1

Onderwerp: Eerst probeersels koekjes pistool.

Heb dit weekend een koekjespistool gekregen, "als je zoveel bakt en leuk vind dan heb je hier vast ook wel iets aan".

Zat geen recept of gebruiksaanwijzing bij dus hier op de site 2 recepten gevonden.

Eerst recept surinaamse custardkoekjes, ging prima door de spuit werden leuke vormpjes alleen in de oven bleven er alleen ronde koekjes over. Wel erg lekker trouwens.

Tweede poging: recept koekjesfee.
Wilde niet vd spuit loslaten, koekje persen met mesje op de bakplaat legen. De schijfjes met olie ingesmeerd toen ging t beter. Maar deze koekjes vind ik niet echt lekker.

Iemand tips? Gebruikt iemand t pistool regelmatig?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RX8IKJA7.jpg

www.taartenetalage.nl,
De foto etalage van mijn taarten.

2

Re: Eerst probeersels koekjes pistool.

erg leuk ding maar twijfel altijd of ik hem nou wel of niet aan zal schaffen.

ik gebruik het recept van pp van deze site, erg lekkere koekjes

N-Joy Cakes

Bedankt voor je reactie. Ga ik de volgende keer proberen.
Vind het wel een geklieder met t pistool, maar wel leuk om te doen.

Doe jij nog extra smaakstoffen door t deeg?

www.taartenetalage.nl,

4

nee, ik hou het gewoon op de vanille variant en soms choco (cacao+chocoladechuncks)

N-Joy Cakes

5

Maizenakoekjes maakte we daar vroeger altijd mee :) maar volgens mij is dat hetzelfde als die custardkoekjes. Ms iets korter laten draaien?

6

Ik weet niet precies wat het recept van de koekjesfee is, maar koekjespistolen worden vaak gebruikt voor spuitbare degen. Deze degen moeten goed luchtig geroerd zijn, anders zijn ze te stijf om te spuiten. Dat is dus waarschijnlijk het probleem bij je poging 2. ;) Tip: maak de boter goed zacht (maar niet gesmolten) en maak het deeg luchtig (wordt een beetje lichter van kleur als het luchtiger wordt). Ik weet niet of je een keukenmachine hebt, maar de vlindertool is hier erg geschikt voor. Succes ermee! ;)

etmc schreef:

Maizenakoekjes maakte we daar vroeger altijd mee :) maar volgens mij is dat hetzelfde als die custardkoekjes. Ms iets korter laten draaien?

Deed je dat met gesmolten boter? Ik denk dat misschien de oplossing is, zachte boter gebruiken en niet gesmolten.

www.taartenetalage.nl,

marijke schreef:

Ik weet niet precies wat het recept van de koekjesfee is, maar koekjespistolen worden vaak gebruikt voor spuitbare degen. Deze degen moeten goed luchtig geroerd zijn, anders zijn ze te stijf om te spuiten. Dat is dus waarschijnlijk het probleem bij je poging 2. ;) Tip: maak de boter goed zacht (maar niet gesmolten) en maak het deeg luchtig (wordt een beetje lichter van kleur als het luchtiger wordt). Ik weet niet of je een keukenmachine hebt, maar de vlindertool is hier erg geschikt voor. Succes ermee! ;)

Ga ik proberen, boter was niet echt zacht, werd idd stijf deeg.
Bedankt.

www.taartenetalage.nl,

9

Kaatje-Karen schreef:
etmc schreef:

Deed je dat met gesmolten boter? Ik denk dat misschien de oplossing is, zachte boter gebruiken en niet gesmolten.

Nooit gesmolten boter gebruiken voor koekjes.. idd zacht draaien en dan de rest toevoegen, bloem als laatste en heel kort mee laten draaien

10

Ik gebruik al jaren een koekjesspuit als ik veel koekjes op korte tijd moet hebben.
Het recept dat ik gebruik als basis:
ZANDKOEKJES
Nodig: 250 g boter,    250 g suiker, 2 eieren, 1 snufje zout en 500 g bloem.
Doen: gewoon alles samen in de kom doen en mixen maar. Dan de koekjes spuiten op vetvrij papier (of bakpapier dat al eens gebruikt is).
Als het spuiten niet zo goed lukt, ofwel het deeg even in de koelkast leggen ofwel er nog wat bloem bij doen.
De koekjes op 175° bakken tot de randjes licht bruin zien.
Als variatie kan je er cacoapoeder, amandelpoeder, cocos,... bij mengen: allemaal heeeeel lekker! :Y  :9  :P