere hoeveelheden kleuren (dat dat sneller gaat) en dan de hele massa nog 1x in z'n geheel?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Ik zou ook kleinere hoeveelheden kneden en dan in zijn geheel.. gaat het wat sneller ;)
Ik heb ook dat het na het kleuren wat droger lijkt maar met Crisco is dat opgelost.. Welk merk fondant gebruik je?

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

Dus zeg maar het grote stuk verdelen in kleine stukjes en dan apart kleuren en dan op het eind samenvoegen tot een groot stuk? Want ik kleur het inderdaad altijd in een stuk en dat duurt dan wel min. 20 minuten, weet eigenlijk niet zo goed of dat lang is.. Ook heb ik gisteren gekleurd met handschoenen aan en heb even gedacht dat het hieraan lag, omdat het af en toe vast plakte. Ik gebruik funcakes fondant van de jamin.

8

20 min is wel lang (vind ik :o )
Ik kneed eerst de fondant even om het soepel te maken, duw het dan plat, smeer overal stipjes kleurstof, rol het op en kneed dan. Dan zit de kleurstof al erg verdeeld over het geheel en ben je zo klaar (ik schat 5min, maar heb eerlijk gezegd geen idee :o )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Als je 20 minuutjes doet over het kleuren van fondant, kan het inderdaad zijn dat de fondant droog wordt, dat is echt te lang onverpakt.

Kleur jij zittend of staand? Als je staat en  het fondant dubbel vouwt en dan met je volle gewicht de muis van je hand in het midden duwt gaat het reuze snel.. steeds herhalen, dubbelvouwen en in het midden met volle gewicht.. dan moet je toch echt wel in 5 min. klaar zijn

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

Ja dan doe ik echt iets verkeerd denk ik.. Ik kleur wel staand dus zal het inderdaad is gaan doen zoals jij zegt, dank je wel!

11

Nou, hebt inmiddels al heel wat goede tips gekregen.....
Inderdaad een stukje van plm. 100 gram nemen, deze met de hoeveelheid kleuren die je uiteindelijk nodig hebt en deze dan op de manier die Bommeltje aangaf, doormengen met het geheel.

Veel succes! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

Oké heel erg bedankt allemaal!!

Groetjes