1

Onderwerp: Geen halve bol maar hele bol uit de Blanda... wat gaat er mis?!

Vandaag een eerste poging gedaan tot het bakken van een boltaartje met behulp van de Blandavorm (20 cm).
Als voorbereiding het forum gelezen, heb de mix van FunCakes gebruikt volgens de tabellen en toen 45 minuten in de oven op 175 graden.
Het taartje is wel gaar, maar het is geen halve bol geworden, maar een hele!!! Ik kan hem nu wel door midden snijden, maar dan is het geen halve bol meer maar meer een hobbel!!!
Wat heb ik fout gedaan en hoe kan het een volgende keer beter?

2

Re: Geen halve bol maar hele bol uit de Blanda... wat gaat er mis?!

Ik snap dat je het een probleem vind maar ik ben wel benieuwd hoe je een hele bol gemaakt hebt want dan hoef ik geen speciale bakvorm te kopen als ik die wil hebben? ;)

Maar hoe bedoel je dat als je 'm doormidden snijdt dat het dan een hobbel is? Als je eraf snijdt wat boven de vorm uitgekomen is dan heb je toch gewoon een halve bol?

Say YES with joy. Say NO without fear.

3

Hahaha!! Misschien moeten we de volgende keer even een date maken, maak ik een hele bol voor jou en jij een halve bol voor mij!!

Ik bedoelde met de "hobbel" dat het dan inderdaad wel een halve bol is, maar dan een erg lage en niet in verhouding met de breedte / doorsnede... een hobbel dus  :P

4 Laatst bewerkt door koekiemonster (13-08-2011 18:35)

haha! das t tegenovergestelde van wat ik altijd heb, ik krijg altijd een soort van ufo achtig, plat biscuitje!
leer me jouw boltechniek! :lol:
misschien is het beslag te luchtig?
ik weert niet of je de graden van de oven nu steeds wat omhoog schroeft?
dit zorgt ervoor dat t biscuit goed rijst.
Dit misschien niet meer doen maar op 1 temp. bakken?

Ik zing mijn eigen wijsje!

5

Ik denk dat 45 min. te lang is voor 20 cm. Dan is je biscuit dus weer gaan krimpen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

@ Koekiemonster: ik denk niet dat het beslag te luchtig is. Ben na het plaatsen van dit topic even verder gaan zoeken naar mogelijke oorzaken en kwam erachter dat mijn beslag zeer waarschijnlijk niet luchtig is, omdat ik het beslag in een keukenmachine (Philips) met die plastic messen (weet je wat ik bedoel?) maak en dus (zeggen ze...) zou ik al het lucht eruit kloppen / slaan.
Bakken doe ik al op een constante temperatuur. Door alle tegengestelde tips / adviezen hier op het forum (oplopende / aflopende temperatuur) heb ik maar besloten het pak van de FunCakes te volgen en op 175 graden te bakken.

@Mirjam5: volgens de verpakking zou de hoeveelheid gebruikte mix 35 minuten in de oven moeten, maar toen was het nog niet gaar. Vandaar wat langer erin. Had niet het idee dat het kapsel in de tussentijd was gekrompen.
Misschien dat mijn oven niet meer de goede temperatuur aangeeft, dus zo'n metertje staat al op het boodschappenlijstje....

Maar wie heeft nu dan de gouden tip voor mij?!? Ik zou graag een leuk boltaartje maken, vind ze zo schattig!!!!
Dus hoeveel mix (en andere ingrediënten), welke temperatuur, hoelang??
Iemand moet het toch weten?? Zie ze toch regelmatig langskomen in de parades......

Bij mij rijst de taart ook altijd heel erg en komt er ook een bol op.. Ik laat de taart dan gewoon in de vorm zitten en snij de bovenste bol er dan af en dan is tie mooi recht :)

8 Laatst bewerkt door marjolein_88 (14-08-2011 19:45)

Ik maak een boltaartje altijd door een blandaschaal te vullen met reepjes biscuit (eerst b.v. in een vierkante vorm bakken).

Je doet een laagje verhoudfolie in de schaal om aan het einde alles er weer uit te krijgen en dan begin je met vullen.
Eerst leg je een laag biscuit over de hele breedte van je schaal, bij de randen snij je hem netjes af, dan smeer je daar je vulling op, dan weer een laag biscuit in de tegengestelde richting.. en zo vul je je gehele bolletje op.

Dit laatje opstijven in de koelkast en kun je d.m.v. het folie er netjes uithalen en vervolgens afsmeren.

Op deze manier krijg je precies de vorm van de blanda. Als je eerst een blanda vorm biscuit bakt en hem dan nog gaat vullen kan de vorm anders (hoger) worden. Dit is mijn ervaring en ik vind het makkelijk werken.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZM6YMSRC.jpg
Zo ziet hij er dan uit, mooi in vorm!

Maargoed, iedereen z'n eigen manier hoor ;)

Groetjes Marjolein

Een goede taart is altijd de zonde waard!!

9

ik doe altijd als volgt:

Blanda 12- inhoud: 0,5 liter, voor 3 stuks: 3 eieren, 200gr mix, 20 water; 25 min 150 hetelucht

Blanda 20 cm- inhoud: 1,9 liter  270gr mix, 4 eieren M,  27 ml water;  45min, 150 hetelucht

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Thanx Marjolein 88 en Carien, daar kan ik wat mee!!!
Dat ga ik eens uitproberen bij poging 2 en 3!

11

Het verhaal van die messen klopt helemaal.
Mijn Magimix staat daarom ook op zolder en er staat nu een Prof. Bosch op het aanrecht...aangevuld met de hulpstukken die er zijn.

Taarten en cakes zijn nu goed.