1

Onderwerp: Biscuitdeeg houdbaar zonder invriezen?

Ik wil voor aanstaande zondag een taart (mijn 1e taart) maken voor de verjaardag van mijn schoonbroertje. Nou wou ik graag aanstaande vrijdag alvast het biscuitdeeg maken, omdat ik dus zaterdag niet zoveel tijd heb.
Ik heb helaas maar een heel klein vriezertje (lees 1laatje), dus is het voor mij niet mogelijk om het deeg in te vriezen.
Mijn vraag is dus, Zou het deeg zondag nog goed zijn? zodat ik het zondagochtend kan bekleden en zondag avond mee naar het feestje kan nemen.
En ik wil de taart afsmeren met botercreme en bekleden met fondant.
Maar moet ik het vullen en afsmeren dan het beste vrijdag, zaterdag of zondag doen..?

Groetjes Ylona

2

Re: Biscuitdeeg houdbaar zonder invriezen?

Biscuit is beslag geen deeg en bedoel je nou het beslag of het gebakken biscuit?

3

Ow, oeps.. ja sorry.. Ben nogal nieuw...  :o
Maar ik bedoel dus het gebakken biscuit..

4

Ik neem aan dat je het gebakken beslag (kapsel) bedoelt. Ja je kunt prima op vrijdag bakken voor zondag. Wat betref het bekleden, ik zou op zondag afsmeren en bekleden. Eventueel wel alvast botercreme maken op zaterdag, en dan zondag ruim op tijd uit de koeling halen zodat het makkelijjker te verwerken is. ik heb laatst op zaterdagavond een taartje afgesmeerd en bekleedt, en zondags cadeau gegeven. Dit ging prima. Maar dat was wel ook al met de fondant afgewerkt. Ik weet niet of de taart vers blijft met alleen botercreme, dus dat zou ik persoonlijk niet een nacht wegzetten. Marsepein of fondant sluit de taart af, waardoor hij verser blijft.

Succes. Anja

5

Ja hoor, dit kan. Zo heb ik toevallig vandaag een biscuit gebakken (en de cremevulling al gemaakt). Deze heb ik na het afkoelen in een pedaalemmerzak gedaan en die ligt nu op de aanrecht te wachten tot morgen. Morgen ga ik dus vullen, bekleden en decoreren en vrijdag gaan we op mijn verjaardag heerlijk opeten  :P

Wat betreft het vullen: het hangt ervan af wat voor vulling je gaat gebruiken. Als dit op basis van slagroom of banketbakkersroom is doe je dit de dag voordat je hem gaat eten. En de taart moet dan in de koeling, je kunt deze ook niet de hele dag buiten de koeling laten om te gaan decoreren. Een creme kan wel een dagje eerder, hoewel ik zelf altijd 1 dag van te voren vul.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

6

Aaah, Super :)  :thumb:
Bedankt voor de reacties :)
Kan ik met een gerust hart vrijdag beginnen met bakken.

Groetjes Ylona