1

Onderwerp: Koekjes deeg mislukt

Hallo, ik heb deze week voor het eerst koekjes geprobeerd te bakken maar het wil niet echt lukken  :o

Ik heb dit recept aangehouden http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … erkoekjes/

Ik heb een handmixxer gebruikt mischien dat hier de "fout" zit..
En ik weet niet 100% zeker of de bloem tarwe patent bloem is of gewoon bloem.

De fout zelf even omschrijven is ook handig natuurlijk,
Het deeg mixxen gaat goed kan er een mooie bal van maken.
Doe hem een uurtje in de koeling en dan wil ik hem uitrollen.
Tussen 2 bakpapiertjes echter is ie heel kruimelig en blijft overal aan plakken. En als ik wat wil uitsteken dan blijft het plakken waardoor ik het niet van bakpapier afkrijg. Ook kleven er wat stukjes aan het bakpapier. Heb dus al 2x het meeste weggegooid.

Lijkt me niet dat het zo overal aan moet blijven kleven? Moet ik het nog langer in de koeling houden of niet met de handmixxer doen?
Ik heb dus zoals je begrijpt nog nooit koekjes gemaakt of geprobeerd.
Wel gewoon biscuit taart dat gaat wel goed.

Ook heb ik eens met roomboter geprobeerd en gewone margarine.
Hopelijk weet iemand wat ik fout doe of komt het iemand bekendvoor.
Aangezien taarten maken te zwaar is voor mijn gezondheid zoek ik iets wat ik wat makkelijker kan doen.. Bedankt voor de reactie's alvast.

2

Re: Koekjes deeg mislukt

Je hebt t wel met een deeghaak gedaan, eerst je boter en suiker (alleen mengen niet te lang) en daarna je bloem erin... De meeste bloem is patentbloem in de supermarkt...
Als het blijft plakken kan je bloem strooien over je deeg

3

Ik heb het eerst geprobeerd met deeghaken maar mixte niet echt? DUs uiteindelijk gewone mix gardes maar zal het volgende keer weer met de deeghaken proberen. Is dat wat er dan fout is gegaan?

Heb je nou roomboter of margarine gebruikt?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

5

De eerste keer roomboter en de 2de keer margarine en alle 2 de keren niet goed gelukt

6

TheSolShow schreef:

Ik heb het eerst geprobeerd met deeghaken maar mixte niet echt? DUs uiteindelijk gewone mix gardes maar zal het volgende keer weer met de deeghaken proberen. Is dat wat er dan fout is gegaan?

Ja. Je krijgt zo roer of wrijfdeeg en je moet kruimeldeeg hebben die andere 2 zijn nl niet om te rollen maar spuiten...

Hmmmm.... apart.
Misschien heb je L eitjes gebruikt i.p.v. m? Gewoon wat meer bloem toevoegen lijkt me :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

8

Ik heb ook alleen een handmixer, dus koekjesdeeg mix ik meestal met mn handen. Dat gaat makkelijker en veel sneller!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

9

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Hmmmm.... apart.
Misschien heb je L eitjes gebruikt i.p.v. m? Gewoon wat meer bloem toevoegen lijkt me :)

Als je je boter eerst helemaal luchtig en zacht mixt word t ook niet meer zo vast...

En met de hand is ook een optie maar er staat dat taartern maken te zwaar is dus ik weet niet of deeg kneden dan wel gaat

10

Deeg met de hand kneden, zo kort mogelijk, minimaal 1,5u in de koelkast. Ook zo kort mogelijk uitrollen dat het deeg zo koel mogelijk blijft. Niet te dun, dan wordt het des te moeilijker!
Meestal is koekjesdeeg wat kruimelig, na het uitsteken met een paletmes of pannekoekmes het uitgestoken koekje oppakken en op bakblik leggen. succes!

Sweet addiction...

Nee je moet inderdaad niet alles luchtig kloppen, maar er staat ook mengen toch?
Tja, liever met de hand inderdaad....

12

Bedankt voor het meedenken top :)

Ik deed eerst suiker met ei lang mixxen en dan boter erbij en dan ook mixxen en dan bloem erbij en weer mixxen dus mischien teveel gemixt... Ik zal van het weekend opnieuw proberen en dan zoveel mogelijk met de hand doen en het begin met de deeghaken ipv de gardes. deeg mixxen met de hand lukt denk ik wel. Ik heb trouwens M eieren gebruikt maar het plakte zo erg kreeg het niet eens van bakpapier af ook niet met een spatel.. Ze smaken wel goed in iedergeval.. ik gaat het gewoon nog een paar keer proberen dacht alleen dat het wat makkelijker zou gaan  :o

13

Ja, ik denk gewoon te lang gemixt! Zoals ik het uit het recept begrijp hoef je alleen de eerste ingredienten te mengen, zodat het een papje wordt. En daarna de rest erbij gooien. En gewoon kneden. Dus niet zoals met biscuit dat je eieren enz luchtig moeten worden.

En ik ging van de week apple crumble maken en ik had ook ontzettend last van m'n handen. Toen heeft mn vriend het gedaan, dus misschien heb je ook iemand in de buurt die het voor je kan kneden? (Ik weet hoe het is om afhankelijk te zijn (2 jaar met 'reuma' rondgelopen) maar soms is het wel handig om het gewoon uit handen te geven)

14

Ja klopt met taarten was ik gewend extra lang mixxen en daarom ging ik er nu ook van uit. Dus volgende keer eieren en suiker mixxen en dan de rest met de hand? ja met boter is wel zwaar haha, zal mijn vriend lief aan kijken die kan opzich wel helpen met taarten maken vind hij het geen reet aan haha geen geduld. Ik heb wel moeite met kleur door de marsepijn kneden bv en gewoon het lange bezig zijn met de taarten waardoor ik nu wat kleiner werk wil doen :) Ik ga het morgen avond nog eens proberen  O-)

15

Ik doe meestal alles gewoon met de hand. Bij de recepten die ik gebruik hoef ik niks voor te mixen ofzo. Een beetje smerig in het begin, maar wel makkelijker! De mixer is ook geen pretje voor mijn handen!

Grappig dat je het zegt over het geen geduld hebben. Mijn vriend was gisteren nog geen 2 minuten aan het kneden toen ie riep: 'Ik snap niet dat jij hier het geduld voor hebt!'

En dat was alleen nog maar deeg van 3 minuten. Haha.

(Overigens 's avonds wel trots vertellen aan m'n ouders dat ie af en toe bloemetjes en rondjes uitsteekt haha)

16

oke ja lijkt me wel ranzig met ei en boter in het begin haha, maar als het dan beter deeg word heb ik dat er voor over. Ja de mixer zet ik aan hoef hem alleen te sturen haha  :lol:  dus kost niet zoveel moeite op die manier.. Ja mannen en geduld haha, hij moest hier dus ook een keer kleur mengen door marsepijn omdat het gewoon niet ging nou indd 2 minuten en dan stoppen ermee omdat ie het maar niks vind. En hij ging keer helpen boetseren heeft ook nog geen 10 minuten geduurd dus nou heb je weinig aan haha  :x  Wel leuk dat ie zo trots dat verteld aan je ouders haha

17

Nou m'n handmixertje vind ik ook niet altijd fijn hoor. Want die moet je toch stevig vast houden en dat is nog rotter dan kneden.

Haha, tja die mannen toch. Die van mij komt soms een beetje draaien in de keuken. 'Kijken' of gaat ie vanalles aanraken. Tot ik vraag; wil je meehelpen? En dan wil ie meestal wel wat doen hehe.

Ja, inderdaad wel leuk dat ie het zo tegen m'n ouders. Nog een jaartje en meneer bakt zelf taarten! ;-)

18

TheSolShow schreef:

Ja klopt met taarten was ik gewend extra lang mixxen en daarom ging ik er nu ook van uit. Dus volgende keer eieren en suiker mixxen en dan de rest met de hand? ja met boter is wel zwaar haha, zal mijn vriend lief aan kijken die kan opzich wel helpen met taarten maken vind hij het geen reet aan haha geen geduld. Ik heb wel moeite met kleur door de marsepijn kneden bv en gewoon het lange bezig zijn met de taarten waardoor ik nu wat kleiner werk wil doen :) Ik ga het morgen avond nog eens proberen  O-)

Nee eerst harde boter met suiker mengen, als er geen losse suiker meer is is het al goed, dan ei erdoorheen en als je dat niet meer ziet bloem erbij in 2 delen... Alles met een deeghaak. Je boter moet absoluut niet zacht worden...

19

Nou ik heb vandaag met de hand alles gemixt en het deeg was uitstekend :)
Denk dus toch echt dat ik alles "kapot" mixte..
Bedankt voor alle reacties!