1

Onderwerp: 'Droge' marsepein uit sugarcraft gun

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag de sugarcraft gun, dus ik wilde hem meteen uit proberen. Het ging best goed, (de marsepein kwam er zelfs uit voordat ik iets deed!) maar het leek alsof het heel droog was. Met het dunste 'lijntje' ging het nog redelijk, maar als ik er een disc met een groter gat opzet dan krijg ik alleen maar stukjes van een halve cm omdat het allemaal afbrokkelt.
Ik heb er crisco bijgedaan, en later nog meer, maar ik bleef hetzelfde probleem houden. Kan het komen door teveel crisco of doe ik iets anders fout?

groetjes!

2

Re: 'Droge' marsepein uit sugarcraft gun

marsepein eerst goed doorkneden

zou ook geen crisoc doen, maar poedersuiker

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

3

Heb je de marsepein goed doorgekneed?
En komt die net uit het pakje, of ligt die al wat langer?

ik heb dat ook met marsepein die al wat langer ligt, dan is die sowiezo droger... maar ik heb hier al gelezen dat je dan met vochtige handen de marsepein moet kneden, en dat het dan weer beter gaat.

anderen hebben ook al gemeld dat ze eigenlijk enkel crisco aan de binnenkant van de gun smeren, dus niet door de marsepein doen.

en sowiezo zijn de grotere vormen (het grootste lint bv) moeilijker, lijkt me...

ik heb al gedacht dat ik volgende keer een mix ga maken van marsepein en fondant, dan heb je wat meer soepelheid...

blijven proberen, he, dat hoort er wat bij  ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

met marsepein komen de slierten er altijd een beetje gekarteld uit (weet niet hoe ik het uit moet leggen)
Met fondant is dat veel minder, maar dat vind ik dan weer lastiger door de gun heen te persen

Alles goed???? nee 3 fout

5

Bedankt voor jullie reacties! :thumb:

Ik had het goed doorgekneed, want net gekleurd,misschien dat dat ook wat scheelt.

Ik ga gewoon uitproberen wat het beste werkt!

6

dat probleem had ik ook met mijn gun! Als ik er fondant door duwde dan barstte hij en brokkelde hij af.

het beste trucje is gewoon heeeeeeeel lang kneden tot de fondant super mals is (en echt zacht) en als je die er dan uit duwt moet je ervoor zorgen dat de sliert op tafel ligt en zo verder duwen.. Heb nu geen last meer van brokkelige slierten en krijg mooie egale slierten.

Ik dacht in het begin echt dat het een miskoop was maar kan nu niet meer zonder!! Hopelijk heb je er iets aan (dit is wel voor fondant maar met marsepein zal het wellicht hetzelfde zijn)

Groetjes

7

Ik had eens dat ik teveel water door mijn marsepein had gekneed. Om te bekleden was dit niks (te nat) maar toen ik er gras van moest maken was dit juist ideaal! Ik maak nu dus mijn marsepein met water slap, zeg maar.

8

willempie schreef:

Hallo allemaal,

Ik heb sinds vandaag de sugarcraft gun, dus ik wilde hem meteen uit proberen. Het ging best goed, (de marsepein kwam er zelfs uit voordat ik iets deed!) maar het leek alsof het heel droog was. Met het dunste 'lijntje' ging het nog redelijk, maar als ik er een disc met een groter gat opzet dan krijg ik alleen maar stukjes van een halve cm omdat het allemaal afbrokkelt.
Ik heb er crisco bijgedaan, en later nog meer, maar ik bleef hetzelfde probleem houden. Kan het komen door teveel crisco of doe ik iets anders fout?

groetjes!

Hoi ik heb weleens gelezen dat je geen crisco door je marsepein mag doen, weet niet precies waarom, misschien een handige tip  :)

taart in Alphen aan den Rijn
http://www.zoetegedachte.nl

9

Bij marsepein is het niet nodig om crisco er door te kneden, maar wel om de binnenkant een heel klein beetje in te vetten. Echter zou marsepein van zichzelf al vet genoeg moeten zijn om er door te glijden.

In principe alleen crisco gebruiken bij fondant.
En net wat Lune al zegt, marsepein komt er altijd iets 'brokkelig' uit, dit omdat de structuur van marsepein grover is dan die van fondant.  :Y

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!